כמעט שבוע חלף מפתיחת שנת הלימודים ועדיין ילדים רבים הסובלים מאלרגיות, נמצאים בביתם בשל בין היתר חוסר בסייעות ואי קבלה לצהרונים בשל חשש הצוות. בתה של סמדר מבת ים עלתה בשבוע שעבר לכיתה א'. היא אלרגית לבוטנים וביצים בסכנת חיים כך שבמהלך יום הלימודים יש לה סייעת צמודה, אך בתום שעות הלימודים היא נשארת לבד והצוות בצהרון לא מסכים שהיא תשהה בו ללא ליווי.



"בגלל שאין מימון לסייעת לא מכניסים אותה לצהרון ויש עוד ילדים כאלה בעיר", אומרת סמדר. "אנחנו תקועים, כבר כמעט שבוע יש בית ספר ואין לנו צהרון. הבת שלי היא האלרגית היחידה בבית הספר ובגלל שהיא אלרגית בסכנת הרחה, אז כמו בשנה שעברה בגן, אני מביאה לה אוכל מהבית ולמרות זאת לא פותרים לנו את הבעיה. אני אובדת עצות". עוד אומרת סמדר כי "זה פוגע לי בפרנסה ואני חד הורית, אין לי מי שיוציא אותה, אין לי ימי חופש, זה כסף. זה מטריף אותי אותי שהם מזלזלים בנו".



משרד החינוך מסר במענה לכך שבנה של סמדר נשאר בבית: "תלמידים שזכאים לסייעת רפואית מקבלים את הסיוע במסגרת שהותם במוסד החינוכי ובמהלך שעות הלימודים. באשר לסוגיית הסייעות בצהרונים, על נושא זה מתקיים הליך בבית המשפט העליון". עוד נמסר מהמשרד כי "לכל התלמידים עם הצרכים המיוחדים קיים שיבוץ ואם מתעוררות בעיות הן מטופלות באופן פרטני".



"נשאר להתפלל שנעבור את השנה בשלום"


במקרה נוסף, בנה של מיקי אלרגי לשומשום והוא מקבל סייעת לחלק משעות הגן, אך דווקא בשעות האוכל הוא נמצא לבדו והיא חוששת. לאחר שנערכו שיחות עם הצוות בגן והיא אף דאגה להדרכה של ההורים על ידי עמותת יה"ל לאלרגיות מזון, הם הגיעו לפשרה לפיה לא יוכנסו לגן מוצרים אלרגנים. מיקי שמחה על ההקשבה והנכונות לעזור אך מנגד חוששת שההקפדה לא תהיה במלואה ושבנה ייחשף לאלרגנים: "נשאר להתפלל שנעבור את השנה הזו בשלום", היא אומרת.



חבר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ איציק שמולי, המלווה מקרים רבים של הורים לילדים אלרגיים, אמר כי "לאחר ששר החינוך הצהיר מעל כל במה אפשרית כי שנת הלימודים נפתחת ללא תקלות, מתגלה המציאות האמיתית של כשלים. משרד החינוך חוטא לתפקידו הראשוני והוא לסייע דווקא לילדים המוחלשים ביותר להזדמנות שווה ומערים קשיים על הוריהם. במקרה הילדים האלרגיים מדובר בחבית של חומר נפץ שעלולה להתפוצץ וסיכון ממשי של חיי הילדים. אנחנו דורשים ממשרד החינוך והשר למצוא פתרון מידי שכן מדובר בחיי אדם".



"מדובר בחבית של חומר נפץ". ח"כ איציק שמולי
"מדובר בחבית של חומר נפץ". ח"כ איציק שמולי



במקביל, לפני שבוע, הוגשה עתירה לבג"ץ, בשם עמותת יה"ל ובשם הורים לילדים אלרגיים, אשר נתקלו בסירוב להשתתפות ילדיהם בצהרון. העתירה הוגשה נגד משרד החינוך, משרד הכלכלה, משרד האוצר, משרד הרווחה ועוד 15 רשויות מקומיות ועוסקת בהדרה של ילדים הסובלים מאלרגיות מסכנות חיים ממסגרת הצהרונים המופעלות ברשויות המקומיות השונות, בשל האלרגיה ממנה הם סובלים.



העתירה הוגשה על ידי עורכי הדין הילה אוחיון גליקסמן ומיכאל גינסבורג ממשרד גרוס (GKH) ונכתב בה כי "העובדות של עתירה זו פשוטות והעוול הנורא העולה ממנה זועק לשמיים. מצער שהמשיבים בחרו בדרך ההתעלמות וההתעמרות בעותרים". עוד נכתב כי "במציאות הקיימת בשנת 2017 האטימות הזועקת לשמיים של המשיבים הינה כזו שאין להתירה".