חציית גבולות הסאטירה, עלבונות למרואיינים באולפן, פרסומות בוטות כמו פרסומת המדמה קטיעת אצבע או כזו המעליבה את אוכלוסיית הג'ינג'ים, התבטאויות פוגעניות כלפי חולי פסוריאזיס וצליאק, אלימות, ולהבדיל - ריבוי תוכניות בישול - וכמובן, אלוהים אחד. כל אלה ועוד מעסיקים את הציבור. כך עולה מדוח נציב פניות הציבור ברשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו לשנת 2016, השנה שבה עלה מספר התלונות ב־25% ובכך האמיר ל־3,983 תלונות (ביחס ל־2,966 בשנה החולפת).



שני שלישים מהתלונות שהתקבלו עסקו בתכנים פוגעניים, כל תלונה שנייה הייתה על תוכניות טלוויזיה וכל תלונה רביעית הייתה על חדשות. כשליש מהתלונות נמצאו מוצדקות. 74% מהתלונות עסקו בתכנים טלוויזיוניים, 12% עסקו בתכנים רדיופוניים ו־14% עסקו בנושאים כלליים.



שי חי. 440 תלונות הוגשו בעקבות התנהגותו באח הגדול. צילום מסך
שי חי. 440 תלונות הוגשו בעקבות התנהגותו באח הגדול. צילום מסך



עיקר העלייה במספר התלונות הנוגעות לטלוויזיה נבע ממאות תלונות שהתקבלו בעקבות אמירות פוגעניות בתוכניתו של אסף הראל בערוץ 10, שבה הוצג סרטון עם שיר שלעג למפקד מבצע אנטבה סא"ל יוני נתניהו ז"ל, שנהרג במהלך מבצע החילוץ. לנציבות הוגשו בנושא 560 תלונות אשר נמצאו מוצדקות. 440 תלונות אחרות הוגשו בעקבות התנהגות פוגענית של המתמודד שי חי בתוכנית "האח הגדול" ששודרה אצל הזכיינית "קשת" בערוץ 2. גם במקרה זה נמצאו התלונות מוצדקות.



אמירות משפילות ברדיו


ברדיו עיקר התלונות היו כנגד אמירות פוגעניות, בוטות, מבזות או משפילות של מראיינים ומרואיינים. החדשות הטובות: בשנת 2016 נרשמה ירידה בתלונות על התנהגות מראיינים (מ־56 בשנת 2015 ל־6 בשנת 2016). לידיעת הקוראים בלשכת ראש הממשלה: נרשמה ירידה בתלונות על חוסר איזון פוליטי (מ־21 בשנת 2015 ל־12 בשנת 2016).



אסף הראל. מאות תלונות התקבלו בעקבות אמירות פוגעניות בתוכנית שלו. צילום: תום זואילי
אסף הראל. מאות תלונות התקבלו בעקבות אמירות פוגעניות בתוכנית שלו. צילום: תום זואילי



61% מהתלונות שהתקבלו נגד התכנים ששודרו בערוצי הטלוויזיה והרדיו בשנת 2016 היו על תכנים פוגעניים. היקף התלונות על אמירות פוגעניות הכפיל את עצמו ועמד בשנת 2016 על 1,366 תלונות.



ב־2016 אף הוכפל מספר התלונות כנגד תחנות הרדיו האזוריות (453 תלונות), מרביתן כנגד תוכניות. "יש להביא בחשבון שתחנות רדיו המשדרות תוכניות בסגנון Talk radio וראיונות עם מאזינים גוררות יותר תלונות מתחנות המשדרות בעיקר מוזיקה", אומרים ברשות השנייה. עוד נטען נגד המגישה אושרת קוטלר כי אמרה "יש מחבלים שפויים". נגד עו"ד יורם שפטל הוגשו 150 תלונות. 


אושרת קוטלר. בוקרה על כך שאמרה כי "יש מחבלים שפויים". צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
אושרת קוטלר. בוקרה על כך שאמרה כי "יש מחבלים שפויים". צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


המענים שהציעה הרשות השנייה לתלונות מגוונים, ונעו בין התנצלויות בשידור, המלצות לרשות השנייה להסרת תכנים פוגעניים, המלצות לזכייניות לתיקון תכנים פוגעניים, לגישור, יצירת שיח ישיר ובלתי אמצעי בין זכייניות לפונים, פרסום דוחות, פרסומים תקשורתיים, הרצאות והשתתפות בפאנלים מקצועיים והבעת דעה ציבורית על נושאים שעלו.

"להצביע על מגמות"

לנציבות פניות הציבור ברשות השנייה הגיעה פנייה שלפיה באחת הכתבות נאמרה המילה "אלוהינו" ואילו בכתוביות נכתב "אלוקינו". הפונה ציין כי על הכתוביות לתמלל את הנאמר מבלי לערוך את הדברים על פי השקפת עולמו של המתמלל. הערה בנושא הועברה ליועצת הלשון של חדשות 2, שהתבקשה להנחות את המתמללים בעניין המדובר.

עו"ד שפטל. 150 תלונות הוגשו נגדו. צילום: 103FM
עו"ד שפטל. 150 תלונות הוגשו נגדו. צילום: 103FM


"חשיבותו של דו"ח פניות הציבור הוא לא רק הטיפול בהפרה נקודתית כזו או אחרת, אלא בכך שיש בו כדי להצביע על מגמות בחברה הישראלית ועל אופיו של הצופה הישראלי", מסרה יו"ר הרשות השנייה אוה מדז'יבוז'. "העלייה המשמעותית במספר התלונות מצביעה על השינוי שעובר הציבור בשנים האחרונות: מצפייה פסיבית וכזו שמקבלת בהכנעה את מה שמשדרת התקשורת, לצופה פעיל ושאינו מהסס לדרוש ולפעול למען תוכן אובייקטיבי ונגד כזה שאינו נראה הולם וראוי".