לראשונה צוערי קורס חובלים יזכו לקבל במהלך הכשרתם תעודת משיט 30, שהיא למעשה רישיון סקיפר. התעודה מעניקה לחובל אופק אמיתי אחרי שחרורו מהמסגרת הצבאית. סקיפר הוא בעליו של רישיון להשיט ספינה באורך של עד 24 מטר. בעוד שבוע בדיוק יסתיים המחזור ה־135 של קורס חובלים, לאחר שחניכיו עברו ארבעה שלבים: בסיסי, מתקדם, אקדמיה וייעודי. במחזורי הגיוס הבאים של קורס חובלים עתידים הצוערים לעבור מבחן מעשי במהלך הקורס אשר יקנה להם תעודת משיט 30.



ראוי להדגיש, אומרים בכירים בקורס חובלים, כי הצוערים לומדים את כל התכנים הנדרשים במהלך הקורס כדי לקבל תעודה של משיט. משיטי הספינות האזרחיות הם בדומה לחובלים, מפקדי הספינות בים לכל דבר ועניין. בעל הסמכת משיט 30 רשאי להשיט גם סירות מכל הסוגים עם מנוע וללא מנוע בתנאי שאורכן לא עולה על 24 מטר.



מדובר ברישיון יוקרתי ומבוקש מאוד בעולם האזרחי. סקיפר יוצא קורס חובלים של חיל הים זוכה למעמד גבוה בענף ובעולם האזרחי כמעט כמו טייס קרב שמגיע לאל־על או לחברת תעופה אזרחית אחרת.



סרן ניב פורטגנג, מפקד שלב ייעודי בקורס חובלים, מסביר שמדובר ברישיון חשוב מאוד. "צריך להבין כי לאורך כל הקורס החובל עובר את כל השלב העיוני הנדרש כדי לקבל רישיון משיט, אבל בפועל אין לו רישיון. היום הרישיון הזה מוענק לו ובתנאי שלקח קורס של חצי שנה, שבמהלכו עבר ארבעה מבחנים עיוניים ועוד מבחן מעשי ברשות הספנות".



סרן פורטגנג משוכנע כי התוספת הזו שתיכנס לקורס בקרוב תוסיף לא מעט לחובלים. "להשיט ספינה באזרחות זה כמו להיות מפקד על ספינה קטנה בחיל הים", הוא ממחיש. "זה כלי עם אנשי צוות. זה משהו שנותן עוד אופק למסיימי הקורס וחיל הים בחר להכניס את זה. זה לא יגזול יותר זמן לימודים, כי בסופו של דבר את החומר העיוני לומדים כולם במהלך הקורס, ובשלב האקדמי החובל יוצא לשבוע של מבחנים ומסיים את הקורס עם דרגות קצונה ורישיון משיט".



קצינים לשעבר בחיל הים התייחסו להטבה הזו. "יש לה משמעות מיוחדת" אמר סא"ל דני, "שכן יש לא מעט ביקוש לסקיפרים בענף האזרחי ובמיוחד לסקיפר עם רישיון משיט 30. זה דבר נחוץ שיכול לקדם ולסייע ובסופו של דבר להגביר את המוטיבציה להיות חובל ולהיות קצין בחיל הים".