שר החוץ של הרשות הפלסטינית, ריאד אל-מלאכי, שר החוץ הירדני איימן ספאדי ועמיתם המצרי, שוקרי נפגשו אתמול בקהיר בירת מצרים, זאת לפני הביקור הצפוי של משלחת מהבית הלבן שאמורה להגיע למזרח התיכון לביקורים בישראל, הרשות הפלסטינית, מצרים, איחוד האמירויות וקטאר. "מטרת הפגישה היא בשביל התייעצות של שלוש המדינות על מנת לתאם עמדות לפני הגעת האמריקאים לאזור", אמר דוברו של שר החוץ המצרי.

זוהי הפגישה השנייה בסבב מפגשים שעורכים שרי החוץ לקראת התנעה מחדש של תהליך השלום. השלושה נפגשו בקהיר ודנו בעקרונות שצריכים להנחות השיחות העתידיות במידה ויתחדשו בממשל טראמפ. בנוסף, הפגישה נועדה כדי לתאם עמדות לקראת פתיחת כנס האו"ם בספטמבר. 

שר החוץ הפלסטיני אל מלאכי. צילום: רויטרס
 
שרי החוץ התריעו כי הסוגיה הפלסטינית נותרה הסוגיה המרכזית שככל והיא אינה מגיעה לפתרון משפיעה על חוסר היציבות האזורי והמחסור בביטחון. הם קראו לעולם המוסלמי להירתם לפתרון הסכסוך, כמו גם דחקו בקהילה הבינלאומית וארצות הברית להגביר את המאמצים לצורך הקמת בסיס לקידום השלום.

"הזדמנות להמשיך את השיחות"
לפי גורם בכיר בבית הלבן, נשיא ארצות הברית טראמפ מאמין כי הרגיעה הנוכחית בין ישראל לרשות הפלסטינית "מהווה הזדמנות להמשיך את השיחות ואת השגת השלום".  

למרות סבב השיחות עם הגורמים הרבים באזור, הבהיר טראמפ לפני כשבוע וחצי כי "כל התקדמות בתהליך השלום בין ישראל לפלסטינים תגיע במשא ומתן ישיר", וכי "ארצות הברית תעבוד עם שני הצדדים כדי להגיע למטרה זו".

כזכור, רק לאחרונה נשלח לאזור השליח גרינבלט, במהלך משבר הר הבית, אז ניסה גרינבלט להביא להסדר שיימנע את המשך ההתדרדרות בירושלים, וזאת מתוך חשש שהאלימות בבירה תגיע לרתיחה. הביקור יעסוק בעיקר במציאת דרכים לחידוש המשא ומתן בין הצדדים, לחימה בקיצוניות, מציאת פיתרונות למשבר ההומניטארי בעזה וזיהוי תהליכים כלכליים שיכולים להביא לביטחון ויציבואת באזור. "כדי לשפר את הסיכויים לשלום, על כל הצדדים לפעול כדי ליצור אווירה חיובית ולתת זמן לצוותי המשא ומתן כדי להגיע לעסקה", נאמר מהבית הלבן.