לילה שלם במעצר ללא אוכל ותרופות, מנותקים מהעולם כשהטלפונים שלהם מוחרמים ל-50 יום - כך בילו עצורי הפגנת הנכים בכביש הגישה לאשדוד את השעות המתוחות שאחרי עוד הפגנה ספונטנית קטנה, שהפעם, בשל היערכות מוקדמת של משטרת תחנת אשדוד לקראת ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון בעיר, יצאה מכלל שליטה. במסגרת זו לעצורה נכה נשברו המשקפיים בעת המעצר ותושב אשדוד, שזקוק למיטת הטיפולים שבביתו, הורחק מהעיר ל-15 יום.



הפגנת מטה מאבק הנכים בערב ראשון בכביש אשדוד-ת"א הייתה מהממושכות והקשות מבחינת התנגשות המפגינים עם המשטרה, שהפעם החליטה על שימוש בכוח רב בביצוע מעצרים לראשונה במאבק, הגם שהמפגינים שנעצרו הם נכים קשים שחלקם על כיסאות גלגלים בגיל מתקדם. בניגוד לתפקוד המשטרה בחסימות כבישים קודמות במאבק על השוואת קצבת הנכות לשכר המינימום, הפעם לא זו בלבד שהיה שימוש בכוח, אלא שהדבר לא סייע לפנות את צירי התנועה באזור במהרה, להפך.


 


אלימות בהפגנת הנכים. צילום: מטה מאבק הנכים
אלימות בהפגנת הנכים. צילום: מטה מאבק הנכים



"המפגינים נערכו לשבש את ביקור רה"מ, להבעיר צמיגים וחלקם איימו להצית את עצמם. נערכנו מראש לתרחיש הזה, ולכן גם בוצעו מעצרים תוך התנגדות המפגינים למעצר, שגם תקפו את השוטרים. הכלנו את ההפגנה וחסמנו את המפגינים מלהגיע לעיר אשדוד עד שהחלה אלימות מצידם", אומרים במשטרת אשדוד. ואולם, יו"ר מטה מאבק הנכים נעמי מורביה, מכחישה: "לא הייתה כל כוונה כזאת, מעבר למחאה שקטה ולגיטימית, אבל השוטרים קיבלו הוראה לעצור אותנו בכל מחיר מלהגיע למקום הכינוס של רה"מ. החזיקו אותנו כשלוש שעות בניגוד לרצוננו בתחנת דלק, וכשחלקנו ניסו לחזור הביתה שוב כלאו אותנו על הכביש וביצעו מעצרים". את המחיר שילמו גם אלפי נהגים שנתקעו שעות ארוכות בפקקים בגלל חסימות המשטרה היזומות.



למעשה, כבר בתחילת הערב טענו ראשי מטה הנכים כי בניגוד למאפיין הספונטני של חסימת צירי תנועה בשבועות האחרונים לפרקי זמן קצרים וללא תיאום עם המשטרה, הפעם הצליחו השוטרים לאתר את הפעילים מבעוד מועד בתחנת דלק בגן יבנה, משום שהעריכו כי ינסו להפגין באזור לקראת בואם לאשדוד של רה"מ נתניהו והשר כחלון.



"השוטרים שמו אותנו במעצר לא חוקי בשטח, חסמו מיוזמתם את כביש 4 עם ניידות, ויצרו במכוון פקקי ענק עוד לפני שפעיל אחד שלנו היה על הכביש. בדיעבד התברר לנו כי הם היו מוכנים לייצר זעם של נהגים כלפינו בפקקים רק כדי להוביל אותנו המפגינים למארב כדי לבצע מעצרים כוחניים", מספרים מארגני ההפגנה למעריב, ומוסיפים: "אלימות השוטרים הייתה הפעם ברוטלית במיוחד. הם פיזרו דוקרנים בהמשך חסימת הכביש כדי למנוע מכיסאות הגלגלים שלנו לעזוב את המקום, והפעילו כוח לא סביר בעליל כלפי חלק מהמפגינים".


האלימות במחאה. צילום: מטה מאבק הנכים
האלימות במחאה. צילום: מטה מאבק הנכים


אלכס פרדימו, יו"ר ''נכה לא חצי בן אדם'', אמר בעקבות ההתרחשויות כי "המשטרה איבדה צלם אנוש. הניסיונות להציג את החסימות שהם עצמם ביצעו כהפגנה ללא רישיון של הנכים, בנוסף למעצרים אלימים שבוצעו באנשים נכים, הם חציית קו אדום, אשר מטרתם לדכא את המאבק שלנו על הזכות הבסיסית לא למות מרעב".

הוא הוסיף כי "אדם נכה הוא לא ארנולד שוורצנגר. איני מבין מדוע היה צורך להפיל אנשים נכים לרצפה, לאזוק אותם ולהחזיק במשך שעות ארוכות בתחנה ללא מתן טיפול תרופתי". במטה המאבק מוסיפים: "כל חטאנו היה שביקשנו להפגין הפעם בקרבת אירוע בו השתתפו נתניהו וכחלון משום שחיינו ורווחתנו תלויים ברצונם של שני האנשים האלה שעוצרים בגופם רפורמה בקצבאות הנכות, שרוב מכריע של הכנסת תומך בה. מה שקרה הוא ניסיון ברוטלי לגדוע את המחאה, לזרוע פחד ואימה בקרב מובילי המאבק. אמרנו ונחזור על כך שנית - אי אפשר להתקיים מקצבת הנכות. אנחנו דורשים את עדכונה לשכר המינימום, בפעימה אחת ולכל זכאיה. 16 שנים חיכינו לממשלה ודבר לא קרה. לא מעצרים ברוטליים ולא דוקרנים לכיסאות לא ירתיעו אותנו. הציבור איתנו במאבקנו ולא ניתן לאף גורם, ממשלה או משטרה, לשסות אותו בנו".