בתל אביב הלך הלילה (ראשון) לעולמו הקבלן משה דולגין, לוחם אצ"ל, מוותיקי תנועת החרות והליכוד, מהבולטים בחברי מרכז המפלגה וחבר קבוצת המייסדים. בן 89 היה במותו. הלווייתו תתקיים היום בשעה 18:00 בבית העלמין ירקון..



דולגין נולד בתל אביב ב-1927 להורים שעלו לא"י מרוסיה הלבנה. אביו עבר בין שכונות העיר והציע שירותי תיקונים. ב-1929, בעקבות רעידת אדמה שמוטטה בתים רבים בלוד וברמלה, הקים דולגין האב חברה קבלנית שעזרה בשיקום ההריסות. הוא בנה בין היתר את הבניין הראשון בתל אביב שהתנשא לשתי קומות, שהפך לבית המשפחה.



כשהיה משה דולגין בן 14 הוא הצטרף לשורות האצ"ל ועסק בהדבקת כרוזים. הוא נתפס בידי הבריטים ליד קולנוע אלנבי והושלך למעצר של שבוע ימים ביפו. הוא שוחרר על ידי אביו ששילם כופר של 400 לירות עליו ועל חברו שהיה עצור איתו.



לימים נעצר שוב בשל פעילותו המחתרתית וישב במחנה המעצר בלטרון שם השתתף בחפירת מנהרת בריחה כאחד החופרים הראשיים. דולגין נטל חלק בפעולות רבות ונועזות של המחתרת בין היתר בפעולה שהיתה קשורה לתפיסת הסרג’נטים הבריטים. במלחמת העצמאות השתתף דולגין בקרב על כיבוש רמלה.



משה דולגין הקים חברת בניה גדולה שבנתה מאות דירות ברחבי הארץ. במקביל היה מנעוריו פעיל בתנועת בית"ר והיה בין ראשוני תנועת החרות וממייסדי הליכוד, היה יו"ר קרן תל חי, ובשנים האחרונות החזיק בתואר “שופט בית”ר” - הסמכות הרוחנית העליונה של תנועת בית"ר ונחשב ל"בית"רי מספר 1” העומד בראש בית הדין של התנועה.



במשך שנים היה חבר בולט במרכז הליכוד והיה קשור לאירועי ביתן 28 במרכז הליכוד ב-1997, כאשר נתניהו ניסה, בניגוד לדעתו של דולגין, להחליש את השפעתו של מרכז הליכוד על בחירתם של חברי הכנסת והשרים. בנושא זה חבר דולגין למנכ"ל הליכוד דאז, אביגדור ליברמן, והיה אחד האנשים הקרובים לו. בעקבות אותו מאבק באותה שנה בוטלו הפריימריז, הכוח חזר לתקופה מסויימת למרכז המפלגה.



התנגד ליוזמת נתניהו. משה דולגין בוועידת הליכוד. צילום: אלי דסה
התנגד ליוזמת נתניהו. משה דולגין בוועידת הליכוד. צילום: אלי דסה



רבים מוותיקי תנועת הליכוד פרסמו היום הודעות אבל על מותו של דולגין. זאב בן יוסף, חבר מוסדות הליכוד, סיפר: “אבא שלי, נתן בן יוסף, הלך לעולמו לפני ארבע שנים בדיוק בה' באלול בשעה 6 בבוקר. היום, בה’ באלול בשעה 6 בבוקר בדיוק הלך לעולמו שופט בית"ר משה דולגין. הוא קיבל את התפקיד מאבי שהיה שופט בית"ר לפניו. צירוף מקרים מדהים".



“בשנים האחרונות הוא היה אחד מעמודי התווך של הליכוד. הוא עמד בראש חוג מייסדים ותיקים במפלגה והיה עד ליום מותו ראש סניף הליכוד בצפון תל אביב", אמר בן יוסף.



שר הביטחון אביגדור ליברמן הספיד את דולגין ואמר כי "משה דולגין היה ידיד נפש, מורי ורבי ומאחרוני דור הנפילים שהיו שותפים לתקומת הארץ. כשאני חושב על המושג הדר בית"רי הראשון שעולה בראשי הוא משה דולגין. תמיד היה עם חיוך, תמיד אופטימי, תמיד דאג לזולת ומוכן לעזור בכל עת לכולם. דורות של מי שגדלו על תורת ז’בוטינסקי מבכים היום את לכתו".



דולגין השאיר אחריו אשה, יהודית, שתי בנות, ארבעה נכדים ושמונה נינים.