חתנו של נשיא ארצות הברית ג'ארד קושנר ושליחו למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט נפגשו הערב (שלישי) עם יורש העצר הסעודי, מוחמד בין סולימאן ודנו על דרכים לקדם את תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים, כך לפי סוכנות הידיעות SPA הסעודית. הפגישה נערכה בעיר ג'אדה ובנוסף לגרינבלט ולקושנר השתתפה בה גם דינה פאוול, סגנית היועץ לביטחון לאומי. בנוסף לסכסוך הישראלי פלסטיני, דנו הצדדים גם בדרכים לשמור על היציבות במזרח התיכון.



הפגישה בין המשלחת האמריקאית לבין יורש העצר הסעודי מהווה את תחילתו של ניסיון נוסף מצד הבית הלבן להתניע את תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים, תהליך שלמעשה פסק לפני שנים. לפני כשבועיים הודיע טראמפ כי בכוונתו לשגר את השלושה למזרח התיכון, ובין השאר צפויה המשלחת לפגוש במהלך הביקור מנהיגים מישראל, ערב הסעודית, איחוד האמירויות, קטאר, ירדן, מצרים והרשות הפלסטינית. המשלחת האמריקאית צפויה להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ביום חמישי



יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמן. צילום: רויטרס
יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמן. צילום: רויטרס



"הרגיעה בהר הבית - הזדמנות לשלום"



למרות סבב השיחות עם הגורמים הרבים באזור, הבהיר טראמפ עם ההודעה על שליחותם כי "כל התקדמות בתהליך השלום בין ישראל לפלסטינים תגיע במשא ומתן ישיר", וכי "ארצות הברית תעבוד עם שני הצדדים כדי להגיע למטרה זו". גורם בכיר בבית הלבן הסביר כי טראמפ מאמין כי הרגיעה הנוכחית בין ישראל לרשות הפלסטינית "מהווה הזדמנות להמשיך את השיחות ואת השגת השלום".



שלשום נפגשו שרי החוץ של ירדן, מצרים והרשות הפלסטינית כדי לתאם עמדות במהלך סבב הפגושות עם הבכירים האמריקאים. דוברו של שר החוץ המצרי הסביר כי "מטרת הפגישה היא בשביל התייעצות של שלוש המדינות על מנת לתאם עמדות לפני הגעת האמריקאים לאזור". במהלך הפגישה התריעו שרי החוץ כי הסוגיה הפלסטינית נותרה הסוגיה המרכזית שככל והיא אינה מגיעה לפתרון משפיעה על חוסר היציבות האזורי והמחסור בביטחון. הם קראו לעולם המוסלמי להירתם לפתרון הסכסוך, כמו גם דחקו בקהילה הבינלאומית וארצות הברית להגביר את המאמצים לצורך הקמת בסיס לקידום השלום.