קוריאה הצפונית הודיעה הלילה (ראשון) כי היא פיתחה פצצת מימן מתקדמת בעלת "כוח הרסני רב". בעקבות ההודעה, שוחחו טלפונית נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וראש ממשלת יפן שינזו אבה על "המשבר הגרעיני" המתדרדר והסכימו על חשיבות שיתוף הפעולה בין המדינות אל מול האיום הנשקף מקוריאה הצפונית. בתוך כך, רעידת אדמה בעוצמה 6.3 פגעה בקוריאה הצפונית, מה שמרמז על כך שהמדינה המבודדת ערכה ניסוי גרעיני שישי במספר, כך מסר המכון הגאולוגי של ארה"ב.  

הטיל ששגרה צפון קוריאה לכיוון יפן
צבא קוריאה הדרומית אף הוא העריך כי הרעש הוא "מעשה ידי אדם". השירות המטאורולוגי של קוריאה הדרומית מסר כי רעידת האדמה אירעה במחוז קילג'ו, בו ממוקם האתר הגרעיני פונגאיי-רי בדיקטטורה המבודדת. מוקד הרעש הוא 55 ק"מ צפונית מערבית לעיר קימצ'אק. לא היו דיווחים מידיים על נפגעים או נזק.

כמו כן, מנהל רעידות האדמה של סין הודיע כי זיהה רעידת אדמה שפגעה בקוריאה הצפונית וכי היא קרתה בשל "פיצוץ חשוד". הוא קבע כי הרעש התרחש בגובה של אפס מטרים. המנהל מסר מאוחר יותר כי זוהתה רעידת אדמה נוספת בקוריאה הצפונית בעוצמה של 4.6, אשר כונתה "התמוטטות". בהצהרה באתר האינטרנט של המנהל נכתב כי רעש האדמה השני התרחש שמונה דקות לאחר הרעש הראשון.

הדיווח של סוכנות הידיעות הרשמית של קוריאה הצפונית על פיתוח פצצת המימן מגיע על רקע מתח אזורי מוגבר בעקבות שני ניסויי טילים בליסטיים בחודש יולי מצד קוריאה הצפונית. הטילים עשויים לטוס כ-10 אלף ק"מ ולהכניס חלקים רבים מארצות הברית לטווח האיום.

קים ג'ונג און זוכה לסקירה על תוכנית הנשק הגרעיני . צילום: רויטרס
קים ג'ונג און זוכה לסקירה על תוכנית הנשק הגרעיני . צילום: רויטרס

 

קוריאה הצפונית, שמבצעת את תוכניות הגרעין והטילים שלה בניגוד להחלטות מועצת הביטחון, "הצליחה לאחרונה ליצור פצצת מימן מתקדמת יותר", כך נמסר מסוכנות הידיעות הרשמית של המדינה.
 "לפצצה כוח נפץ הרסני גדול וניתן לפוצץ אותה אפילו בגובה רב ולתקוף מטרות אסטרטגיות. הפצצה מאפשרת למדינה לייצר נשק גרעיני רב עוצמה", נמסר.
 
קים ג'ונג-און, שביקר במכון הנשק הגרעיני במדינה צפה בפצצה. תמונות שפורסמו על ידי הסוכנות הראו את קים בוחן ראש נפץ בצבע כסף בביקור מלווה על ידי מדעני הגרעין, עם תרשים של הטיל ארוך טווח שלה Hwasong-14 תלוי על הקיר.
המתח בין קוריאה הצפונית לארצות הברית גבוה, זאת לאחר שקוריאה הצפונית איימה לשגר טילים לשטחי איי גוואם האמריקניים. טראמפ הגיב לכך ואמר כי "פיונגיאנג תעמוד בפני 'אש וזעם' אם היא תאיים על ארצות הברית".
כזכור, השבוע שיגרה קוריאה הצפונית טיל בליסטי לטווח בינוני מעל שמי יפן. השיגור גרר גינויים בינלאומיים. "תרגיל השיגור של הטיל הבליסטי לעבר יפן הוא הצעד הראשון בדרך למבצע של קוריאה הצפונית באוקיינוס השקט שיכלול בהמשך גם את האי גואם", כך דיווחה לאחר השיגור סוכנות הידיעות הממלכתית במדינה המסוגרת KCNA, מפיו של המנהיג קים ג'ונג און. עוד דווח, כי הטיל ששוגר היווה תגובה לתרגיל המשותף שמבצעות קוריאה הדרומית וארצות הברית. עוד צויין, כי השליט קים ג'ונג און נכח בשיגור הטיל מסוג הואסונג-12.