בעוד שבוע תפתח שנת הלימודים ואם היה נראה שהפעם השנה תפתח בשקט, ללא הפגנות וללא תקלות, הבוקר (שישי) פורום ועדי ההורים היישוביים פרסם הודעה רשמית לפיה הוא קורא שלא לשלם את תשלומי ההורים. בהודעה נכתב כי "לאחר התחבטויות רבות, באחריות מלאה והבנה שבאמת מיצינו את כל ערוצי ההידברות, אנו נאלצים לקרוא להורים שלא לשלם את התשלומים לשנת הלימודים הקרובה".



תשלומי ההורים כוללים בין היתר תשלום עבור סל תרבות, מסיבות סיום, מסיבות כיתתיות, השאלת ספרים, טיולים ועוד ומגיעים למאות ואף אלפי שקלים עבור תלמיד בשנה, בהתאם לגילו. פורום ועדי ההורים היישוביים דרש כבר בשנה שעברה להפסיקם בשל הנטל הכלכלי הכבד על ההורים וגם בדיון שנערך בנושא בוועדת החינוך לפני שנה, חברי הכנסת הצביעו בעד המשך התשלומים.



אמש, לאחר שנה שלמה בה חברי פורום ההורים הגיעו לדיונים בנושא וניסו לטענותיהם להגיע להבנות על מנת להפסיק את תשלומי ההורים, חברי הנהלת פורום ועדי ההורים היישובים קיימו ישיבת הנהלה לקראת פתיחת שנת הלימודים ובסיומה כאמור, הודיעו הבוקר שהם קוראים לא לשלם את תשלומי ההורים: "לאחר ישיבה מבזה בה החליטה ועדת החינוך של הכנסת לאשר את חוזר התשלומים המהווה את הבסיס לתשלומי ההורים, הכרזנו על קריאה להורים שלא לשלם את כספי חוזר התשלומים בגנים ובבתי הספר. משרד החינוך ויו"ר ועדת החינוך ביקשו שנשהה את המאבק, נצטרף לוועדות שידונו בנושא ונגיע להתקדמות משמעותית לקראת שנת הלימודים הבאה - למעשה, מדובר בשנת הלימודים העומדת לפתחינו".



"נמצאים אחרי שנה של מריחות ושום תזוזה בנושא"


"אנו נמצאים אחרי שנה של שיחות, מגעים, מריחות ושום תזוזה בנושא. לאחר התחבטויות רבות, באחריות מלאה והבנה שבאמת מיצינו את כל ערוצי ההידברות אנו נאלצים לקרוא להורים שלא לשלם את התשלומים. אנו טוענים (בגיבוי ועדות שהוקמו ע"י משרד החינוך, ועדת החינוך של הכנסת וממשלת ישראל) כי מס תשלומי ההורים הנו מס רגרסיבי המשולם מה'נטו' שלנו, פוגע ומגדיל פערים באוכלוסיית המדינה. טיולים, תרבות וכו' הנם חלק בלתי נפרד מתוכנית הלימודים ולכן המדינה היא זו שצריכה לממן אותם".



"הדבר אפשרי, אל תתנו ללחצי משרד החינוך להשפיע - הם לחוצים יותר. האם ממשלת ישראל, העומד בראשה, שר החינוך, שר האוצר יהיו מוכנים לשאת בתוצאות? האם הם יהיו מוכנים שבשנת ה-70 למדינת ישראל לא יתקיימו טיולים ואירועי תרבות בבתי הספר? האם הם יהיו מוכנים לראות סקטורים רחבים במשק (אכסניות, חברות היסעים, מוזיאונים, חברות טיולים, תיאטראות, היכלי תרבות, מוסדות תרבות ועוד) פשוט קורסים? בלית ברירה ובכאב אנו נאלצים להחריף את המאבק הזה תוך קריאה לשר החינוך ולחברי הכנסת לעמוד בהבטחתם להורי וילדי ישראל ולמצוא מקור מימוני לנושא".



גיא יארניצקי, יו"ר הנהגת ההורים ביבנה, אמר ל"מעריב-אונליין" כי תשלומי ההורים הם מס גולגולת: "אין פה שום התחשבות במספר ילדים במשפחה, מצב משפחתי, מצב סוציו אקונומי. זה מס גולגולת לכל דבר שיורד מהנטו. התוצאה הישירה שלו זה הגדלת הפערים והקטנת השיוויון בחינוך. בשנה שעברה לפני כינוס ועדת החינוך של הכנסת לאישור חוזר התשלומים ארגנו עשרות חברי כנסת, כולם, מהראשון ועד האחרון אמרו בצורה משמעותית שצריך לבטל את התשלומים והם מתנגדים לחוזר. בלחץ קואליציוני הח"כים נאלצו להצביע בעד חוזר התשלומים. בסיום הדיון ביקשו להקים ועדות ואמרו שתהיה הידברות ובאמת באחריות מלאה, כי אנחנו מבינים מה זו משמעות מלאה של הפסקת תשלומים, עצרנו את הכל, הקפאנו את המאבק ואמרנו שנשב במסלול הידברות, שנה שלמה ישבנו בוועדות".



"לא נשארה לנו ברירה"


"נסענו במהלך השנה לירושלים סביב העניין הזה וכלום ושום דבר. מרחו אותנו ולא קיבלנו שום דבר, לא נשארה לנו ברירה. החלטנו בצער אבל בנחישות שאין ברירה ואנחנו יוצאים למאבק שמשמעותו קריסה במערכת: אכסניות, חברות הסעות, מאבטחים, מוזיאונים, תיאטראות, היכלי תרבות וכן הלאה, כולם קורסים. זו קריסה של כל הגופים, אנחנו מודעים למשמעויות ומצפים מהמדינה, ממשרד החינוך ומחברי הכנסת לעמוד בהבטחות שלהם להנהגות ההורים וליישם כבר השנה צעדים אופרטיביים בנושא של ביטול תשלומי ההורים. אין לנו בעיה עם מהלך שייפרס לשנים הקרובות. אנחנו ריאליים, החרגנו גם ככה את נושא התל"נים, השאלת הספרים, הזנה ועוד. למשרד החינוך יש עוד קצת זמן להתעשת עד לתחילת השנה", הסביר יארניצקי.



ממשרד החינוך נמסר כי תשלומי ההורים לא עלו בשנה שעברה וגם לא יעלו בשנה הקרובה. יתרה מכך, בשנה הקרובה אנחנו פועלים להקל את הנטל על ההורים הן בסבסוד הצהרונים והן בניסיון לטפל בבעיית החופשות בחנוכה ופסח. בשבוע הבא שנת הלימודים תפתח כסדרה, כאשר 180 אלף מורים וגננות יחכו ל-2.2 מיליון ילדים בבתי הספר ובגנים. אנחנו מאמינים כי בשנה הקרובה יתקיימו טיולים ופעילויות העשרה ואנחנו קוראים להורים לפתוח את שנת הלימודים כסדרה".



אבי קמינסקי, יו"ר איגוד מנהלי אגפי החינוך ברשויות המקומיות, התייחס לכך ואמר כי "מערכת החינוך אינה יכולה לפעול ללא תוספת משאבים המבוססים על תשלומי הורים. לא ניתן יהיה לקיים פעילות סל תרבות או טיולים ועוד, דבר שבסופו יביא לפגיעה בתלמידים. לאור העובדה שיש צורך במימון לכל פעילות מרד תשלומי הורים יביא לתוספות גביה על בסיס ארנונה. אני קורא להורים לחזור בהם מהכרזה זו שתביא לפגיעה בילדים".