החקירה נמשכת: על רקע החשד לפיו מיקי גנור, עד המדינה בפרשת הצוללות, העביר כספי שוחד בסך עשרות אלפי שקלים במזומן לדוד שרן, מנהל לשכתו לשעבר של ראש הממשלה בנימין נתניהו, באמצעות היועצים האסטרטגיים נתן מור וצחי ליבר, הוארך היום (חמישי) מעצרם של שרן וליבר בשישה ימים נוספים בבית משפט השלום בראשון לציון. 



תחילה האריכה נשיאת בית משפט השלום השופטת עינן רון את מעצרו של שרן בשישה ימים לא לפני שקבעה כי "גם בעניינו של החשוד שבפניי נוסף חומר חקירה שיש בו כדי לחזק את החשד באופן משמעותי".

במהלך הדיון בבית המשפט בחקירה שניהל בא כוחו של החשוד עו"ד איתן מעוז, רמזה נציגת המשטרה, בתשובה לדבריו של מעוז, כי כי בכוונת היחידה החוקרת לבצע מעצרים נוספים ולגבות עדויות מאחרים, מהם רבים שאותם מכיר שרן, ולכן קיים החשד שאם ישוחרר יוכל לחבל בחקירה.

מרום בעת שירותו בחיל הים. גם הוא נעצר בפרשה. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
מרום בעת שירותו בחיל הים. גם הוא נעצר בפרשה. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90


עו"ד מעוז ביקש לדעת מדוע מבקשת המשטרה הארכת מעצר של עשרה ימים, ושמע מנציגת המשטרה כי מעבר לחשש הכללי לשיבוש החקירה, עולה חשד קונקרטי כנגד החשוד שרן עצמו. "זה לא כי את חוששת, אלא יש אינדיקציה שאת הפעולות האלו הוא ישבש", השיבה נציגת המשטרה לשאלת בא כוחו של החשוד וציינה כי החשוד ניסה לשבש חקירה כבר בעבר.

בתוך כך, עו"ד מעוז ביקש לשחרר את מרשו למעצר בית. "אני מודה שבפעם הקודמת שהיינו בפני בית המשפט לא עמדתי מדי על ההיבטים המשפטיים של הפרשה כי הנחתי שבאירוע כל כך מז'ורי, ועל רקע הלחץ הגדול, בית המשפט ייתן חבל מסוים כדי לבצע את הפעולות שמגבשות את עילת המעצר. חברתי הציגה עילת שיבוש, אבל כאן היא טרפה את האירוע שלא מתיישב עם הפסיקה. יש שתי עילות שונות לפי חוק המעצרים, שאחת מהן היא חשש לשיבוש כאשר המרכז הוא החשוד. אנחנו לא מחזיקים אנשים בחקירה כדי לאפשר מעצר".

השופטת רון קבעה, כאמור, להאריך את מעצרו של שרן . "כפי שציינתי בהחלטה קודמת בעניינו של חשוד זה, וגם בעניינם של חשודים אחרים בפרשה, הרי שהיחידה החוקרת אספה חומר חקירה רב היקף בפרשה המסועפת והמורכבת והנה, מאז הדיון האחרון במעצרו של החשוד, נאסף עוד חומר חקירה לא מועט כלל, וחלו התפתחויות בחקירה לגבי מעורבים רבים, לרבות החשוד שבפני".השופטת אף ציינה כי בשל היקף המעורבים והחשד שניתן לשבש את החקירה, ולא ניתן לבחון חלופת מעצר, היא החליטה כאמור להאריך את מעצרו.

בעניינו של היועץ ליבר הבהיר פרקליטו, עו"ד יאיר רגב, כי מרשו מסר גרסה לגבי 100 אלף שקל שהעביר מגנור לשרן, אולם לדבריו לא ידע שמדובר בכספי שוחד ובסך הכל עשה טובה לחבר. עוד ציין עו"ד רגב כי כיוון שהלקוח שלו אינו עובד ציבור החלק שלו בעבירה הזו של תיווך לשוחד הוא זניח ושולי לעומת אותם עובדי ציבור.

מלבד זאת, טען פרקליטו של ליבר כי ישנם אחרים שידעו על עבירות השוחד והיו שותפים לביצוע העבירות, אולם הם לא נעצרו ונראה לו כי המשטרה פועלת שלא בצורה שוויונית לכאורה. "כאשר אני רואה מקבלי החלטות אנשים משפיעים קרובים לצלחת והשפיעו על קבלת המכרז הזה, האנשים האלו ובתיהם, יש כאלו שלא נעצרו לשנייה אחת ולא הופעל עליהם לחץ, ולא עיקלו להם את כל חשבונות הבנק ומוטטו את המשפחה שלהם בעיקולים של אלפי שקלים, נוצרת תחושה של אי נוחות קשה שיחידת החקירות עושה אפליה לפי רמת חשיבותם של הנחקרים. לאחרים מקלים יותר, מאמינים בהם יותר ולאחרים פחות".

מיקי גנור. צילום: אלון חכמון
מיקי גנור. צילום: אלון חכמון

ע
ו"ד רגב, שביקש לשחרר את מרשו למעצר בית, טען כי ליבר סיפק תשובות לחוקרים ושיתף פעולה בחקירה, לדבריו. עוד הוא אישר כי שרן קיבל כספים מגנור. " מרשי, בגלל היכרותו וחברותו עם שרן, ביקש ממנו ללכת לגנור ולקבל ממנו את הכסף ולהעביר לו וכך הוא עשה. הוא לא ידע מה שירן נתן לגנור, הוא לא ידע על כל הפרוטוקולים שנגנבו ממקומות סודיים ועל כל המידע שנגנב, והוא לא ידע מה שירן דיבר עם גנור. הוא עשה טובה לחבר".

השופטת רון, שהחליטה להאריך את המעצר, ציינה כי "בחומר שנוסף יש כדי לחזק את החשד באופן משמעותי בעניינו של החשוד שבפניי, זאת בניגוד לסברתו וטענותיו של בא כוחו בעניין החשדות המיוחסים לו".

הארכות מעצריהם מרמזות על התפתחויות משמעותיות בתיק 3000, זאת לאחר שהמשטרה עיכבה לחקירה בימים האחרונים גם את יועץ התקשורת רמי טייב, השר לשעבר מודי זנדברג ומפקד שייטת 13 לשעבר, שי ברוש.

כזכור, במסגרת הפרשה השר לשעבר זנדברג הורחק ל-30 ימים ממשרדי קרן היסוד ואילו תנאי השחרור של תא"ל במיל' ברוש דומים, אולם כוללים גם איסור להתראיין בנושא. על כל החשודים נאסר ליצור קשר עם החשודים האחרים. מנגד, מעצרו של היועץ האסטרטגי נתן מור הוארך עד ל-10 בספטמבר. כזכור, מלבד ארבעת חשודים אלה, נעצרו גם ראש לשכת ראש הממשלה לשעבר, דוד שרן ומפקד חיל הים לשעבר אליעזר (צ'ייני) מרום.