"נותן מענה לאיזון בין חובת המדינה כלפי האזרחים לזכות הקניין":עורך הדין הראל ארנון הגיש הערב (שני) את תשובת הממשלה לעתירה שהגיש ארגון יש דין נגד חוק ההסדרה, לבג"ץ וטען כי החוק יאזן בין חובת המדינה כלפי "אזרחים שהסתמכו בתום לב על פעילות שלטונית, ובין פגיעה מינורית בזכות הקניין תוך פיצוי מוגדל לבעלי הקרקעות".



בנוסף לכך טען עורך הדין כי החוק עולה כי עמדת הממשלה היא שהחוק עומד הן בקריטריונים של המשפט הבינלאומי והן במבחני המשפט הישראלי. בתגובת המדינה צויין כי על פי החוק, יוענק תשלום "חסר תקדים" או קרקע חלופית לבעלים המוכחים של הקרקע, ובכך למעשה משפר החוק את מצבם של בעלי הקרקעות ביחס למצבם הנוכחי. בנוסף לכך טען ארנון כי בעזרת חוק ההסדרה, מנסה הממשלה לטפל בבעיה שהטרידה ממשלות קודמות רבות, אך הן בחרו להתעלם ממנה.



עו"ד הראל ארנון
עו"ד הראל ארנון





היועמ"ש סירב להגן על החוק - בגלל הדין הבינלאומי



"יש לזכור כי המציאות הנוכחית והבעייתיות שבה, לא נולדו עם כינונה של הממשלה, כלל ממשלות ישראל לדורותיהן לא פעלו לפנות את מאות המשפחות שבתיהם אינם ניתנים להסדרה. מציאות זאת היא בעיה לאומית. על רקע זה החליטו הכנסת והממשלה לעשות מעשה ולחוקק את החוק", הסביר עו"ד ארנון בתגובתו לבג"ץ.



עו"ד ארנון, עורך דין פרטי, מייצג את המדינה בדיונים בנוגע לחוק ההסדרה וזאת בשל סירובו של היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אביחי מנדלבליט, שהודיע כי לא יגן על חוק ההסדרה בפני בג"ץ משום שלטענתו החוק אינו חוקתי, זאת למרות שעבר מספר תיקונים בתהליך החקיקה בכנסת. לדבריו הוא חושש שהחוק יזרז את הבדיקה המקדימה שמתנהלת כיום נגד ישראל בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג ושהבדיקה בעניין ישראל עלולה להפוך לתביעה. בתגובה לכך נאמר בעתירה כי "- ממשלת ישראל דוחה את ניסיון העותרים להלך אימים על הממשלה ופקידיה בתואנה כי החוק מהווה עבירה על המשפט הבינלאומי".



הארגונים יש דין, שלום עכשיו והאגודה לזכויות האזרח, שעתרו לבג"ץ נגד חוק ההסדרה, מסרו בהמשך לתגובת הממשלה לבג"ץ: "ממשלת ישראל, בתגובתה היום, מנסה להציג את חוק ההפקעה כמענה לבעיה לאומית, כשבפועל מדובר בהמשך התמיכה הממשלתית במפעל עברייני שנמשך עשרות שנים. הממשלה מגמדת בתגובתה את הפגיעה המתמשכת בזכויותיהם של בעלי האדמות הפלסטינים, ומנגד מנסה להציג את האזרחים הישראלים שלוקחים חלק בגזל הקרקעות של הפלסטינים תושבי הגדה כנפגעים שזקוקים ל'פיצוי' על חלקם בגזל. אנו מקווים שבית המשפט ידחה על הסף את טענות המדינה, יבטל את החוק הלא חוקתי ולא מוסרי הזה, וישלח מסר בקול רם וברור: עד כאן".