האם קרב היום שהטכנולוגיה תחליף את היועץ הגנטי? בימים אלה החלה לפעול בארץ טכנולוגיה ייחודית וראשונה מסוגה בעולם, המאפשרת מדד גנטי להריון ומותאמת אישית לאישה ולעובר, לפי תוצאות בדיקות שמבצעת האישה במהלך הריונה. המדובר בתוכנת מג"ן להריון, שכוללת את תוצאות בדיקות ההריון של השליש הראשון והשני. התוכנה משקללת את גיל האם, בדיקות הדם, הפרעות גנטיות, תוצאות בדיקת השקיפות העורפית וממצאי סקירה ראשונה ומצביעה על סיכון משוקלל להפרעות הכרומוזומליות ותסמונות שונות בעובר.



תוכנת מג"ן מפיקה דוח אוטומטי שנכנס לתיק האישה ומראה בצורה גרפית פשוטה את הסיכון הבסיסי לתסמונות גנטיות שונות ואת האפשרות לשנות אותן בבדיקות העזר השונות. התוכנה מאפשרת לכל אישה, בכל הריון, לעבור "ייעוץ גנטי" ולקבל את הבדיקות המתאימות ביותר עבורה לבירור ההריון.



את התוכנה החדשה אימצה, לראשונה בעולם, קופת חולים מאוחדת, כשירות נוסף מלבד ייעוץ גנטי, המהווה בשורה של ממש, שכן זמינותו של ייעוץ גנטי מוגבלת. בארץ רק 60 רופאים גנטיים ו־60 יועצות גנטיות ובשל כך נאלצות נשים רבות להמתין לתורים ארוכים או לגשת לייעוץ פרטי שכרוך בעלות גבוהה במיוחד. בעזרת תוכנת מג"ן להריון, הרופא הגינקולוג המטפל מקבל תמיכה גנטית ממוחשבת המותאמת לאישה שבטיפולו ומכילה את כל המידע הדרוש לו להמשך הטיפול בה. לפי דרגת הסיכון, הרופא יוכל להחליט אם להמשיך לעקוב אחר האישה או להפנותה לייעוץ גנטי ואם דרושה בדיקה פולשנית לאבחון העובר או שאפשר להסתפק בדימות או בבדיקות מעבדה ייחודיות.



"כשיש אינספור בדיקות שמוצעות היום לאישה בהריון, מתלווים לתהליך הרבה מתחים ודאגות", מסביר ד"ר יורם וולף, מומחה לרפואת נשים ומנהל תחום רפואה שניונית בקופ"ח מאוחדת. לדבריו, "הקופה מאפשר לאישה לקבל ייעוץ גנטי וגם הרופא מקבל ייעוץ שמאפשר לו לדעת מה עליו לעשות בהתאם לממצאים".