שר לשעבר נחקר הבוקר (שני) בלהב 433 כחלק מפרשת הצוללות, פרשת 3000. בנוסף, נחקר גם אבריאל בר יוסף, ראש המל"ל לשעבר, גם הוא בפרשת הצוללות. בר יוסף כבר נעצר בעבר במסגרת הפרשה. זהותו של השר לשעבר טרם הותרה לפרסום. אתמול נעצר במסגרת הפרשה דוד שרן, ראש לשכתו לשעבר של ראש הממשלה נתניהו, שחשוד בקבלת כספי שוחד בהיותו איש ציבור. מעצרו הוארך אתמול עד ליום חמישי הקרוב בשעה 16:00. מלבד שרן, אתמול נעצרו מפקד שייטת 13 לשעבר, שני יועצי תקשורת, עורך דין, ומפקד חיל הים לשעבר אליעזר (צ'ייני) מרום - היחיד שמעצרו לא הוארך.


בנוסף, נחקר היום במשטרה במסגרת תיק 3000 גם יועץ פוליטי של שר מכהן. הוא יובא להארכת מעצר בבית משפט השלום בראשון לציון בשעה 15:00. זהותו עדיין לא הותרה לפרסום. 

על פי גורמים המעורים בחקירה, הבאתו של שרן להארכת מעצר מקורה ברצונה של המשטרה להפעיל עליו לחץ כדי שייאות לחתום על הסכם עד מדינה. חוקרי היחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית (יאל"כ) אספו עמם אתמול מסמכים מהנעצרים, שנחקרו  במהלך הבוקר במטרה לאשש או להפריך את גרסת עד המדינה. 

אחד מששת המעוכבים היה כאמור מפקד חיל הים לשעבר אליעזר (צ'ייני) מרום. פרקליטו, עורך דין הדין ציון אמיר, שאישר את הפרטים ועשה את דרכו אליו אל משרדי היאל"כ (היחידה הארצית לחקירת פשיעה כלכלית). "החוקרים הגיעו לביתו לקחו אותו לחקירה, מעבר לזה אני לא מעודכן ואני בדרך אליו", אמר אמיר למעריב. 

השישה עוכבו לחקירה בחשד למעורבות בביצוע עבירות במישור הכלכלי וטוהר המידות, כשבמקביל, כאמור, נערך חיפוש בבתיהם ובמשרדים, במטרה לתפוס מסמכים הרלוונטיים לחקירה, כאשר בכוונת היאל"כ לזמן בהמשך נחקרים ועדים נוספים. 

מיקי גנור. שישה חשודים ששמם עלה בעדותו עוכבו לחקירה. צילום: פלאש 90
מיקי גנור. שישה חשודים ששמם עלה בעדותו עוכבו לחקירה. צילום: פלאש 90
ההתרחשויות אירעו לאחר שנודע כי מי ששימש כמתווך העסקה מטעם החברה הגרמנית מועבר מדי יום לאחר עדותו לדירת מסתור, שהועמדה לרשותו מחשש לבטיחותו. עדותו של גנור אמורה להסתיים במהלך השבועיים הקרובים. בשלב הבא יתבצעו עימותים בין גנור לבין המעוכבים.

כזכור, לפני מספר שבועות הוצא צו איסור פרסום, המתייחס לחקירה המתנהלת ביחידת להב 433 (יאל"כ) בפרשה 3000. הצו חל על כל פרט מפרטי החקירה הנוגעת, קשורה או עולה מעדותו של עד המדינה בפרשה או מההליכים שקדמו לחתימת הסכם עד המדינה, לרבות פעולות חקירה הנגזרות מעדותו, וכן כל פרט מפרטי העדויות העתידיות בתיק שלו או של נוספים שהם פועל יוצא של עדותו.

גורמים המעורים בפרטים אמרו לאחרונה למעריב אונליין כי "יש פה פרשה מסועפת מאוד, רחבה בכל קנה מידה, עדותו של גנור חשובה בכל קנה מידה, ולכן כדי להבטיח את בטיחותו הוא מועבר כל יום לדירת מסתור, כשהרשות להגנת עדים מאבטחת את האזור".

נתניהו. בכיר בלשכתו לשעבר בין המעוכבים לחקירה. צילום: פלאש 90
נתניהו. בכיר בלשכתו לשעבר בין המעוכבים לחקירה. צילום: פלאש 90


עם מעצרו של מיקי גנור, נציגי היחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית (יאל"כ) תפסו רכוש וכסף רב השייך לו, כאשר הכוונה הייתה לבקש חילוט של אותו רכוש בתום ההליך המשפטי. בין הרכוש נמצאות שתי וילות, אחת מהן בתחילת הבנייה השלה, מספר רכבים, וכן חשבונות בנק ובהם עשרות מיליוני שקלים, הן חשבונות פרטיים והן עסקיים. 

יש לציין, כי עם החתימה על הסכם עד המדינה ולאחר שנקבע רף העונש שיושת על גנור, חלק גדול מהרכוש והכסף שנתפס שוחרר, משמע חשבונות הבנק שלו שוחררו על ידי הפרקליטות והוא יכול היה לשלם את הקנס בסך עשרה מיליון שקלים שהושת עליו, ואת הערבויות שהיה צריך להפקיד. גם את הרכוש המדינה תשחרר על פי פרטי ההסכם שכרגע עדיין אסורים לפרסום. 

"חייבים להצליב מידע"

קציני חקירות בכירים לשעבר מעריכים כי המשטרה חייבת לחזק ולבסס את עדותו של גנור עם עדויות נוספות ועם עדי מדינה נוספים, לאור העובדה שמדובר בעבריין, על כל המשתמע מכך, שמעורב בכל העבירות שבוצעו בפרשה 3,000. "אסור לשכוח שעדותו של עד מדינה היא עדות 'נגועה' ולכן כדי להביא לבית המשפט ראיות צריך להצליב את המידע ולבסס את התשתית הראייתית מעבר לחומרים גם עם עדים נוספים. בפרשות בסדר גודל כזה, המדינה חייבת להיות ערוכה לחתום על הסכמים נוספים", אמרו קציני המשטרה לשעבר. 

המשטרה מתכוונת להציע לבכיר לשעבר לחתום גם הוא על הסכם עד מדינה, ובכך לבסס תשתית בחלק לא מבוטל מפרשת הצוללות.