ניתוח נדיר של השתלת קרנית בפעוטה בת חמישה שבועות, הגיל הצעיר ביותר שבו נעשתה אי פעם השתלה מסוג זה בארץ, בוצע לאחרונה במרכז שניידר לרפואת ילדים. הפעוטה היא בת יחידה למשפחה חרדית ממרכז הארץ, שנולדה להוריה אחרי שבעה בנים, וכעת ההליך הרפואי הציל את עינה השמאלית מעיוורון.



בגיל ארבעה ימים בלבד הופנתה הפעוטה למרפאת הקרנית במערך העיניים במרכז שניידר מקבוצת הכללית, זאת לאחר שאובחנה כסובלת ממחלת ה-peters anomaly. הביטוי העיקרי של מחלה זו אצל התינוקת היה עכירות מרכזית גדולה בקרנית, מה שהצריך השתלת קרנית מלאה. הדבר הותר לפרסום לאחר תהליך בן מספר חודשים של אבחנה, ניתוח ומעקב, אותו ביצע צוות מערך העיניים במרכז, ואחרי שיצאה מכלל סכנה.



"הניתוח היה מורכב בשל גודל העין בתינוקת כה צעירה והצורך לשנות את הטכניקה הניתוחית הסטנדרטית", הסביר היום ד"ר אורי אלבז, מומחה במחלות קרנית ברפואת עיניים ממערך העיניים בשניידר ובלינסון שביצע את הניתוח. "כיום, מספר חודשים לאחר הניתוח, הילדה מחלימה יפה עם שתל שקוף ולחץ תוך עיני בגדר הנורמה".



"בגיל צעיר שכזה, הסיכוי לדחיית השתל גדול יותר מאשר במבוגרים, ולכן התינוקת תזדקק למעקב תכוף בשביל למנוע ולטפל בסיבוכים אפשריים בעתיד", הוסיף אלבז. לדבריו, "חשוב לציין שמעבר לטיפול רפואי מסור דרוש שיתוף פעולה והיענות מלאה של ההורים לטיפול לצורך שיקום ראייה אופטימלי. הורי התינוקת מבינים זאת ונשמעים בקפידה להמלצות הרפואיות ועל כך מגיע להם יישר כח גדול".