מועצת הביטחון של האו"ם אישרה הלילה (שלישי) בהסכמה מלאה של 15 חברותיה את החמרת הסנקציות נגד קוריאה הצפונית בעקבות הניסוי הגרעיני השישי במספר שערכה הדיקטטורה המבודדת. העיצומים שאושרו כוללים איסורים על ייצוא הטקסטיל מהמדינה ועל ייבוא הנפט אליה. זהו סבב הסנקציות התשיעי במספר שמאושר פה אחד על ידי מועצת הביטחון כנגד קוריאה הצפונית מאז 2006. ארה"ב ריככה את הצעת ההחלטה המקורית שלה על מנת לזכות בתמיכת רוסיה וסין, בעלת בריתה של פיונגיאנג. 



שגרירת ארה"ב באו"ם, ניקי היילי, אמרה בדיון כי ארצה לא מעוניינת במלחמה עם קוריאה הצפונית וכי פיונגיאנג עוד לא עברה את נקודת האל חזור. "אם היא תסכים להפסיק את תכנית הגרעין שלה, היא יכולה לזכות מחדש בעתידה. אם היא תוכיח כי היא יכולה לחיות בשלום, העולם יחיה איתה בשלום", אמרה היילי למועצת הביטחון לאחר אישור הסנקציות. היילי הוסיפה כי ההחלטה "לא הייתה מתקבלת" ללא היחסים החזקים שהתפתחו בין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא סין ז'י ג'ינפינג.



שגריר סין באו"ם, ליו ג'יאי, קרא לקוריאה הצפונית "לקחת ברצינות את הציפיות והרצון של הקהילה הבינלאומית" וקרא לכל הצדדים לשמור על "קור רוח" ולא להגביר את המתיחות.



קים ג'ונג און, מנהיג קוריאה הצפונית. צילום: רויטרס
קים ג'ונג און, מנהיג קוריאה הצפונית. צילום: רויטרס



במהלך המו"מ שקדם להחלטה, דיפלומטים דיווחו כי רוסיה העלתה ספק בנוגע ליכולת המיקוח שתישאר בידי מועצת הביטחון אם קוריאה הצפונית תמשיך בביצוע ניסויי גרעין וטילים. "זו פשרה שנועד להשיג את תמיכת כל החברות במועצה", אמר שגריר צרפת באו"ם, פרנסואה דלטרה, על הצעת ההחלטה לפני שנערכה ההצבעה. 



הטקסטיל היה הייצוא השני בגודלו של קוריאה הצפונית לאחר הפחם בשנת 2016. כ-80 אחוזים מייצואי הטקסטיל של קוריאה הצפונית היו לבעלת בריתה סין. ההחלטה, כאמור, אוסרת ייצוא זה. כמו כן, היא אוסרת ייבוא גז טבעי ונפט על ידי פיונגיאנג. סין מספקת את רוב אספקת הנפט לקוריאה הצפונית.



ניקי היילי באו"ם. צילום: רויטרס
ניקי היילי באו"ם. צילום: רויטרס



כזכור, הנשיא טראמפ הבטיח כי לא יאפשר לקוריאה הצפונית לפתח פצצה גרעינית המסוגלת לפגוע באדמת ארה"ב. המשטר בפיוגניאנג זכה לגינויים בינלאומיים על הניסוי הגרעיני האחרון שערך ב-3 בספטמבר, שלטענתו היה ניסוי בפצצת מימן מתקדמת. 



פיונגיאנג הזהירה אתמול את ארה"ב כי היא תשלם "מחיר כבד" על הובלת המהלך לאישור הסנקציות באו"ם. "העולם יראה כיצד הרפובליקה העממית הדמוקרטית של קוריאה (קוריאה הצפונית) תאלף את הגנגסטרים האמריקאים על ידי נקיטה בסדרת פעולות קשות יותר משאי פעם דימיינו", איים משרד החוץ הצפון הקוריאני.