מנכ"ל קבוצת ישראכרט לשעבר חיים קרופסקי ייאלץ לשלם מס מלא (כהכנסת עבודה) על מענק אי־התחרות, שאותו קיבל עם פרישתו מניהול הקבוצה בשנת 1989. פסק הדין ניתן על ידי שופט בית המשפט המחוזי בלוד ד"ר שמואל בורשטיין, המתמחה בנושאי מיסוי. היקף המענק נאמד ב־4.2 מיליון שקל, והוא שולם במטרה למנוע ממנו להיות בתחרות עם ישראכרט בנושאים הנוגעים לחברות האשראי. קרופסקי ביקש להכיר במענק כתשלום הוני שעליו ישולם מס מופחת של 25%.
 
מאידך, פקיד השומה בנתניה טען כי מדובר בתשלום "פירותי" שיש לראות בו הכנסת עבודה לכל דבר ושיעור המס עליו יעמוד על 50% (כגובה המס השולי).
השופט קבע: "המקרים שבהם ניתן לראות תשלום בגין הסכם אי־תחרות כתשלום הוני הם מיעוט שבמיעוט. מנכ"ל ישראכרט לשעבר אינו נמנה עליהם, מה גם שקיים ספק בדבר נחיצות ההסכם". 

אולם בית משפט. צילום: אתר הרשות השופטת
אולם בית משפט. צילום: אתר הרשות השופטת

 

מפסק הדין מתברר שמי שדרש בזמנו להטיל עליו את מגבלות אי־התחרות היה יו"ר בנק הפועלים לשעבר דני דנקנר. בפועל התברר כי קרופסקי לא פרש מיידית מתפקידו אלא שימש לתקופה קצרה כסגן יו"ר הדירקטוריון של ישראכרט, אבל החליט לפרוש גם מתפקיד זה כדי שלא לשמש גלגל חמישי בחברה ולגרום לאי־נחת למנכ"ל.
 
מהחלטת בית המשפט מתברר כי ההסכם, שלטענת פקיד השומה נתפר על פי מידותיו של המנכ"ל לשעבר, לא מנע ממנו לבצע עבודות נוספות כמו כהונה במשרת דירקטור בחברת ורדינון, בחברת נביעות טבע הגליל ובבנק מסד.
 
בשלב מסוים אף התברר שקרופסקי שקל לסייע בחדירתה של חברת כרטיסי אשראי נוספת לשוק הישראלי. פסק הדין מהווה תמרור אזהרה בפני מנהלים (כמו מנהלים לשעבר בבנק לאומי), שניסו לטעון שמענקי פרישה או הסכמי אי־התחרות אינם הכנסה רגילה, אלא מענק הוני החייב במס מפוחת. בעקבות הפסיקה ייאלץ המנכ"ל לשעבר להגדיל את תשלומי המס ביותר מחצי מיליון שקל.