מועצת הכבלים והלוויין מתכנסת היום (חמישי) על מנת לדון בהצעתה של יו"ר המועצה, ד"ר יפעת בן חי שגב, לחלט את כספי הערבויות של ערוץ 20, בסך ארבעה מיליון שקלים בעקבות הפרות בוטות לתנאי הרישיון שלו. עיקר ההפרות נובעות מהתמקדות בתכנים אקטואליים ובחדשות, ולא בתכניות מורשת כפי שנקבע על פי רישיונו. חילוט הכספים עלול לפגוע ביכולתו של הערוץ להתקיים ולכן הצעתה של יו"ר המועצה היא צעד דרסטי ומקדים לפני סגירת הערוץ.



על פי יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, הערוץ מפר את תנאי הרישיון שלו, וחרג מההקלות שניתנו לו כששידר למעלה מ-40 אחוז תכנים כלליים, שאינם מורשת ישראל. דבריה מגובים בכך שמאז עלייתו לאוויר הוטלו על הערוץ קנסות בשווי של למעלה מחצי מיליון שקלים, ולמרות זאת הוא המשיך להפר את תנאי הרישיון. כמו כן, יש להזכיר כי רק לאחרונה הגיש ערוץ 20 בקשה לאשר שידורי חדשות, והמועצה לא אישרה זאת. 



מי שמתנגד למהלך, שעלול להביא לסגירת הערוץ, הוא נשיא המדינה, ראובן ריבלין, שיצא בפייסבוק נכד הכוונה להחשיכו. "כוונות ההחשכה של ערוץ 20, כמו סכנת ההחשכה מולה עמד ערוץ 10 לפני שלוש שנים, מטילה צל על הדמוקרטיה הישראלית", כתב הנשיא, "השיקולים הרגולטוריים חשובים ויש לעמוד בהם אבל חשוב אף יותר השיח הדמוקרטי המגוון, החשיפה לקשת הדעות והעמדות. שיח דמוקרטי מגוון הוא תנאי לדמוקרטיה בריאה".




שר החינוך נפתלי בנט התייחס גם הוא לפרשה, וכתב בטוויטר כי "ערוץ 20 מהווה קול חשוב ושונה בתקשורת הישראלית, וסגירת הערוץ תפגע בחופש הביטוי. אני קורא לרה״מ ולשר התקשורת לוודא שימשיך להתקיים ולשגשג". 


גם השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, שהיה שר התקשורת ב-2014, כשהערוץ החל לשדר, תקף את הכוונה להחשיכו: "אין שום הגיון ובוודאי שאין צדק לנקוט סנקציות כנגד ערוץ 20 (שמשדר גם שידורי אקטואליה מגוונים וראויים) כאשר הממשלה מקדמת מדיניות של תחרות בשוק השידורים. מועצת הכבלים אמורה להבין זאת ולהימנע מנקיטת צעדים עד שהכנסת תכריע בנושא פתיחת השוק לתחרות והורדת הרגולציה. בדיוק כפי שנעשה בעבר כאשר ערוץ 2 ו-10 הפרו פעמים רבות את תנאי הזיכיון שלהם ואת מחויבויותיהם במכרז בו זכו. לא יכולה להיות אכיפה אגרסיבית סלקטיבית רק כלפי ערוץ 20. אין לי ספק ששר התקשורת קרא יבהיר זאת לחברי מועצת הכבלים והלוויין".


ערוץ 20 החל, כאמור, את שידוריו לפני כשלוש שנים, בקיץ 2014, לאחר שבעליו המיליונר יצחק מיראשווילי ואבי בר זכו במכרז של מועצת הכבלים כמועמדים יחידים והנהיגו בערוץ תכנים ימניים ותמיכה בראש הממשלה בנימין נתניהו



90% משידורי הערוץ היו אמורים לכלול בתחילה תכני מורשת ישראל, בעוד ש-10% הנותרים היו אמורים להיות מוקדשים לנושאים אחרים. לאחר בקשה נוספת מהמועצה זכה הערוץ להקלה משמעותית ולהרחבה של שידורי תכנים כלליים, כאשר הרף עלה ל25% של תכנים העוסקים בנושאים שונים מול 75% תכנים של מורשת.



ואולם, ההקלה שקיבל הערוץ לא התקבלה בעין יפה בקבוצת RGE ששולטת בין היתר בערוץ 10, אשר עתרה לבג"ץ משום שלדבריה המועצה הפרה את תנאי הרישיון של ערוץ 20 באופן שיטתי מיום הקמתו. בסופו של דבר, בג"ץ קבע שהמועצה חייבת להסביר מדוע ניתנה ההקלה לערוץ 20.