חברי הכנסת יוכלו לשוב ולעלות מחר להר הבית - ליום אחד בלבד. זאת במסגרת הפיילוט שעורכת המשטרה כדי לראות עם עליית נבחרי הציבור תגרום להתלקחות במקום הקדוש. נכון לרגע זה מתכוונים לפחות שני חברי כנסת, יהודה גליק (ליכוד) ושולי מועלם רפאלי (הבית היהודי) לבקר מחר בהר הבית.


לקראת מחר, הודיע קצין הכנסת יוסף גריף הודיע לחברי הכנסת כי ייאסר עליהם לשאת נאום בהר, להעניק ראיונות לתקשורת, לקיים פגישות במשרדי הווקף או להגיע עם מלווים חמושים.



כזכור, ראש הממשלה בנימין נתניהו, החליט בעקבות התייעצות עם המשטרה וגורמי ביטחון לקיים מחר פיילוט בן יום אחד שבו יתאפשר לח"כים יהודים לעלות להר הבית וח"כים ערביים יוכלו לבקר במסגדים. הפיילוט אינו חל בשלב זה על שרים. פיילוט דומה אמור היה להתקיים בחודש שעבר אך הוא נדחה בגלל הפיגוע בהר הבית והאירועים הקשים שבאו בעקבותיו.



במכתב ששלח לחברי הכנסת, הודיע קצין הכנסת, כי לשם קיומו התקין של הפיילוט קבעו גורמי הביטחון מספר דרישות אשר קיומן מהווה תנאי לכניסתו של חבר כנסת להר הבית:


  • ח"כ המבקש לעלות מחר למתחם הקדוש יצטרך לתאם את הביקור מראש עם משטרת ישראל באמצעות קצין הכנסת.
  • המפכ"ל או מפקד מחוז ירושלים יידרש לאשר את הביקור, בהתאם להערכת מצב ספציפית לקראת מועד הביקור המבוקש.
  • חברי הכנסת היהודים ייכנסו דרך שער המוגרבים מהשעה 7:30 בבוקר ועד השעה 11:00 ויהיו רשאים ללכת במסלול הביקור הרגיל של מבקרים שאינם מוסלמים. חברי הכנסת היהודים יהיו כפופים לכללים החלים על כלל המבקרים שאינם מוסלמים כמופיע בשלט המוצב בכניסה להר הבית.
  • חברי הכנסת הערבים ייכנסו דרך שער השבטים החל מחצי שעה לאחר שעות ביקורי היהודים ועד לסגירת ההר.

עוד כתב קצין הכנסת, כי בשל הרצון להותיר את הר הבית מחוץ לזירה הפוליטית, לא תתאפשר במהלך הביקור נשיאת נאומים, לא יתאפשר מתן ראיונות לתקשורת במהלכו, לרבות בשערי הכניסה ולא תותר כניסה או השתתפות בפגישות או דיונים במשרדי הווקף. כמו כן חברי הכנסת לא ילוו בביקורם אח"מים מהארץ ללא אישור מראש ולא יהיו מלווים בנציגים של אמצעי התקשורת מרגע הכניסה ועד היציאה מהאזור. בנוסף, לא תותר לחברי הכנסת להכניס מלווים חמושים והאחריות הבלעדית על האבטחה במהלך הביקור היא של משטרת ישראל.



קצין הכנסת הדגיש כי הפרה של תנאי מהתנאים שציין או של כללי הביקור בהר הבית וכן של הנחיות המשטרה עלולות להכביד על ביצוע הפיילוט ולגרום לאי נעימות שרצוי להימנע ממנה נוכח הרצון לשמור על כבוד חברי הכנסת כנבחרי הציבור ועל כבוד המקום. 



"העולים להר הופכים את המוסלמים לאנטי-ישראלים"


בתוך כך תקף יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) את תכנית הפיילוט לאפשר עליית חברי כנסת להר הבית. בראיון שפורסם היום בעיתון החרדי הליטאי "יתד נאמן" אמר גפני כי "חל איסור הלכתי חמור לעלות להר הבית. דווקא בגלל שזה המקום המקודש ביותר לעם היהודי, על אחת כמה וכמה לאחר שהוכח שעליה להר הבית יוצרת בעיות הגובלות בפגיעה בחיי אדם ויוצרת אינתיפאדה, כפי שהוכח כבר בעבר, והדבר מביא את הציבור המוסלמי בכל העולם, אשר חלק אינו נגד ישראל, והופך אותו לאנטי, מחשש לפגיעה בנושא המוסלמי".



גפני הוסיף כי הוא מתנגד נחרצוות לעליית הח"כים להר הבית ואמר כי "הפיילוט מקורו בטיפשות, לאומנות, בורות, חוסר אחריות מהמדרגה הראשונה ובעיקר חוסר יראת שמים".



"לאומנות, בורות וחוסר ארחיות". ח"כ גפני. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
"לאומנות, בורות וחוסר ארחיות". ח"כ גפני. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



לעומתו, יו"ר סיעת בל"ד, ח"כ ג’מל זחאלקה, אמר כי אינו "מקבל את הסמכות של הכיבוש על מסגד אל אקצא ואבקר בו מתי שאני רוצה ללא קשר להחלטות הממשלה והמשטרה".



ח"כ טלב אבו ערר (הרשימה המשותפת) אמר על הפיילוט המתוכנן למחר כי "מדובר בעוד ניסיון לקבוע סטטוס קוו חדש במסגד אל אקצא ששטחו כ-144 דונם. ראש הממשלה והסובבים לו נטולים מכל סמכות לקבוע סדר יום במסגד. זהו שטח כבוש ושטח בריבונות ירדנית". לדבריו, "השימוש במקום הקדוש כספין פוליטי לטובתו של מיעוט מתלהם בקרב האוכלוסייה אינו מעיד אלא על עוד ניסיון כושל לשינוי האג’נדה היומית בשיח התקשורתי סביב פרשיות נתניהו". עוד אמר כי "לאף יהודי אין את הזכות על מסגד אל אקצא ויש למנוע מכל המסיתים להגיע אליו, במיוחד הח"כים היהודים, ויש לכבד את דברים הרבנים המורים על כך".