פתיחת שנת הלימודים שוב מעלה לדיון את התכנים, הערכים, התנהגות התלמידים ומעמד המורים בבתי הספר, אבל לאילו בנייני בתי ספר בדיוק, המקומות הפיזיים עצמם, חוזרים הילדים? מחקר שפרסם איגוד האופטיקה האמריקאי (OSA) ב־2016, קובע לדוגמה שגוני אור שונים מתאימים לפעילויות שונות: גוני לבן קר ללימודים מאומצים שבהם נדרש ריכוז מיוחד, גוני לבן ניטרלי מתאימים לאווירת לימודים יומיומית רגילה, ואילו גוני לבן חם - לפעילויות ומשחק. בזכות הטכנולוגיה, תאורת ה־LED מאפשרת את שינוי גון האור באופן אוטומטי לאורך שעות היום כך שיתאים לשעון הביולוגי של האדם. ברחבי העולם בתי ספר כבר אימצו יוזמות המעודדות מעבר לתאורה כזו, אבל בישראל הטמעת הנושא בבתי הספר בחיתוליה.



דותן בוכסווילר, מנכ"ל געש תאורה, מספר: "מלבד השיפור בריכוז והתוצאות בלימודים, לתאורת LED בבתי־ספר יתרונות נוספים: היא ידידותית לסביבה וחסכונית יותר. אחרי שהמהפכה של תאורת ה־LED הגיעה למרחב הציבורי, עכשיו צריך להביא את הבשורה גם לבתי הספר". החברה פיתחה רק לאחרונה פתרון כחול־לבן המבוסס על שינוי אוטומטי של גון האור והתאמתו לאור השמש, פתרון המתאים לשימוש בעיקר בבתי ספר ויכול לתרום לריכוז בלימודים.



הדמיה של גן ירוק. הכדאיות הכלכלית של בנייה ירוקה בבתי הספר תהיה גבוהה. צילום: יח"צ



רוני דניאל, המנהל המקצועי של המועצה הישראלית לבנייה ירוקה, שהנושא יידון בכנס השנתי שלה, מסביר: "במחקר שנערך בארה"ב בשנת 2009 נמצא קשר ישיר בין איכות האקוסטיקה בכיתות לפיתוח והבנה של שפה ולהישגי הלימוד של תלמידים. היכולת להקשיב קשורה ליכולת להתרכז. בכיתות בעלות אקוסטיקה טובה קל יותר גם למורים ללמד. המחקר מראה שבכיתות בעלות אקוסטיקה ברמה נמוכה, תלמידים אינם מסוגלים לשמוע כ־10% מהחומר הנלמד".



בישראל כבר קיים תקן בנייה ירוקה שכולל בתוכו רבים מהמרכיבים הללו, אבל מתי מעט מבתי הספר, עשרות בודדות בלבד מתוך אלפי מוסדות חינוך, בנויים לפיו. אולם מחקר חדש שיתפרסם בכנס של המועצה לבנייה ירוקה עשוי להצביע על שינוי מגמה. את המחקר הזמינה לשכת המדענית הראשית של המשרד להגנת הסביבה, ד"ר סיניה נתניהו, והוא נערך על ידי המרכז לחקר משאבי טבע וסביבה באוניברסיטת חיפה, בהובלת פרופ' אופירה אילון.



המחקר מצא כי גם הכדאיות הכלכלית של יישום בנייה ירוקה בבתי הספר בישראל תהיה גבוהה, וההשקעה תוחזר בתוך עשור בשל החיסכון באנרגיה והשיפור הניכר בפריון הלימודים. מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי אנשי המשרד, בשיתוף משרד החינוך, מתמקדים בימים אלה ביוזמות לבנייה ירוקה של בתי ספר חדשים. כעשרה בתי ספר כאלה אמורים לקום בישראל עד סוף 2018.