האם המתווה הישראלי-פלסטיני קורם שוב עור וגידים? ג'ייסון גרינבלט, השליח המיוחד למזרח התיכון של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, צפוי לבקר מחר במעברים בין ישראל ועזה ולבחון מקרוב את פעילותם. הנסיעה מחר לדרום היא המשך של סיור שמוביל מתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף יואב (פולי) מרדכי. היום (שלישי) סיירו השניים במעבר ג'לאמה בצפון השומרון באזור ג'נין ועמדו על התיאום האזרחי והמיזמים שמובילה ישראל מול הזירה הפלסטינית.
בכיר בבית הלבן אמר כי "ג'ייסון גרינבלט מעוניין להבין את המצב בגבול בין ישראל לעזה. לכן הוא יעצור במספר נקודות באזור זה".

מוקדם יותר דווח בגלי צה"ל על תוכן הפגישה שהייתה בין מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטיירש לג'ייסון גרינבלט. גוטיירש דיבר על כך שהוא מעוניין לראות שינוי נרחב בעניין התשתיות, המים והחשמל, וכמו כן יבקש לחדש את התהליך המדיני במהרה. באותה נקודה הפתיע האמריקאי כשאמר למזכ"ל שהוא מציע לא ליזום כרגע שום מהלך.



גרינבלט הסביר למזכ"ל האו"ם כי הוא מתכוון להציג תוכנית שתנסה לקדם צעדים בשטח לטובת הפלסטינים, על מנת ליצור אוירה של משא ומתן, ושיפור המשק הפלסטיני גם ביהודה ושומרון, וגם בעזה. החשש של ישראל בנושא הוא שפרויקטים שיחלו בעזה יחזקו את שלטון חמאס, כשגם ביהודה ושומרון המצב לא קל ופחות אפשרי בגלל התנגדות אפשרית של המתנחלים.



הפתיע את מזכ"ל האו"ם. ג'ייסון גרינבלט יחד עם טראמפ, צילום: טוויטר
הפתיע את מזכ"ל האו"ם. ג'ייסון גרינבלט יחד עם טראמפ, צילום: טוויטר



"לא תהיה עקירת ישובים, זוהי ארצנו"



גורם נוסף שיכול להוות אבן נגף על חידוש המשא ומתן עם הפלסטינים הוא הצהרתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאמר אמש כי אין בכוונתו לפנות התנחלויות במסגרת הסכם עם הפלסטינים. במהלך כנס "אורות היובל", שנערך לרגל 50 שנות בנייה בשומרון, אמר ראש הממשלה ביישוב ברקן כי "אנחנו פועלים למען התעשייה, והתעסוקה, והמים והתיירות וההסברה וגם במאבק בארגוני החרם למיניהם. אנחנו עושים זאת משתי סיבות, הסיבה הראשונה היא פשוטה, זוהי נחלת אבותינו, זוהי ארצנו. חזרנו לכאן כדי להישאר לתמיד. לא תהיה יותר עקירה של ישובים בארץ ישראל, לא יעקרו ישובים. אגב זה הוכח שזה לא עוזר לשלום, עקרנו ישובים מה קיבלנו? קיבלנו טילים. ובכן זה לא יהיה יותר. ויש סיבה שנייה שאנחנו מטפחים ושומרים על המקום הזה - כי הוא שומר עלינו. השומרון הוא נכס אסטרטגי של מדינת ישראל. הוא מפתח לעתידנו עם המצוקים הגבוהים הללו".



במקביל לנאומו של נתניהו, נפגש יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, עם נשיא טורקיה רג'פ טאיף ארדואן באנקרה, שם שוחחו השניים על מצב תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים. בנאום שנשא ארדואן לאחר הפגישה, הוא קרא לישראל "להפסיק לחתור תחת פתרון שתי המדינות". הנשיא הטורקי טען כי "הגעה להסדר בין הצדדים לא יהיה רק לטובת הפלסטינים אלא גם לטובת ישראל", והוסיף כי מדינה פלסטינית היא "האחריות ההיסטורית של הקהילה הבינלאומית".



כזכור, פגישת אבו מאזן-ארדואן באה על רקע המאמצים של הבית הלבן לחדש את המגעים בין ישראל לפלסטינים, וזאת לאחר שנציגיו של הנשיא דונלד טראמפ, ג'ארד קושנר וג'ייסון גרינבלאט הגיעו לביקור במזרח התיכון ונפגשו עם מנהיגים רבים באזור, בהם גם נתניהו ואבו מאזן. במהלך הפגישות הציגו הצדדים אופטימיות ורצון לשתף פעולה, וזאת למרות הדיווחים על אווירת נכאים במוקטעה, והנתק ששורר בין שני הצדדים.