פעוט בן 4 מהגליל העליון הובהל על ידי אימו לחדר המיון במרכז הרפואי זיו בצפת, כשהתלונן על כאבים עזים לאחר ששתיים עשרה שעות קודם לכן הכניס לאף סוללה. תחילה אמר הפעוט להוריו ששיחק עם מטבע כסף שנכנס לאפו, אולם ההורים סברו כי הוא מתלוצץ מאחר והם נזהרים לא להחזיק מטבעות בהישג ידו ובעיקר משום שלא חש כאבים.

12 שעות לאחר מכן, כשהחל לבכות ולהתלונן על כאבים והייתה הפרשה דמית מהאף, הראה להוריו מהו אותו מטבע עמו שיחק - בטרייה עגולה ושטוחה המשמשת לצעצועים אלקטרוניים. האם המבוהלת מיהרה למיון לשם הוזעקה ד"ר אלה אבן טוב, ששלפה את הבטרייה מאפיו של הפעוט במהירות האפשרית בהליך זעיר פולשני, הליך לא פשוט, בשל בצקת ודימום שנגרמו על ידי הסוללה.


הסוללה שחולצה מאפו של בן ה-4. צילום: המרכז הרפואי זיו בצפת
הסוללה שחולצה מאפו של בן ה-4. צילום: המרכז הרפואי זיו בצפת


 
ד"ר אבן טוב אומרת כי עצמים זרים באף או בפה אצל ילדים בגילאי 3-4, הנם תופעה נפוצה מאוד, שכן זהו שלב התפתחותי בו הם חוקרים את גופם ואת העולם הסובב אותם ומתנסים רבות בטעימה ובהרחה של חפצים, אולם להבדיל מחפצים אחרים, יחס הרופאים לבטרייה כמקרה עצם זר הנו אחר ומצריך פעולת התערבות דחופה.

"סוללה היא לכאורה כמו כל גוף זר אחר, כגון: כסף, חרוז, חרצן וכו', אלא שלמעשה מדובר במצב חירום", מסבירה אבן טוב. "וזאת מפני שבעת שהסוללה באה במגע עם הגוף ועם הרטיבות שבתוכו, היא מתחילה לייצר זרמים חשמליים הגורמים כאב ומתחילה דליפה של חומר קורוזי מסוכן מתוך הסוללה הגורם לכוויה כימית קשה במגע עם הרקמות, לכן חייבים לסלקה מהגוף ללא דיחוי וכל דקה חשובה". 

על הפעולות שביצעו לסייע לפעוט אמרה: "במקרה הנוכחי הצלחנו להוציא את הסוללה מידית וזה אפשר להכין אותו לניתוח בהרדמה כללית, לאחר צום, לביצוע דקירה אנדוסקופית בחלל האף, הערכת נזקים, סילוק שארית החומרים ורקמה נמקית", הוסיפה ד"ר אבן טוב