הרשתות החברתיות הפכו מזמן לכלי נשק מבהילים, וכיום אנו יודעים שלעשות לייק בפייסבוק או להגיב לסטטוס, עלול לא רק לגרום לחברים לעשות לנו אנפריינדס, אלא ממש לסבך אותנו עם רשויות החוק. לאחרונה, גבר מצרפת למד בדרך הקשה שלעשות לייקים בפייסבוק לתמונות חולניות זו דרך מהירה להגיע לכלא. הגבר, בן 32, ששמו לא הותר לפרסום, נמצא אשם בתמיכה בארגון טרור לאחר שעשה לייק לתמונה בפייסבוק, בה נראה טרוריסט מדאעש עורף ראש של אישה. "כשאתה עושה לייק זה אומר שאתה לא מזועזע ממה שאתה רואה ואתה תומך בו," הסביר התובע בפרשה, ז'אן בטיסט בוגרול.



על פי ה-newyorkpost, התובעים בבית משפט במיאקס (כ-50 קילומטרים מזרחית לפריז), טענו שה"לייק" היווה ראיה מספקת כדי לחפש בביתו של החשוד. אך באופן מפתיע, במהלך בחיפוש בביתו נמצאו אומנם רובי אוויר וצמחי מריחואנה, אבל לא נמצא דבר המקשר אותו לתמיכה בדאעש. האיש סיפר בבית המשפט כי הצילום הוא רק אחד מתוך אינספור בסגנון להם עשה לייק, שרובן לא היו קשורות לדאעש. אי לכך, ניסה לטעון בבורותו, מאחר והתמונות הללו כללו מעשי אלימות כלפי אנשים ובעלי חיים, זו ההוכחה שהוא אינו תומך בטרור. בית המשפט, כמובן, לא קנה את השטות הזאת והרשיע אותו בכל מקרה. הגבר קיבל שלושה חודשי מאסר על הלייק, וכן קנס על גידול צמחי המריחואנה. 





חברים בארגון דאעש. צילום ארכיון: אל מיאדין
חברים בארגון דאעש. צילום ארכיון: אל מיאדין


במקרה אחר, שופטת כמעט איבדה את תפקידה בתיק בו עסקה, בגלל חברות בפייסבוק. אחד הצדדים במשפט אותו ייצגה השופטת , ביאטריס בוטצ'ק, הגיש בקשה לפסול אותה, כיוון שעורך הדין של הצד הנתבע חבר שלה בפייסבוק. מי שהגישה את הבקשה, קבוצה למתן פתרונות משפטיים בשם Herssein, תבעה לקוח לשעבר בגין הפרה של חוזה והונאה. כאשר הבינו שעורך הדין של הנתבעת, ישראל רייס, חבר בפייסבוק של השופטת בוטצ'ק, פנו לבית המשפט לערעורים וביקשו לפסול אותה. לטענתם, אם תישאר זה יפגע בהליך משפטי הוגן ואובייקטיבי, אך בוטצ'קו סירבה לפסול את עצמה, וכך גם חבר השופטים.
 
על פי חדשות nbcmiami, בית המשפט לערעורים, במחוז מיאמי דייד, פלורידה, סירב גם הוא לפסול אותה בטענה שחברות בפייסבוק אינה יכולה לפסול אדם ממשפט באופן אוטומטי. "כמה מהחברים של אדם בפייסבוק הם ללא ספק חברים שלו, במובן הקלאסי שאותו אדם מרגיש כלפיו חיבה מיוחדת ונאמנות", נכתב בהחלטת בית המשפט, שנוהלה בידי השופט תומאס לוג'ו. "הנקודה היא, עם זאת, שרבים אינם כאלו. שם אקראי מתוך רשימה של חברי פייסבוק לרוב שייך למכר; בן כיתה לשעבר; אדם שאיתו יש לבעל הפייסבוק תחביב משותף; חבר של חבר. ההנחה שכל החברים בפייסבוק מגיעים לדרגה של חברות קרובה, אשר מצדיקה פסילה, פשוט אינו משקף את הטבע הנוכחי של סוג זה של רשת חברתית".
 

via GIPHY

בית המשפט פעל בניגוד למשפטים קודמים שעסקו בשאלות דומות. לפי פסק דין מ-2012 למשל, נקבע בבית משפט אחר בפלורידה שיש לפסול שופט בגלל שהוא חבר פייסבוק של התובע. במקרה ההוא, חבר השופטים קבע כי "חבר ברשתות החברתיות אינו בהכרח חבר במובן המסורתי של המילה", ודחה את התביעה. בהחלטה הסופית, השופטים הודו כי סירובם לפסול את  בוטצ'קו עומד בקונפליקט עם פסקי דין קודמים. עם זאת, המשיכו השופטים, מקרה דומה מ-2014 הסתיים במחלוקת בנושא. 


"המדיה החברתית מתפתחת בקצב אדיר", נכתב. "קבלת חברות בפייסבוק אולי בעבר יצרה את הרושם של חברות קרובה ושייכות", נכתב בפסק הדין. "כיום, עם זאת, מידת האינטימיות בין חבריה היא מגוונת מאוד. הגדרתו של אדם כ'חבר 'בפייסבוק אינה מבדילה בין חבר קרוב לבין מכר רחוק". כך, שנכון לעכשיו בוטצ'קו תוכל להמשיך לכהן בתפקידה במקרה, אלא אם כן התובעים יחליטו לערער לעליון, כמובן. על פי הדיווחים בכלי התקשורת המקומיים, הסיכוי לערעור נוסף הוא גבוה.