במוצאי שבת הקרובה ייערך בתל אביב "מצעד בעלי החיים" שמארגנות כלל העמותות בישראל למען זכויות בעלי חיים. במצעד, שיחל בגן מאיר ויסתיים בעצרת בכיכר רבין, צפויים להשתתף להערכת המארגנים כ־30 אלף איש.



החמרת הענישה על המתעללים בבעלי חיים היא אחת מארבע המטרות שבהן יתמקד המצעד השנה. לקראת האירוע, בדקנו בסיוע תנו לחיות לחיות ומשמר בעלי החיים את מצב בעלי החיים בישראל. מצאנו שבכל שנה מוגשות למשטרה כ־400 תלונות אזרחים על התעללות והזנחת בעלי חיים, וכי רק כ־8% מהן מבשילות לכתבי אישום.



לעמותות בעלי החיים מגיעים מדי שנה כ־8000 דיווחים טלפוניים על התעללות או הזנחה. בתנו לחיות לחיות מדגישים: "ניידת תגיע לקריאה כזאת רק אם אין אירועים המתועדפים כחשובים יותר, וכשתגיע ניידת, ברוב המקרים השוטרים לא יידעו כיצד לטפל באירוע כי הם לא מכירים את חוק צער בעלי חיים. במקרים שבהם יש צורך להחרים בעל חיים, השוטר תלוי בווטרינריה העירונית, ולא בכל מקום יש וטרינר זמין. מראש הטיפול המשטרתי בתופעה מוגבל".



בסדרי העדיפויות של המשטרה, בעלי החיים נמצאים במקום האחרון. נפתחים תיקים רק במקרי התעללות קיצונית. גם כשהמשטרה פותחת תיקים על הזנחת בעלי חיים, בתי המשפט נוטים להקל בענישה ביחס למקרים דומים במדינות מערביות, וזאת למרות החוק המתקדם יחסית בישראל.



כלב שעבר התעללות. צילום: דניאלה אורטנר



ב־1994 חוקקה הכנסת את חוק צער בעלי חיים, הנחשב מהמתקדמים בעולם, אבל הסמכויות לאכיפתו פוזרו בין ארבע רשויות שונות. משרד החקלאות הוא הגוף המרכזי לאכיפת החוק לחיות משק ולחיות בית. דורון ברנר, יו"ר עמותת משמר בעלי החיים, מציע למשרדי החקלאות והפנים כבר שנים את יחידות המתנדבים של העמותה במטרה לשפר את האכיפה, אך לשווא.



"יש בתחום הזה התנערות מאחריות", הוא אומר. "בעלי החיים לא הולכים לקלפי כל ארבע שנים, וכשאין לחסרי הישע כוח אלקטורלי, לאף אחד אין אינטרס לעזור להם. אני מתרה בפני הרשויות - אם אתם לא מסוגלים לאכוף את החוק, תנו לנו סמכויות לסייע לכם. יותר מ־90% מהבעיות מקורן בהזנחה ולא בהתעללות קיצונית. הניסיון שלנו מוכיח שרובן יכולות להיפתר בעצם ההגעה של גורם מוסמך. היום, כשאזרח מתקשר לעירייה או למשטרה, ברוב המקרים אין עם מי לדבר".



ברשויות שבהן הוא פועל, משמר בעלי החיים עובד כשלוחה של הווטרינר העירוני, בתיאום עם הרשות ובסמכותה. העמותה מכשירה מתנדבים לצאת לשטח ולטפל במקרי הזנחה והתעללות בבעלי חיים. לעמותה, שהוגדרה על ידי משרדי החקלאות והגנת הסביבה כארגון למען בעלי חיים, סמכות להוציא צווי מניעה מבתי משפט להפסקת התעללות בבעל חיים ולהחרמתם בסמכות הרשות המקומית.



"כדי להגדיל את מספר המתנדבים ולהקים יחידות נוספות, צריך תקציב מינימלי, אבל כל ניסיון שלנו לפעול מול משרד החקלאות נתקל בחומה בצורה", אומר ברנר. "התשובה שקיבלנו היא שמתנדבים לא יכולים להחליף עובדי מדינה. בעלי החיים לא מעניינים אותם, בטח לא חיות המשק, בגלל ניגוד האינטרסים כמייצגי תעשיית המזון מן החי".