אלפי תלמידים יבחנו מחר וביום שלישי בבחינה הפסיכומטרית, המשמשת כבחינת כניסה למוסדות ההשכלה הגבוהה ומתקיימת בחמישה מועדים לאורך השנה. לקראת הבחינה מצורפים מספר טיפים שכתב משה גלילי - מדריך בכיר ב"קידום", כך שתוכלו להגיע אליה רגועים ומוכנים יותר. 



1. מה לובשים? בחרו בגדים נוחים, קלים ודקים. כדאי ללבוש כמה שכבות כדי שתוכלו לפשוט בקלות שכבה אחת אם תרגישו שחם לכם מדי. חולצת המזל שלכם לא יכולה להזיק. 



2. מטלת הכתיבה: הבחינה נפתחת במטלת כתיבה בת 30 דקות, המבקשת לדון בשאלות אקטואליות. כשהיא מסתיימת, הבחינה מפסיקה ומתקיים תדריך שנמשך כ-10 דקות לגבי אופן מילוי דף התשובות. אמנם אי אפשר לצאת לשירותים בזמן הזה, אבל בהחלט כדאי לנצל אותו כדי לשחרר את שרירי הידיים, לנשנש משהו, ולהקרין לסובבים חיוך מלא ביטחון.



3. אוכל: הבחינה נמשכת כמעט שלוש שעות וחצי, ומי שלא מצטייד מראש במזון עלול להצטער על כך. לא כדאי להביא אוכל שמנוני שילכלך את הידיים. התלמידים החרוצים נוהגים לחתוך את הכריך שלהם מראש לריבועים, לנעוץ קיסם בכל ריבוע, ולאחסן את הכריך בקופסה.



4. נשנושים: גם מי שאינו רעב עשוי לחוש צורך לנשנש משהו מתוק או מלוח בזמן הבחינה. מקובל לומר שממתקים מסייעים בהעלאת רמת האנרגיה וכך תורמים לריכוז, אך השפעתם חולפת לאחר כ-20 דקות. כיוון שכך, אנו ממליצים להצטייד בכמות לא קטנה של שוקולד. או לחלופין, פירות יכולים להיות מקור טוב ואפילו בריא יותר להשגת המטרה.



5. פתרון בחינות סימולציה: המרכז הארצי לבחינות והערכה מפרסם באתר שלו בחינה אחת מכל מועד ואנו ממליצים לפתור לפחות ארבע כאלה. שימו לב - כל הבחינות הללו מפורסמות כך שסדר הנושאים בבחינה קבוע. בבחינה האמיתית, סדר הפרקים יהיה קרוב לוודאי שונה.



6. פרקי פיילוט: שניים מבין פרקי הבחינה אינם נכללים בחישוב הציון. למרבה הצער, איננו יכולים לזהות את הפרקים הללו במהלך הבחינה. עם זאת, קיומם הוא מקור חשוב לעידוד. אם הסתבכנו בפתרון שאלה מסוימת, אם הזמן בורח לנו באחד הפרקים, נזכור שיש סיכוי גבוה מאוד (25%) לכך שהפרק כלל אינו משפיע על הציון שלנו.



7. פרקים כמותיים: מחברי הבחינה מצהירים כי הפרקים הללו מסודרים מהקל אל הכבד, אך לא תמיד זה כך. גם אם שאלה מספר 10 קשה עבורנו מאוד, שאלה מספר 11 עשויה להיות קלה הרבה יותר. לא כדאי להתעכב בפתרון אף שאלה או להתעקש לפתור את הפרק על הסדר.



8. הנוסחאון: כדאי להכיר מראש את תוכן הנוסחאון שמופיע בתחילת כל פרק כמותי, ולשנן את המידע המופיע בו. אפשר למצוא אותו בבחינות ההכנה שהמרכז הארצי לבחינות והערכה מפרסם. לא נרצה להקדיש זמן במהלך הבחינה כדי לחפש בו מידע.



9. פרקים מילוליים: הפרקים הללו מסתיימים בקטעי קריאה ארוכים. תלמידים רבים לא מספיקים לפתור את כל השאלות שבהן במסגרת הזמן המוקצב לפרק. כדאי להביא זאת בחשבון - תכנון קפדני של ניהול הבחינה יאפשר לדעת כמה זמן בדיוק נרצה להקציב לכל קטע בפרק.



10. פרקי אנגלית: הפרקים הללו עשויים להכיל מילים קשות ולא שכיחות בשפה האנגלית. עם זאת, לא פעם מילים כאלה מהוות מלכודות-זמן - את משמעות המשפט אפשר להבין באופן כללי גם בלי לפרש כל מילה ומילה, ולעתים אפשר לפסול שלוש מתוך ארבע תשובות גם בלי להתעמק בפירוש המילים הקשות.