צבא ארה"ב בוחן בימים אלה מוצר שפותח על ידי חברת הביו-רפואה הישראלית "פלוריסטם", כפתרון להגנה על חיילים אמריקניים מפני קרינה גרעינית חריפה (ARS), כך על פי הודעת החברה היום (רביעי). מדובר בניסוי שמטרתו להעמיד מענה רפואי מידי לחיילים ולכוחות הביטחון, בהיותם בין הראשונים להגיב במקרה של אסונות גרעין כתקיפה בפצצה מלוכלכת או דליפת כורים באזורי סיכון.



המוצר, PLX-R18, מבוסס על תאים המופקים משליות של נשים שנתרמו לאחר ניתוח קיסרי, כמו יתר מוצרי הריפוי שמפתחת החברה החיפאית "פלוריסטם",  וזהו מוצר הריפוי התאי השני שמפתחת החברה. התאים אינם מצריכים התאמה גנטית, אלא ניתנים בהזרקה פשוטה לשריר, כשהם משחררים קוקטייל של חלבונים רפואיים שגורמים לשורות הדם (התאים הלבנים, האדומים וטסיות הדם) להתחדש ולשקם את פעילות מערכת הדם הפגועה. 
שיתוף הפעולה החדש יבדוק את יעילות טיפול הזרקת התאים של "פלוריסטם" בתסמונת קרינה חריפה, הן כטיפול מחסן טרם החשיפה לקרינה, והן בטיפול במשך 24 השעות שאחריה. תסמונת הקרינה החריפה, שנובעת מחשיפה לרמות גבוהות ומסוכנות של קרינה, יכולה לגרום להרס מח העצם, לסיבוכים בריאותיים וכן למוות.

עובדי חברת הביו-רפואה "פלורסיסטם". צילום: יח"צ
עובדי חברת הביו-רפואה "פלורסיסטם". צילום: יח"צ


במידה והניסוי במוצר PLX-R18 יצלח ומשרד ההגנה האמריקני יבחר להמשיך ולעשות בו שימוש, צפויים רווחים משמעותיים לחברת "פלוריסטם". הניסוי עצמו ייערך וימומן במלואו על ידי מכון המחקר הרדיו-ביולוגי של משרד ההגנה. 
 

מנכ"ל משותף ויו"ר חברת "פלוריסטם", זמי אברמן, אמר היום ל"מעריב" כי: "ההחלטה של הצבא האמריקני לפרוש חסות על הפתרון שלנו נגד קרינה, לבצע ניסויים ואף לממן אותם, מהווה הבעת אמון חזקה מאוד בטכנולוגיה ובפריצת הדרך המדעית שלנו. אנו נעבוד בשיתוף פעולה קרוב עם הממשל האמריקני, כפי שעשינו עד כה גם עם הסוכנות הפדרלית לבריאות, כדי להביא לעולם פתרון ואולי אפילו חיסון, לאחד האיומים הגדולים ביותר על האנושות במאה ה-21. אנו שמחים ונרגשים מאוד לעמוד בחזית החדשנות הישראלית".

כזכור, הניסוי בא על רקע המתיחות בין ארה"ב לקוריאה הצפונית בעקבות דיווחים לפיהם הדיקטטורה המבודדת קרובה להגיע ליכולת לפגוע באדמת צפון אמריקה באמצעות נשק גרעיני.