אייל מלמד, תושב פלורידה, סיפר על ההיערכות במדינה לקראת ההגעה הצפויה של ההוריקן "אירמה" למדינה. "אני סוכן נדל"ן במיאמי, גר 20 דקות מהעיר ואנחנו מרגישים את הלחץ, עם התקרבות הסופה", סיפר בראיון לאילה חסון ב-103FM, "כבר אי אפשר להשיג מים בחנויות, ואנשים קונים תחליפים רק כדי שיהיה להם מה לשתות במקלטים, ועומדים בתור ארוך בתחנות הדלק". הוא הוסיף כי "בגלל החשש שחפצים רבים יעופו ויפגעו בבתים, בגלל הרוחות העזות, אנשים רבים אוטמים את החלונות ושמים מחסומים מברזל. אנחנו מקווים שהסופה לא תפגע בנו".



נזקי ההוריקן אירמה

מלמד שיתף בתחושותיו לקראת הגעת הסופה. "בעקבות הסופה 'הארווי' שחלפה בינתיים, ישנה חרדה גדולה ברחובות", אמר, "היא תרמה להיסטריה והמונים במדינה נמצאים בלחץ". הוא ציין: "רבים החליטו לצאת ולברוח מהמדינה, אשתי מאד מפחדת ורוצה שנברח להורינו בטורונטו וכנראה שזה מה שנעשה".




רועי סלמון משפחת בראון יוסטון
תושבים רבים המתגוררים בפלורידה עזבו את בתיהם ובתי חולים במחוז בדרומי של המדינה החלו ביישום תוכנית הפינוי שלהם. שלושת בתי החולים במחוז מונרו, הכולל שלושה בתי חולים מרכזיים, החלו בתהליך סגירת הדלתות, לקראת מועד ההגעה הצפוי של "אירמה" בתחילת השבוע הבא. בנוסף, במחוז הורו על פינוי חובה של כל התושבים. 


ראש ממשלת ברבודה, האי שנפגע קשות, אמר בראיון לרשת BBC כי כמחצית מאוכלוסיית האי, המונה כ-1,800 תושבים - הפכו חסרי בית. הוא הוסיף: "תשעה מתוך עשרה בניינים נפגעו ברמה כלשהי, ורבים נהרסו לחלוטין". הוא ציין כי ההגעה לאי לאחר הפגיעה היתה קשה. "טסנו לראות את מימדי הקטל וההרס, זו אחת החוויות המכאיבות ביותר מבחינה רגשית שהיו לי". לדבריו, ייתכן שהשיקום של האי ייקח מספר חודשים עד מספר שנים.

בתוך כך, מספר ההרוגים עלה, ולדברי שר הפנים הצרפתי הוא עומד על שמונה. על פי הדיווחים, המספר צפוי לעלות בשעות הקרובות. כמו כן, מושל צפון קרולינה הכריז על מצב חירום במדינתו. מרכז ההוריקנים האמריקאי הודיע כי הסופה צפויה להיחלש עד שתגיע לפלורידה, ותרד לעוצמה 4 בימים הקרובים.
"האיים בעלטה, זה מאוד מפחיד"

ההוריקן שמר על עוצמה בקטגוריה 5 הגבוהה ביותר, כך מסר מרכז ההוריקן הלאומי של ארה"ב. לפי מספר מומחים למזג אוויר, ההוריקן מכסה שטח גדול יותר משטחן של בריטניה ואירלנד. התחנה המטאורולוגית בסן ברתלמי מדדה רוחות במהירות של כ-244 קמ"ש לפני שציוד המעקב שלה הושמד על ידי הסופה. לרוב האנשים באיים אין חשמל וכ-1,000 בני אדם באנטיגואה מבלים את הלילה במקלטים. "רוב האיים נמצאים בעלטה, אז זה מאוד, מאוד מפחיד", אמר גרפילד ברפורד מתחנת הרדיו והטלוויזיה של אנטיגואה וברבודה. 

כזכור, "אירמה" נמצאת כרגע בדרכה לאדמת ארה"ב והיא עלולה להגיע למדינת פלורידה בסוף השבוע אך נתיבה המדויק אינו ודאי. אזהרות מההוריקן ניתנו למספר איים כולל איי הבתולה של ארה"ב, פורטו ריקו והרפובליקה הדומיניקנית. ראש ממשלת הבהאמס הוברט מיניס הכריז כי ארצו תפנה שישה איים דרומיים מפני שהרשויות שם לא יוכלו לסייע לאנשים שייקלעו לתנאים "קטסטרופליים". נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הכריז על מצבי חירום בפלורידה, פורטו ריקו ואיי 

במקביל לכך מרכז ההוריקנים האמריקאי דיווח כי הסופות חוזה וקטיה התגברו גם הן לרמת הוריקן, אך כרגע לא ידוע האם הן יגיעו לאזורים מאוכלסים. 

ביוסטון עדיין מתמודדים עם האסון
בתוך כך, משלחת מיוחדת של זק"א המסייעת לשיקום ההריסות ביוסטון פעלה ביממה האחרונה, בין היתר בשכונה היהודית 'מלרוז' במדינה והגיעה לבית משפחת בראון שנהרס קליל. מתנדב זק"א, רועי סלמון סיפר על הפעילות, ובין היתר כיצד נכנס צוות מתנדבי זק"א לבית המשפחה שנהרס לחלוטין, על תגובות המשפחה ועל הסיוע להם לאחר שהסופה פגעה בעצמה ולאחריה המשפחה אף חוותה ביזה ע"י המקומיים.
 
אמש, המשלחת המונה כעשרה מתנדבים של הארגון בפיקודו של רועי סלמון, חילצה עשרות ספרי קודש ותשמישי קדושה מההריסות בבית הכנסת היהודי שנפגע באופן משמעותי בסופת ההוריקן שפקדה את האזור בשבועות האחרונים.
 
המשלחת, שפועלת בשיתוף הארגון היהודי OU החלה את מסעה עם צאת השבת בישראל והגיעה ליוסטון בכדי לסייע לאנשי הקהילה היהודית במקום, המונה כ-60 אלף אנשים, להשיב את חייהם לשגרה ולשקם את הנזקים שגרמה הסופה.
 
סופת ההוריקן המכונה 'הרווי', פגעה קשות במבני הקהילה: רבים מבתי הספר ובתי הכנסת הוצאו מכלל שימוש, בית האבות היהודי המכיל בימי שגרה 300 קשישים ניזוק בצורה משמעותית והמרכז הקהילתי הוצף לחלוטין. כמו כן, אלפי משפחות מהקהילה איבדו את בתיהם ונותרו ללא קורת גג ומקום שהות.
מרגע שהגיעו לאזור פועלים אנשי זק"א לשיקום הנזקים, ולצד סריקות וחיפוש אחר נעדרים ולכודים החלו בסיוע לקהילה ובחלוקת מזון למקומיים.
 
מתנדב זק"א, רועי סלמון, סיפר: "האזור נפגע באופן מאוד קשה בסופה. קשה לתאר את ממדי ההריסות. יש כאן בתים שעדיין חלק מהריהוט צף בהם, יש בעיות חשמל ויש קושי לשנע אוכל לאנשים או לשמור אותו בתנאים טובים. חם מאוד באזור וזה בהחלט מקשה על הפעילות, אבל הגענו לכאן כדי לסייע לכל אחת ואחד שנוכל ללא הבדל דת, גזע ומין. משמח מאוד לראות כיצד אנשים נרגשים לראות אותנו כאן. זאת זכות גדולה עבורנו לסייע ליהודים כאן ובכלל".

ערך: איתמר זיגלמן