כ-600 אלף ילדים נמצאים מתחת לקו העוני. עשרות הורים שאינם יכולים לממן מזון תינוקות פנו אל עמותת '"אחריות חברתית" וכתוצאה מכך נפתח הבנק החברתי למימון מזון לתינוקות. סיגל (שם בדוי), אמא לחמישה, שוחחה עם ענת דוידוב בתוכניתה "איפה הכסף" וסיפרה לה על הקושי הכלכלי: "מטרנה עולה בסביבות 50 שקלים לקופסא ולשני תינוקות זה מספיק לפחות מחודש. אין באפשרותי לתת לילדים את כל מה שהם צריכים ולעיתים הילדים הגדולים שלי נותרים ללא אוכל או שהתינוקות נותרים ללא מטרנה".

"אני חסרת אונים ואין לי מה לעשות. לעיתים אני רושמת במכולת ועוברת את המכסה עד שאינני יכולה לרשום עוד", סיפרה סיגל. "אני רק עכשיו התחלתי לעבוד ובעלי עדיין לא עובד. פנינו לרווחה אך הם לא יכולים לעזור בנושא. אני נעזרת באנשים שרושמים פוסטים ומקבלת תרומות. אני מוותרת על המון דברים, רק רוצה שלא יחסר לילדיי אוכל ולא יודעת מה יהיה בחג".
 


על התינוקות הרעבים בישראל סיפר מאיר שדה, מייסד ומנהל עמותת "אחריות חברתיות": "לפי מה שאנחנו יודעים, הסטטיסטיקה קובעת כי כ- 600 אלף ילדים נמצאים מתחת לקו העוני, ביניהם עשרות אלפי תינוקות. בעקבות פוסטים רבים שהגיעו לעמותה שלנו הבנו שמדובר בתופעה גדולה מאד, שמענו סיפורים מזעזעים. אחת האימהות סיפרה כי נתנה לבנה מזון מוצק וחלב עם ביצה בגלל שאין לה כסף להאכילו במטרנה. התופעה היא בהיקף גדול למרות שהאוכלוסייה הזו לא אוהבת לדבר על הנושא".

שדה הוסיף כי שמועות שקרית מסבכות את המצב: "ישנה שמועה בקרב ציבור ההורים מעוטי היכולת כי הרווחה יכולה לקחת מהם את הילדים ולכן חוששים לפנות לרשויות הרווחה. אני לא מכיר באופן אישי מקרים שכאלו, ניסיתי לבדוק את הנושא ולא קיבלתי תשובה מסודרת בנושא. בעקבות הנושא החלטנו לפתוח בנק חברתי שיספק מזון תינוקות. ניתן למצוא אותו בגוגל 'אחריות חברתי' או 'בנק חברתי למזון תינוקות' ולתרום".
 

לשיחה הצטרפה ח"כ רחל עזריה (כולנו), יו"ר ועדת הרפורמות, שהתייחסה לנושא: "אנחנו יודעים שלדור הצעיר קשה יותר להתקיים, בייחוד לאלו שאין להם משפחות מבוססות. חשוב לומר שהקריאה הזו אינה נופלת על אוזניים ערלות. שוק המזון לתינוקות הוא אחד מהתחומים הרווחיים ביותר במדינת ישראל. אנחנו מספר 2 בטבלת העולם במחירים הגבוהים של מזון תינוקות לפי ה- OSED ואני פועלת לקדם את החוק שיכניס את מוצרי התינוקות לפיקוח".

ח"כ עזריה הוסיפה: "תחליפי חלב רבים מיוצרים בישראל, דבר שיכול להקל על הצורך במס אך יש היעדר תחרות בישראל מאז פרשת "רמדיה" למרות כניסתה של "שופרסל" לשוק עם המוצר הביתי שלה. ככל שיותר יעסקו בנושא יהיה יותר סיכוי שהחוק הזה יקודם. אנחנו לא צריכים לפנות רק ללב הרחום של אזרחי ישראל אלא צריכים לבצע שינוי בחקיקה".


עריכת תוכן 103FM: איתמר זיגלמן