163 אלף ילדים עלו ביום שישי לכיתה א', בהם התאומים מרק ולב סלפצב, בני 6 מרחובות, שהחלו ללמוד בכיתות נפרדות בבית הספר השיקומי אסיף, השוכן בבית החולים אסף הרופא בראשון לציון. מרק ולב עלו לפני שלוש שנים לארץ מרוסיה ויש להם שיתוק מוחין, לפיכך הם מתניידים בעזרת הליכונים.



אמם יוליה התרגשה לקראת שילובם בכיתה א', וסיפרה כי עלו לארץ כדי שיהיה להם קל יותר וגם כדי לזכות לטיפולים איכותיים. "אני מתרגשת, כולם מתרגשים, אבל אני יודעת שהכל יהיה בסדר כי אני מכירה את הצוות ויודעת שהם אוהבים מאוד את הילדים".



השניים מגיעים באופן קבוע לסניף איל"ן בעיר, ושוחים ומתאמנים במועדון ספיבק שמשתף פעולה עם איל"ן. בשלוש השנים האחרונות הם היו בגן ששוכן גם הוא במתחם בית הספר, לאחר שיוליה קראה על אודותיו עוד כשהיו ברוסיה. בעוד כמה חודשים יטוסו התאומים לארה"ב כדי לעבור ניתוחים מורכבים בעמוד השדרה שמטרתם להקל עליהם. "כולם אוהבים את הילדים, הם כמו משפחה. המטרה שלנו היא שהם ילמדו בבית ספר רגיל בחינוך הרגיל לאחר שיסיימו כיתה א'. הם מתרגשים שהם מתחילים ללמוד, כי הם גדולים ורוצים כבר ללכת לבית הספר. יש שם הרבה ילדים שהם מכירים מהשכונה".




"מחכה להיות בכיתה א'"




"אני מחכה להיות בכיתה א'", סיפר מרק. "אני מקווה לשמוע הרבה סיפורים בכיתה עם החברים שלי". יוליה מדגישה כי "אנחנו כבר מתכוננים שנה לכיתה א', והם יודעים לכתוב ולקרוא. נמשיך עם מורה פרטי פעם בשבוע כי אני רוצה שהם יגיעו מוכנים לבית ספר רגיל. קשה לעבור מחינוך מיוחד לרגיל, ואני רוצה שהם יהיו מוכנים".



מנהלת בית הספר מילכה רוזן מסבירה כי "אסיף הוא מרכז חינוכי־שיקומי, בית ספר וגנים לילדים הלוקים בשיתוק מוחין או במחלות נוירולוגיות פרוגרסיביות בגילים 3 עד 9. אנחנו מקבלים אותם בגיל צעיר, כשכל האופציות פתוחות בפניהם, ומטרתנו היא לקדם אותם בכל התחומים. אנחנו כל הזמן חושבים על היציאה החוצה, לקהילה, שם אנחנו רוצים שהם ישתלבו".



לדברי רוזן, "מרק ולב הם תאומים זהים עם שמחת חיים, בעלי הרגלים ותחומי עניין כמו ילדים אחרים בגילם, אבל הם נעזרים בהליכון. קיים תסכול בין הרצון לעשות דברים לבין הביצוע, בעיקר מבחינה תפקודית. הפרדנו ביניהם כי ראינו שהיחד מעכב קצת את ההתפתחות של כל אחד מהם, וראינו את הקפיצה שהייתה להם כבר בשנה הראשונה שבה היו בנפרד. הם ילדים נבונים, ובמהלך השנה ישתלבו בימי שישי בכיתה בבית ספר רגיל", הוסיפה.