שר ההגנה הרוסי, סרגיי שויגו, הודיע כי חיל האוויר יפתח בעוד כחודש וחצי קורס טיס בהשתתפות נשים, לראשונה מאז קריסתה של ברית המועצות לפני יותר מ־25 שנה. לפי שויגו, משרד ההגנה קיבל מאות מכתבים מבנות שמעוניינות להפוך לטייסות, ועל כן הוחלט כי בהמשך השנה יחלו האימונים של קבוצת הבנות הראשונה בבית הספר הבכיר ביותר לטיסה של חיל האוויר הרוסי בקרסנודר שבדרום המדינה.



"יהיו רק 15 בנות", אמר שויגו בעת שהשתתף באירועים לציון יום חיל האוויר הרוסי. "עם זאת, בהתחשב במספר הפניות שהתקבלו לכוחות האוויר הרוסיים, אנחנו לא יכולים להתעלם מהבקשות האלה, ולכן ב־1 באוקטובר, קבוצה ראשונה של בנות יחלו להתאמן על מנת להיות טייסות צבאיות". השר הרוסי הביע תקווה כי באירועי חיל האוויר בעוד חמש שנים, הטייסות החדשות "יפגינו את כישוריהן".



במהלך מלחמת העולם השנייה שימשו כ־600 אלף נשים כטייסות, כשיותר מ־90 אלף אף קיבלו את האות הצבאי הגבוה ביותר של "גיבורת ברית המועצות". הטייסות זכו לכינוי "מכשפות הלילה" מאחר שהשתמשו במטוסים אטיים מדגם PO-2 שהיה קשה לזהות במהלך החשיכה והן מילאו תפקיד משמעותי בהפצצות ואף ניהלו קרבות אוויר נגד הטייסים הגרמנים. המפורסמת ביותר הייתה לידיה ליטבק היהודייה, שהפילה 12 כלי טיס ועוד בלון אוויר עד שנהרגה בקרב אווירי באוגוסט 1943.



חיל האוויר הסובייטי החל לבצע אימוני טיס לנשים בשנות ה־70, אולם ההצלחה הייתה מועטה. מאז שנת 2009, האקדמיה לטיס בקרסונדר מקבלת נשים צוערות, אך עד כה הן לא היו מיועדות לאימונים על מנת להפוך לטייסות קרביות.



דוגמה נדירה סיפקה סווטלנה פרוטסובה, שהצליחה להתקבל כטייסת קרב בשנות ה־90 אחרי ניסיונות שכנוע ממושכים, והפכה לאישה היחידה עד כה שהטיסה מיג־29 ואף הייתה חברה בצוות האווירובטי הרוסי. "אני מבצעת את כל התרגילים - הפצצה, קרבות אוויר ויירוט לא פחות טוב מגברים", אמרה בראיון ל"דיילי טלגרף", "למה הם לא רואים בי שווה"?