285 בתי ספר תיכוניים הצטיינו בשנת הלימודים החולפת בתחום הערכי, החברתי והלימודי לפי משרד החינוך, שהיום (שני) פרסם את הרשימה המלאה בפעם החמישית. מדובר בבתי ספר שנבחרו על סמך חישוב שורת מדדים בתחומים הערכיים, החברתיים והלימודיים, וכן בהתאם לשיעור השיפור המשמעותי ביותר אשר עברו אותם מוסדות חינוך באותם מדדים, ובהשוואה להישגי השנה הקודמת.



לפי הרשימה, 71 בתי ספר זכו בדירוג הגבוה ביותר - מספר אחת, מתוכם 63 במגזרי היהודי, חמישה במגזר הערבי, שניים במגזר הבדואי (מקיף אל-בטוף בעוזייר ותיכון אורט אלהואשלה בקצר א-סר) ואחד מהמגזר הדרוזי - בית הספר למדעים ומנהיגות דרכא בירכא. בבתי הספר במגזר היהודי ברמת הדירוג הגבוהה ביותר ניתן לראות כי כמעט מחציתם (61) הם ממלכתיים-דתיים, בעוד 27 ממלכתיים וחמישה מוגדרים כ"אחר". בין היתר, ניתן למצוא ברשימה את: התיכון הישראלי למדעים ולאמנויות בירושלים, מקיף הר וגיא בקיבוץ דפנה, תיכון שמעון בן צבי בגבעתיים, ישיבת אמי"ת בבאר שבע ומקיף נופי גולן בקצרין.


בבתי הספר ברמת הדירוג הנמוכה ביותר - מספר ארבע, ניתן לראות כי לתל אביב יש ארבעה נציגים, ביניהם עירוני י"א ותיכון ראשית עירוני ח'. לפתח תקווה גם כן ארבעה נציגים, ביניהם, עמל א' ועירוני ע"ש בן גוריון, כאשר מספר דומה יש גם בחיפה, שם ניתן למצוא את עירוני יבנה ואולפנת אמי"ת עירוני ו'.
 



53% מהתיכונים הם מהמגזר היהודי הממלכתי, 8.5% מהחינוך הערבי


שר החינוך, נפתלי בנט, התייחס לרשימה, כשאמר: "במסגרת רפורמת התמונה החינוכית שהנהגתי במערכת החינוך, נקבעו שורה של מדדים אשר נועדו לשקף את העשייה המבורכת והמגוונת של בתי הספר. כך גם מתווה התגמול הדיפרנציאלי, הוא כולל שורה של מדדים חינוכיים, שמציגים את מכלול העשייה המבורכת של המנהלים והמורים. חוסנה של החברה הישראלית טמון באיכות מנהליה ומחנכיה. אני מברך את המנהלים ועובדי ההוראה שהצטיינו בטיפוח ובעיצוב הערכים של הדורות הבאים. הם חיבקו את תלמידי החינוך המיוחד, חיזקו את הממד החברתי ולא ויתרו לרגע על מצוינות ועל הישגים לימודיים. בשם התלמידים, בשם החברה הישראלית ובשמי אני רוצה לומר לכם, עובדי הוראה יקרים, תודה".



השר בנט ומנכ"ל משרד החינוך. "מערכת החינוך צועדת קדימה". צילום: אבשלום ששוני
השר בנט ומנכ"ל משרד החינוך. "מערכת החינוך צועדת קדימה". צילום: אבשלום ששוני



בתי הספר בקבוצה בדירוג 1 יקבלו מענק של 8,285.23 שקלים, בתי הספר בקבוצה בדירוג 2 יקבלו מענק של 6,213.92 שקלים, בתי הספר בקבוצה בדירוג 3 יקבלו מענק של 4,142.61 שקלים ובתי הספר בקבוצה בדירוג 4 יקבלו מענק של 3,106.96 שקלים. במשרד החינוך מציינים עוד כי בשנת הלימודים הנוכחית נכללו בסך הכל 714 חטיבות עליונות בחישוב הזכאות לתגמול, מתוכן 285 חטיבות זכו כאמור בתגמול. 53% הן חטיבות במגזר היהודי הממלכתי, 32% ממלכתי דתי, 8.5% החינוך הערבי, 5% החינוך החרדי, 1% מהחינוך הדרוזי, 1% מהחינוך הבדואי. לאורך חמש השנים האחרונות זכו 636 חטיבות עליונות בתגמול (58%) לפחות פעם אחת. חטיבה עליונה אחת זכתה חמש שנים ברציפות, 20 חטיבות עליונות זכו בתגמול ארבע פעמים, 99 חטיבות עליונות זכו שלוש פעמים, 103 חטיבות עליונות זכו פעמיים ו-64 זכו בפעם הראשונה בתגמול.




מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב: "מערכת החינוך צועדת קדימה, בכל הפרמטרים וזאת בזכות עובדי הוראה מצטיינים שחוללו שינוי משמעותי בקרב תלמידיהם. אני מברך את בתי הספר הזוכים על פעילותם לחינוך לערכים, לטיפוח מצוינות ולתרומה לחברה ולקהילה. משרד החינוך מקדם שיח חינוכי שמשלב ערכים, הישגים לימודיים, מניעת נשירה וטוהר בחינות, וניכר שבתי הספר שזכו בתגמול הדיפרנציאלי השכילו לקדם ערכים אלו".