כמה מארגוני הנכים פתחו במאבק חדש נגד כוונתו של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן לפעול מול הממשלה להעלאה נוספת של שכר המינימום, ללא התחשבות בעדכון קצבאות הנכות. על כוונה זו למדו הארגונים מיודעי דבר בהסתדרות עצמה, שבינתיים לא מתייחסת באופן פומבי לדברים. לידי ארגוני הנכים כמו אחוה, ארגון נכי הפוליו ואחרים, שגם יזמו אתמול הפגנה מול ביתו של ניסנקורן, הגיע מידע שלפיו יו"ר ההסתדרות מתכוון לצאת בקרוב ביוזמה להעלאת שכר המינימום ל־6,000 שקל מבלי להשוות אליו את קצבת הנכות.



אבי עובדיה, מנכ"ל אחוה, איגוד רב תחומי לאנשים עם מוגבלות, אמר ל"מעריב־השבוע": "ניסנקורן שנבחר הוא לא ניסנקורן המועמד שהבטיח שינוי חברתי. הוא לא מנסה להתערב במשבר קצבאות הנכים ולא אומר לראש הממשלה 'אדוני, בוא נפתור את הסאגה הזאת'. הרי המספרים ידועים, אבל מה שההסתדרות עושה עכשיו, היא חוזרת להגדרה הצרה של ארגון עובדים ולא ארגון חברתי, שיו"ר ההסתדרות אוהב להתהדר בו". עובדיה לא נותן אמון בהבטחותיהם של יו"ר הקואלציה ח"כ דוד ביטן ושל משרד רה"מ שלפיהן קצבת הנכות תוצמד לעדכון שכר המינימום: "יש להבדיל בין הצהרות לבין מה שקורה בפועל. השורה התחתונה היא שכרגע אין לנכים שום דבר, לבד מתהליך מתמשך של שחיקת זכויות".



עלות חודשית של מטפל זר היא כ־8,000 שקל לחודש. קצבת הנכות ביחד עם קצבת השירותים או הסיעוד שניתנת לנכים המעסיקים מטפלים מגיעות ביחד בקושי לסכום הזה, כשלרבים מהנכים אין כל מקור הכנסה אחר והם תלויים בסיוע כספי של בני משפחה אחרים אם התמזל מזלם שיש להם כאלה. כל שינוי בשכר המינימום שיעלה את שכר המטפלים, מצריך שינוי חקיקה בכנסת והידברות בין ההסתדרות לממשלה, אבל בארגוני הנכים חוששים כי בלחץ ההסתדרות עלול לעבור תיקון בשכר המינימום עוד לפני שיעבור בכנסת כל חוק להעלאה כלשהי של קצבת הנכות. אפילו הצמדת פעימות העדכון של קצבת הנכות לאלה של שכר המינימום, ההישג היחיד של הנכים במתווה השנוי במחלוקת שהציע רה"מ נתניהו לפתרון משבר קצבת הנכות, לא סוכמה עד כה עם האוצר והצעת החוק הממשלתית לעדכון הקצבאות לא נראית באופק.



בתוך כך, הממשלה הגישה אתמול את תשובתה לעתירת ארגון נכה, לא חצי בן אדם נגדה לאחר שתי דחיות. העותרים מבקשים מבג"ץ לקבוע כי אי־עדכונן של קצבאות הנכות במשך כמעט שני עשורים אינו חוקתי משום שהוא פוגע בזכות הקיום בכבוד של נכים חסרי כושר עבודה. הממשלה בתגובה: "מדובר בעתירה אשר אינה מגלה עילה להתערבותו של בית המשפט הנכבד, וזאת מאחר שסוגיית העלאת קצבאות הנכות עודה מצויה על המדוכה, וכי מכל מקום העלאת קצבת הנכות תצריך תיקון חקיקה. הממשלה רואה חשיבות רבה בבירור הסוגיה ברגישות הנדרשת נוכח ייחודיות ציבור האנשים עם מוגבלויות, בשר מבשרה של המדינה, בהתאם לאילוצים".



ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) אמר בתגובה: "הממשלה מתעללת בנכים וגוררת אותם למאבק ברחובות באופן מביש. כל ההתחייבויות להעלות את הקצבה התפוגגו אחרי שקיבלו את הכותרות החגיגיות. תשובת המדינה כאילו הממשלה מטפלת בעניין היא לא אמיתית".