מאבק הנכים על גובה הקצבה ממשיך. נעמי מורביה, ראש מטה ארגון הנכים שיתפה היום (שלישי) בצעדי המחאה אותם מתכננים נכי ישראל לבצע עד שהקצבה תעלה: "הנכים לוקחים את גורלם בידיהם. אנשים נוספים מלבדם יוצאים לכבישים ואני מברכת על ההתעוררות בקרב ציבור הנכים. כן ירבו. אנחנו הגברנו את הקצב. בכנסת מצאו לנכון לעשות כינוס פגרה על חוק הסגר לכלבים אבל על נושא הנכים לא ביצעו כינוס פגרה. תהיה מחאה כמה פעמים ביום ובכל מיני מקומות עד שהנושא ייפתר. עבר חוק בקריאה טרומית והוא מיובש על המדף כי יושב ראש ועדת העבודה והרווחה ממפלגתו של שר האוצר לא מקדם אותה". 

לדבריה, "אנשים עם מוגבלות אינם חיים בכבוד מינימלי. מי שיכול לפתור זאת הם שר האוצר וראש הממשלה. יש חוק שעליו חתמו 82 חברי כנסת אבל הוא נדחה כל פעם מחדש. יש חוק שעבר בקריאה טרומית שמייבשים אותו בלי שום סיבה. אני לא מקבלת את התירוץ שאין כסף. יש כסף והרבה".

לשיחה הצטרף יושב ראש הקואליציה דוד ביטן שהתייחס לנושא: "הגמלה הבסיסית היא 2,300 שקל, יש תשלומים נוספים שניתנים לנכים. החלטנו להעלות את הקצבה ל-4,000 שקלים". הפציר בו ניסים משעל: "יש לך זמן לעשות עצרת תמיכה לראש הממשלה אך אין לך זמן לדאוג לנכים, הממשלה נכשלה בטיפול בנכי ישראל. למה אתם לא מעלים את הקצבה כפי שהחלטתם? זו בושה וחרפה".

"יש גבול לספינים" 
השיב לו דוד ביטן: "יש גבול לספינים של התקשורת. אף אחד לא מקפח אותם. הם קופחו משנת 2003 ואנחנו מטפלים בעניין. החוק יעבור באוקטובר-נובמבר. אני לא יכול לכנס את הכנסת כשאין הצעת חוק. נכון להיום עובדים על הצעת חוק במשרד הרווחה, ברגע שתהיה נכנס את הכנסת בפגרה. להפגנות אין שום תועלת במקרה הזה. עשינו מתווה מצוין שרוב הנכים תומכים בו. נעלה את קצבה בפעימות מסוימות. נבצע הצמדה לשכר המינימום ונתמקד על שילובם בשוק העבודה. הספין הזה הוא לא רלוונטי". 

דוד ביטן. צילום: אבשלום ששוני
דוד ביטן. צילום: אבשלום ששוני
ביטן הסביר כי "תחילת המתווה בכל מקרה תכנס לתוקף רק בינואר 2018. אנחנו נעמוד במה שאמרנו. ההפגנות הם פוליטיות ואולי נעמי רוצה לרוץ לכנסת. שכר המינימום עבור כל נכים הוא בעלות 12 מיליארד שקל וידרוש מאיתנו להעלות את המע"מ בשלושה אחוזים ולכן זה לא יקרה. היום קיים חוק תקרת ההוצאה ואי אפשר לחרוג ממנו. העלאה של 4000 שקל היא העלה נכונה יחד עם הצמדה לשכר המינימום. ממשלת ישראל אינה יכולה לפתור את כל בעיות המדינה שקרו במשך 70 שנה בתקופה של שנתיים".
על דבריו השיבה נעמי מורביה: "אני לא רוצה לרוץ לכנסת ומוחה נחרצות על דבריו של יושב ראש הקואליציה. 4,000 השקלים עליהם הוא מדבר הם רק לנכים מעל 90% נכות רפואית, מדובר על 30 אלף איש, חלקם לא מקבלים קצבה כי יש להם פטור ממס. 200 אלף איש אחרים יישארו מתחת לקו העוני. אין רציפות שלטונית ואין מי שיבטיח לי שהדברים שביטן אומר אכן יתממשו. מה שלא כתוב לא קיים. אתה לא מבין מה זה לחיות בעוני. אנחנו נמשיך להתבוסס בעוני ובהשפלה".
עריכה: איתמר זיגלמן