ועידת המשפט השישית של לשכת עורכי הדין נערכת היום (שלישי) בתל אביב. מושב הפתיחה החגיגי עסק בשאלת המתנות לנבחרי ציבור, על רקע חקירת פרשה 1000, בה חשוד ראש הממשלה בנימין נתניהו בקבלת טובות הנאה מאנשי עסקים. נציב הביקורת על הפרקליטות, השופט בדימוס דוד רוזן, מי שהרשיע את ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, אמר כי "הגבולות בחוק ברורים והפסיקה בהירה ומובנת, כאשר על הכל מרחפות שתי תיבות - שכל ישר וסבירות. עובד ציבור, שליח ציבור, נאמן ציבור שנוטל על עצמו את התפקיד הציבורי צריך לעמוד בנורמה בסיסית אחת - אין מתנות! עובד ציבור אינו יכול ליטול מתנות וזו נורמה שצריכה לחייב את כולם. לכל עובד ציבור צריך להיות ברור שהוא ומתנות לא הולכים יחד".



ח"כ דוד ביטן בוועידת המשפט

יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן, ענה לו ואמר כי "אם הדברים היו כל כך פשוטים אז איפה כתב האישום נגד ראש הממשלה ולמה צריך עד מדינה? יותר מזה, פרקליט המדינה בכבודו ובעצמו הצהיר שתיק המתנות הוא לא כל כך פשוט ומורכב משפטית, כפי שמנסים לצייר פה. במשפט הפלילי אין איסור לקבל מתנות ויש לאקונה. אולי צריך לחדד ולתקן את החוק, אבל בוודאי שאי אפשר לבוא באופן רטרואקטיבי. גם שמעון פרס קיבל מתנות ביום הולדתו ואף אחד לא חקר אותו ולא הגיש נגדו כתב אישום. הפרקליטות מודה שיש בעיות בתיק הזה ובסופו של דבר לא יוגש כתב אישום נגד ראש הממשלה".



ח״כ עו״ד רויטל סויד (המחנה הציוני) הגיבה ושאלה: "איך יכול להיות שאנחנו היום נמצאים במצב שאיש ציבור - הבכיר ביותר שבהם קיבל מתנות בשווי של עשרות אלפי שקלים ומישהו בכלל מתלבט האם זה מותר או אסור? האם הוא לא צריך לדווח על זה? האם הוא לא מחויב לאותו אדם שממנו קיבל את המתנות?".



ח"כ סויד הוסיפה כי יש יצירת דה-לגיטימציה נגד המשטרה, נגד מערכת המשפט, נגד כל מי שיציב את כתב האישום מול עיניו של ראש הממשלה. "אנחנו צריכים לתת מענה - חוץ מאמירות בומבסטיות שלא היה כלום כי אין כלום, לא שמענו שום טענה עניינית מצד ראש הממשלה. במקום שראש הממשלה יעמוד ויגיד 'אני סומך על מערכת השפיטה והרשויות' הוא בוחר לעשות מופע אימים. ההפגנה נגד נשיאת בית המשפט העליון זה לא סתם. זה נועד להלך אימים על בית המשפט".



על כך ענה לה ביטן: "את מדברת מההדלפות של המשטרה ולא מדייקת".



ניצב (בדימוס) יואב סגלוביץ', לשעבר ראש אגף החקירות והמודיעין, וכיום חבר מפלגת יש עתיד, אמר: "מה שראש הממשלה אמר הוא טוב אולי תקשורתית, אבל זו לא הצעה נכונה משפטית. שוו בנפשכם שמישהו באופן קבע היה נותן לי מתנות. האם הייתי יכול להישאר בתפקיד? היו קופצים ואומרים תעיפו את השוטר המושחת הזה. דוד ביטן היה צריך לומר כאן שזו תופעה פסולה. מדובר בטובות הנאה ולא במתנות. כולם יודעים על מה מדובר ולא הוכחש. גם אני שואל מדוע טרם הוגש כתב אישום?".



עו"ד אלי זוהר, פרקליטו של אהוד אולמרט, אמר כי לעובדי ציבור אסור לקבל מתנות. בזמנו של סגלוביץ' אנשים היו מקבלים מנוי לבריכה וזה היה בסדר. אז היה אמון בחברה. היום השתנו דברים, יש חברה נטולת אמון ולא מפרגנת ומתייחסת לכל קבלת פרח כניסיון להטות משפט. לא יעלה על הדעת שאנשי ציבור יקבלו מתנות כלל ועיקר. עניינית, אני מצר על כך והתוצאה היא שאיבדנו כל יחס אחד לשני ומראית העין של המתנות הופכת להיות שלילית שצריך לעצור אותה.