מחווה מרגשת: עמותת יד עזר לחבר וחניכי בית ספר לשוטרים ארגנו עבור ניצול השואה ושורד גטו וורשה, שלום שטמברג, בר מצווה בו נכחו כמאתיים אורחים. שטמברג, שכל משפחתו נספתה בשואה, הוא יקיר העיר חיפה, מוותיקי בית שאן ונחשב לסמל של לחימה ושקדנות עד עצם היום הזה. "זה האיש הראוי ביותר ששוטרים ומתנדבי העמותה יחגגו עבורו ויחד איתו בר מצווה", אמר מנכ"ל עמותת יד עזר לחבר שמעון סבג ."ציינתי לא מעט אירועי בר מצווה לאורך 25 שנות קיומה של עמותת יד עזר לחבר, אבל זה בהחלט אחד האירועים המרגשים ביותר שאני מארגן".



שטמברג עצמו סיפר במהלך האירוע, כי עבר את בחייו הצעירים לא מעט מחנות השמדה והצליח לשרוד אחרי שהוריו וכל משפחתו נספו. "מעולם לא חשבתי שאני צריך להיכנע או להרים ידיים. אני כאן, כי נלחמתי, כי רציתי להיות כאן. החיים לא תמיד מזמנים לנו לקבל את מה שאנו רוצים". שטמברג התייחס לבר המצווה שנגזלה ממנו בילדותו. "את הבר מצווה לא יכולתי לחגוג כי הצורר הנאצי מנע את זה ממני. עוד לפני המלחמה הייתה אווירה כזו שאיש לא יכול היה לחוגג. היה מתח נוראי. הייתה בעיה לכל יהודי. במיוחד ליהודים שרצו לקיים מצוות כמו בר מצווה".



שטמברג היה נרגש מאד ובין היתר הוסיף, "אני רוצה להודות לשמעון סבג ולעמותת יד עזר לחבר, למתנדבים, לשוטרים ולכולם. נפגשתי עם ראש הממשלה, נפגשתי עם הנשיא, נפגשתי עם ראשי ערים, קיבלתי הרבה פרסים ותעודות אבל האירוע הזה ייזכר אצלי לתמיד בזמן שעוד נותר לי להיות בעולם הזה".



שלום שטמברג חוגג בר מצווה. צילום: רוזינה רוטשטיין



שטמברג הוא בין האחרונים מקרב ניצולי גטו ורשה שנותרו בחיים והוא יחגוג בשבוע הבא 93 אחרי ששרד את תופת מחנות ההשמדה אושוויץ בוכנוולד בירקנאו ועוד. יד עזר לחבר מפעילה בית חם לניצולי שואה במתחם קריית החסד של העמותה בחיפה ומשכנת למעלה ממאה ניצולי שואה בחדרים מפוארים בתנאים מצוינים. שטמברג הוא גם מתנדב פעיל בעמותה. הוא נולד בוורשה שבפולין. בהיותו נער בן 13 נלקח עם משפחתו לגטו ורשה, שם איבד את אביו ואימו ואת כל בני משפחתו. שטמברג שרד את תופת ואת הגטאות וורשה, אושוויץ– בירקנאו, בוכנוולד ודכאו.



שטמברג היה ממייסדי העיר בבית בית שאן, והיה מבעלי הקולנוע הראשון בעיר. שטמברג הוא חתן פרס יקיר העיר חיפה. ביולי 2015, היה בין מקבלי התארים בהיותו מתנדב, ידיד העמותה הוותיק ויקיר עמותת "יד עזר לחבר" שנים רבות. האירוע הססגוני ידע לא מעט רגעים מרגשים אבל במהלך שירת "יידישע מאמע" שהוקדשה לשלום שטנברג הוא נראה מוחה דמעה ורבים אחרים אחריו.