האם משרד התרבות ימשוך את תמיכתו באקדמיה לקולנוע בנקמה על אי הזמנת השרה מירי רגב לנאום בטקס פרסי "אופיר"? רגב הודיעה היום (שלישי) כי "במסגרת בחינה מחודשת של התקציב הממשלתי של תחום הקולנוע במשרד התרבות והסכם הקולנוע הרב שנתי, תיבחן בין השאר גם מתן התמיכה בסעיפי השיווק והפרסים, ביניהם גם התמיכה בטקס פרסי אופיר הנתמך על ידי המדינה בסך של למעלה מ-400 אלף שקלים. השרה תבחן את ההמלצות השונות לכשיגיעו לשולחנה". באקדמיה לקולנוע סירבו להגיב להודעת השרה.



הודעתה של רגב הגיעה בשיאו של ריב בין השרה לבין האקדמיה לקולנוע, וזאת לאחר שהאחרונה הודיעה כי אין בכוונתה להזמין פוליטיקאים לאירוע היוקרתי, וזאת לאור אירועי שנה שעברה, כאשר נאומה של רגב הפך לקרב צעקות בינה לבין האמנים בקהל, לאחר שהיא בחרה לצאת במהלך שיר שביצע הראפר תאמר נאפר, בו הופיעו שורות משירו של המשורר הפלסטיני הלאומי, מחמוד דרוויש. 



מחאת אמנים בזמן השיר של מחמוד דרוויש. צילום: אבשלום ששוני
מחאת אמנים בזמן השיר של מחמוד דרוויש. צילום: אבשלום ששוני



סערת פוקסטרוט



מוקדם יותר הגיבה השרה על ההחלטה שלא להזמין אותה לטקס ואמרה כי מדובר ב"החלטה פחדנית ולא דמוקרטית של גוף שמדיר את עמדת הציבור ונבחריו", והבטיחה כי היא תשמיע את נאומה בשידור חי ללא צנזורה בעמוד הפייסבוק שלי במקביל לטקס פרס אופיר". רגב פירטה עוד ואמרה כי "החלטת הנהלת האקדמיה לקולנוע היא החלטה צפויה לאור הניסיון של האקדמיה בימים האחרונים, להכתיב ולצנזר את נאומי. זוהי החלטה פחדנית ולא דמוקרטית של גוף שמדיר את עמדת הציבור ונבחריו, דווקא בערב שאמור לייצג את חופש הביטוי והיצירה", כתבה רגב, "ההחלטה הזו נועדה לדבר אחד בלבד - למנוע מהציבור לשמוע את עמדתי הצודקת שסרטים שמפיצים דיבה רעה ושקרית על חיילי צה"ל, כמו פוקסטרוט המועמד לפרס אופיר - לא ימומנו מתקציב המדינה".



הקרב הנוכחי בין האקדמיה לרגב החל לאחר ביקורתה של השרה על הסרט "פוקסטרוט", אותו היא הגדירה כסרט שמכפיש את צה"ל. בתגובה לכך הוחלט באקדמיה ל"מנוע תרופה למכה", ולא לאפשר לרגב או לכל פוליטיקאי אחר לנאום באירוע. בהודעה שהוציאה האקדמיה הוסבר כי המהלך בא "מתוך אחריות לקיומו התקין והראוי של הטקס ומתוך כבוד ליוצרים וליצירה, נחושה הנהלת האקדמיה לעשות כל שביכולתה כדי למנוע חזרה על אירועים מצערים מסוג זה שהיה בטקס בשנה שעברה, ועל כן החליטה שלא להזמין פוליטיקאים לטקס חלוקת פרסי ההצטיינות ובכך להתאים עצמה לנהוג בעולם".