על שלושת אלבומי "בייבי אוריינטל" ניצחה עד כה נגנית הטאבלה יעל אופנבך, וכעת, ביום רביעי השבוע, מגיח הבייבי במופע חי במסגרת הפסטיבל "סוף הקיץ" בתיאטרון ירושלים, המאגד שירים משלושת האלבומים. דנה דבורין כתבה וביימה, אלון אוחנה על הניהול המוזיקלי, שירה ומשחק: נעמה בסון ושחר נהרי. נגנים - יעל אופנבך (טאבלה), יוני דרור (חלילים), נעה וקס (כלי הקשה), יניב רבה (עוד וג'ומבוש) ועדי רנרט (אקורדיון, קלידים ופלוגלהורן). "לרעיון של ביצוע שירי ילדים מוכרים בליווי כלים אתניים הגעתי מהניסיון שלי כאמא לשלושה, כשראיתי שהכלים האתניים בכלל לא בתודעת הילדים", מספרת אופנבך. "את זה אנחנו מגישים במופע לילדים קטנים שכל המשפחה יכולה ליהנות ממנו".





ה"בייבי" שבשם הפרויקט מובן, אבל מהו "אוריינטל"?
נגן כלי ההקשה ז'וקה פרפיניאן לוקח את "אחותי הקטנה" במקצב הסמבה לברזיל, "ברבאבא" גולש במורדות הרי האנדים, "הופה היי" מוגש בעיבוד בלקני ויסמין לוי מפליגה עם "הצריף של תמרי" עד ספרד.



"התרחבנו", מגיבה אופנבך בחיוך. "אם באלבום הראשון הקפדנו לא לחרוג בעיבודים מתחומי מרחבי הים התיכון, הפעם הרחקנו למחוזות חדשים, אבל השם נשאר. המופע הזה התרחב עוד יותר עם סיפור המסגרת שדנה דבורין רקמה סביב השירים. הוא נגיש לילדים וסוחף אותם למסע מתוך חלום".




מי בחר את השירים?
"אני ואלון אוחנה, שהוא המפיק המוזיקלי ושותף איתי בהכנת העיבודים. מחצית השירים מובאים בביצוע אינסטרומנטלי ומחציתם מושרים לבד על ידי יסמין, ז'וקה, ליאורה יצחק, אלברט עמר ודיוויד ברוזה, שבא לשיר את 'בואי אמא' עם מקהלת הנוער הירושלמי של ימק"א. בשירים האלה מפעם יש איזו צניעות שהלכה לאיבוד. את זה אלון (אוחנה) ואני השתדלנו לשמר, תוך עבודה באולפן שבה די חזרנו להיות הילדים שהיינו אז".

אופנבך (49) הגיעה לאוריינטליות מלימודי מוזיקה הודית בלונדון, משם נחתה בראשית שנות ה־90 בלהקת הברירה הטבעית בהנהגתו של שלמה בר, כשזו יצאה במופע "הבריאה".



"למעשה, יצאתי מחיפה, עיר הולדתי, ללימודי צילום בלונדון, ושם נחשפתי למוזיקה הודית", היא מספרת. "כשחזרתי ארצה נוצר לי קשר עם הקהילה ההודית כאן, וממנה הביא אותי הכנר המנוח סמסון קהמקר אל הברירה הטבעית, שבה ניגנתי עד לפני שנתיים".

אופנבך, שהתאהבה במנהיג הלהקה שלמה בר והביאה איתו לעולם שלושה ילדים בלי להינשא לו, למעשה ניהלה את הלהקה ועשתה לה יחסי ציבור, מעבר לכך שניגנה בה בטאבלה. "החיים שלנו התרכזו בלהקה, כולל נסיעות בעולם בשליחות משרד החוץ והופעות בפסטיבלים רבים שבהם ייצגנו את המדינה", היא מספרת. לבסוף, פער הגילים ביניהם (25 שנה) תרם לפירוק החבילה, אבל ניכר בה שהיא ממשיכה להוקיר אותו ואת פועלו. כיום עובדת אופנבך עם אמנים אחרים, כמנהלת אישית וכאשת יחסי ציבור.

כאן המקום להזכיר את הנגן שהיה עמם בלהקת הברירה הטבעית ורקם עם אופנבך את חלום "בייבי אוריינטל" - אילן בן עמי, שנידון למאסר עולם אחרי שרצח את פרודתו, המסעדנית והזמרת דפנה בר ציון. "כשקרה מה שקרה, היה הלם מוחלט", היא אומרת. "בסוף הוא לא היה אותו אדם שהכרנו. ה'בייבי' ממשיך בלעדיו".

יהיה "בייבי אוריינטל 4"?
"שום דבר לא סגור, אבל יש מחשבות בכיוון".

"בייבי אוריינטל Live", רביעי, 17:00, תיאטרון ירושלים