אני סובלת כבר כמה חודשים מכאבים בחזה, ורק לאחר שאני אוכלת או שותה הכאב חולף. לאחר מכן נותרת לי תחושה מרה בפה. הרופא שאליו פניתי אמר שייתכן כי מדובר בהתכווצות של הוושט. מה הפתרון לבעיה?


"התכווצויות של הוושט יכולות לגרום לתחושה של אי־נוחות, לגיהוקים ולעתים לתחושה שמשהו תקוע בחזה, ורק לאחר אוכל ושתייה חשים הקלה. ישנו מצב אחר שנקרא גסטרופרזיס: כפי שבגיל מסוים אנחנו רואים ושומעים פחות טוב, אז אנו גם עלולים לאבד במעט את יכולת העיכול ולעכל יותר לאט. לעתים במצב זה אף נוצרת תחושה של כאב ואי־נוחות בחזה. עלייך להתייעץ עם הרופא שלך על כדור בשם פרמין או כדור בשם מוטיליום. במידה ואלו אינם מסייעים לך, נסי לבצע בדיקת לחצים בוושט בשם מנומטריה של הוושט. בבדיקה זו בודקים את הפיזיולוגיה, את ההתכווצויות ואת הלחצים בוושט. לאחר הבדיקה ייתכן שיימצא הפתרון לבעיה שלך".



אני בת 40 וסובלת בשנתיים האחרונות מסחרחורות בשכיבה ובישיבה. בדיקות הדם שלי תקינות. מדוע אני חווה סחרחורות?


"עלייך ללכת לרופא אף־אוזן־גרון כדי לבדוק את הנושא. במידה שלא נמצא פתרון, יש לפנות לנוירולוג. אחד מהם יוכל לסייע לך ולפתור את הבעיה. היעזרי בפיזיותרפיסט שעוסק בשיקום וסטיבולרי, שילמד אותך תרגילי התעמלות נגד סחרחורות. לחלופין, תוכלי לחפש באינטרנט תרגילים למניעת סחרחורות שיסייעו לך להמשיך בשגרת חייך עד שיימצא עבורך הטיפול הנכון. אם את סובלת באופן קבוע מסחרחורות בישיבה או בשכיבה, זו יכולה להיות בעיה של הקריסטלים שנמצאים בתעלות שיווי המשקל באוזן, או בעיה בעמוד השדרה הצווארי. בחלקו העליון של עמוד השדרה הצווארי עוברים עורקים שמזינים את החלק האחורי של המוח ואת מערכת האוזניים ושווי המשקל. אם חלו בו שינויים קשים, עלולה להיווצר הפרעה בזרימת הדם שיכולה להוביל לסחרחורת. את בחורה צעירה ועלייך לבחון את הנושא. לכן בצעי בדיקת MRI של עמוד השדרה הצווארי, של האוזניים ושל בסיס הגולגולת. יש לבדוק אם קיים גידול שפיר - בדגש על שפיר - שעלול להשפיע על שיווי המשקל".



אני בן 66 וסובל מעודף משקל קל. לפני כחצי שנה התחלתי לחוש מתיחות וכאבים בחלק האחורי של הברך, בעיקר במהלך ירידה במדרגות, וקיבלתי שלוש זריקות של חומצה היאלורונית. אני חש שהזריקות לא פתרו את הבעיה. מה עלי לעשות מעתה?


"אינני יודע בוודאות מדבריך ממה אתה סובל בדיוק. ייתכן שמדובר בשחיקת סחוס כתוצאה מגיל ומעודף משקל, אך אם אתה סובל משחיקה הייתי מצפה שתסבול גם מכאב בחלק הפנימי או החיצוני של הברך. אני ממליץ לך לבצע צילום של הברכיים במצב עמידה. בצילום ניתן יהיה לראות אם ישנם סימנים של שחיקה או היצרות בחלל המפרק באזורי הברכיים. ייתכן שאתה סובל מדלקת ברצועה הצולבת האחורית. רופא אורתופד יוכל לבדוק את הנושא ולסייע לך לאבחן את הבעיה ולאתר את הטיפול הראוי. ישנם אורתופדים מומחים לברכיים כתת־התמחות. הרופא האורתופד יבצע בדיקה פיזית, ואם הוא לא ימצא פתרון, ישלח אותך לצילום ולבדיקות הדמיה, MRI, CT או אולטרסאונד".



אני בן 71. עישנתי 40 שנה, ובחצי השנה האחרונה אני חשוף לעשן ולגזים רעילים בעבודתי. אני עומד לעבור כריתת אונה בריאה עקב גידול סרטני. הניתוח יתבצע באופן אנדוסקופי. כיצד באמצעות שלושה חורים בריאה אפשר להוציא גידול כה גדול והאם הוא נגרם מחשיפה לעשן ולגזים?


"הטיפול שתעבור מדמה טיפול בבעיה שהתגלתה במנוע הרכב דרך האגזוז. בניתוח שעליו אתה מדבר יוצרים שלושה נקבים, כל אחד בגודל סנטימטר. דרך הנקב הראשון מכניסים לריאה מערכת אופטית שמאירה, מצלמת ומקרינה את פנים הריאה על מסך ענק. כך המנתח רואה טוב יותר את הבעיה. מהנקב השני מכניסים את המכשור שבעזרתו חוסמים גם את צינור האוויר שמגיע לאונה שתיכרת, גם את העורק שמביא דם לאונה וגם את הווריד שיוצא ממנה. כל זאת בזמן שאתה מונשם, כמובן. לאחר שמפרידים את האונה מבית החזה, מרסקים ושואבים אותה עם צינור החוצה. הגידול שיש לך הוא תוצאה של 40 שנות עישון, וכנראה אינו תוצאה של העבודה שביצעת בחצי שנה האחרונה בסביבה החשופה לגז ועשן. גידול סרטני נוצר במשך תקופה ארוכה והוכח כי יש קשר ישיר בין סרטן לבין עישון. יש אנשים שגרים ברחובות סואנים וישנן חנויות שפונות לרחובות סואנים במרכזים מסחריים, ועובדיהן נושמים את פלטי עשן המכוניות במשך שנים. במקרה שלך הסרטן הוא ככל הנראה כתוצאה מהעישון המתמשך".



שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה.


מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM



עריכת תוכן 103FM: איתמר זיגלמן