ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש הערב (שלישי) עם נשיא ארגנטינה מאוריסיו מאקרי. במהלך פגישתו עם הנשיא הארגנטיני, ביקש נתניהו לפזר את הערפל סביב הפגישה שיקיים עם טראמפ בשבוע הבא בשולי עצרת האו"ם, ובנוגע לבקשתה של ישראל שארצות הברית תיסוג מהסכם הגרעין שנחתם עם איראן: "הרשו לי לנצל הזדמנות זאת כדי להבהיר", אמר נתניהו, "עמדתנו ברורה, זוהי עסקה רעה. יש לתקן אותה או לבטל אותה. זוהי עמדתה של ישראל".



בנוסף לכך, נתניהו שוחח עם הנשיא מאקרי גם בצורך של שיתוף פעולה עולמי בסגרת המלחמה בטרור "יש לאיראן מכונת טרור, שמקיפה את העולם כולו. באמצעות בן חסותם חיזבאללה הם מפעילים תאי טרור על פני יבשות רבות, לרבות באמריקה הלטינית. הצורך להילחם בטרור, בין אם מצידה של איראן ובין מצדו של דאע"ש, הוא כעת אינטרס של כל המדינות".



"אני מאמין שיש לנו הזדמנויות עכשיו שמעולם לא עמדו לרשותן של מדינות בעבר", המשיך נתניהו את דבריו, והסביר: "הכל הופך טכנולוגי. כל תחום. וההבדל בין הטכנולוגיה שלנו לזו שלכם נעלם במהירות. אנו יודעים שאנו יכולים להזריק את הטכנולוגיה לחייהן של מדינותינו הרבה יותר מהר מכפי שאנשים מבינים ואני חושב שאנו יכולים לעשות זאת טוב יותר ביחד. אז ברוח זו אנו מתחילים את הביקור ההיסטורי שלנו בדרום אמריקה בביקור זה בארגנטינה, עם תקווה גדולה לטוב. ואני מודה לך מאוריציו על קבלת הפנים האדיבה הזו".


בנימין ושרה נתניהו עם נשיא ארגנטינה ואשתו. צילום: אבי אוחיון, לע"מ
בנימין ושרה נתניהו עם נשיא ארגנטינה ואשתו. צילום: אבי אוחיון, לע"מ


140 אלף מסמכים מתקופת השואה יועברו לישראל

כזכור, ביום שני השתתף נתניהו בשני טקסי זיכרון לציון הפיגועים בשגרירות הישראלית בבואנוס איירס ובבניין הקהילה היהודית. נתניהו הודה לנשיא מאקרי על מחויבותו לפתרון סוגיית האחריות על הפיגועים: "אני מעריך את היושרה שבנחישותך לגלות מה קרה", אמר נתניהו למקארי, "אנו יודעים שאיראן וחיזבאללה יזמו את הפיגועים הללו, ואני יכול לומר שהטרור האיראני לא פסק מאז". החקירה אודות מבצעי הפיגועים נפתחה מחדש בהוראת נשיא ארגנטינה לאחר שהנשיאה הקודמת, כריסטינה קירשנר מסמסה, כביכול, את חקירת האירועים בשל הקשרים עם איראן, והתובע המיוחד שהיה אחראי על החקירה נמצא מת בחדרו, לאחר שהגיע למסקנה שאיראן אחראית לפיגועים, אירוע שיש שחושדים כי קירשנר עצמה עומדת מאחוריו.

במהלך הביקור, ישראל חתמה עם ארגנטינה על מספר הסכמים הנוגעים לביטחון הפנים, שיתוף פעולה סוציאלי, הקלות במכסים על ייבוא וייצוא בין שתי המדינות וגם הצהרה משותפת כי יועברו לישראל כ-140 אלף מסמכים ותמונות היסטוריות מלפני מלחמת העולם השנייה ואחריה. המסמכים יאפשרו הבנה מעמיקה יותר על השואה. מדובר ביוזמה משותפת של משרד החוץ הארגנטינאי ומוזיאון השואה בארה"ב.

מחר צפוי נתניהו להמשיך את ביקורו ביבשת אמריקה, כאשר הוא ייפגוש בנשיר קולומביה מנואל סנטוס ומשם ימשיך למקסיקו וייפגש עם נשיאה, אנריקה פניה נייטו. עבור ישראל הפגישה במקסיקו היא בעלת משמעות כלכלית ומדינית גדולה שכן ישראל היא המדינה השנייה לאחר ארצות הברית בהשקעות במקסיקו.