כותרות העיתונים החרדים הבוקר (רביעי) משקפים את התדהמה אך גם את הזעם שבה התקבלה החלטת בג"ץ מאתמול לבטל את חוק הגיוס המתוקן, ההישג המרכזי של החרדים בקואליציה הנוכחית, אך עם זאת נזהרים בתקשורת החרדית לא למהר ולהכריז על בחירות חדשות באופק ואף לא מאיימים במשבר פוליטי. עיקר הזעם מופנה כלפי בג"ץ.



הכותרת של בטאון יהדות התורה "המודיע" זועקת "עוד התערבות שיפוטית אגרסיבית בסמכויות הרשות המחוקקת" ו"שופטי בג"צ ביטלו חוק המעגן את דחיית גיוסם של מי שתורתם אומנותם". עוד מדווח "המודיע" לקוראיו כי "השרים וחברי הכנסת של יהדות התורה וש"ס מגיבים בחומרה ובכאב עמוק על החלטת בג"צ ומבהירים כי כל ניסיון לפגוע בעולם התורה לא יצלח". כמו כן נמסר כי סיעות יהדות התורה וש"ס יתכנסו היום לדון על חוק חדש שיאפשר המשך דחיית הגיוס של בני הישיבות.



בעל הטור בן ציון קלוגמן כתב בעמודו הראשון של המודיע כי "כואבת ומצערת עד מאוד ההחלטה הקשה של בג"ץ. כואבת ומצערת כי גם אם אנו משוכנעים שהעולה על רוחם של עויני החוק שהוליכו להחלטה המצערת הזאת היה לא תהיה, והישיבות הקדושות תמשכנה ללמוד, על אפם ועל חמתם של כל שונאי התורה, עצם ההחלטה נגד לימוד תורה שיצאה מאת אנשים מזרע ישראל, שאבות אבותיהם עמוד על הר סיני, ואבותיהם או זקניהם נאבקו במסירות נפש על יהדותם – כואבת ומעיקה".



"התערבות שיפוטית אגרסיבית". המודיע
"התערבות שיפוטית אגרסיבית". המודיע



"תם עידן האשליות"



עיתון "הפלס", היומון החרדי הליטאי, המזוהה עם הרב שמואל אוירבך ומפלגת בני תורה הקשורה אליו, יצא בכותרת ענק באותיות קידוש לבנה "מלחמה ללא פשרות" ומעל הכותרת הראשית נכתב: “תם עידן האשליות. מתווי החקיקה הפרלמנטרית כשלו וייכשלו". עוד כותב "הפלס" בעמודו הראשון כי "לאחר יצירת תקדים פרלמנטרי הרסני של הסכמה לגיוס בני ישיבות, נתינת יד להסתגלות קלוקלת ולציד נפשות – קובעי שופטי הבג"ץ כי חוק הגיוס יבוטל, המתווה אינו מספק, החקיקה אינה עומדת במבחן השוויון בנטל".



העיתון מדווח על "התפכחות מקיפה בציבור החרדי בעקבות החלטת בג"צ. עולם התורה מתלכד סביב המסקנה הבלתי נמנעת: מאבק עיקש ואי התייצבות בלשכות הגיוס כהוראת רבנו מר"ן ראש הישיבה שליט"א. לעומתו כותב "המבשר", עיתון חרדי יומי המזוהה עם סיעת שלומי אמוני ישראל באגודת ישראל וח”כ מאיר פרוש, כי "בג"צ החליט לבטל את החוק המתוקן להסדרת מעמד בני הישיבות. רבבות לומדי התורה בארץ ימשיכו לשקוד על תלמודם כמימים ימימה".




בג"ץ הבהיר, אין פתרון חוקי ללא שוויון. עיתון הפלס
בג"ץ הבהיר, אין פתרון חוקי ללא שוויון. עיתון הפלס




"בג"ץ לא חוקתי"



מעל הכותרת הראשית מבטיח העיתון לקוראיו כי "כאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ – היהדות החרדית מלוכדת נגד החלטת בג"ץ". סגן השר מאיר פרוש מצוטט בעמוד הראשון כמי שאומר "האקטיביזם השיפוטי של בג"ץ מרוקן כליל את חשיבות החקיקה בכנסת. בג"ץ להוט למלחמה".



מאמר המערכת של העיתון קובע כי "בג"ץ לא חוקתי. בינינו לבין עצמנו אין לנו ספק כי אין כל משמעות להחלטת בג"ץ אתמול. אם יש לה קורט של משמעות כי אז הירי שבג"ץ יורה לעצמו בלגיטימיות שלו ובהכרה בו. מבחינת תלמידי הישיבות, לומדי התורה, הציבור החרדי והקהל התורני, אין כל נפקא מינה לפני פסיקת בג"ץ או אחריו. תלמידי הישיבות ימשיכו להגות בתורה כתמול שלשום. שום סטנדר לא יזוז ממקומו ושם גמרא לא תסגר אחריה בשל פסיקת בג"ץ כזו או אחרת".



בג"ץ נגד עולם התורה. יתד נאמן
בג"ץ נגד עולם התורה. יתד נאמן



"דיקטטורה שיפוטית"



יתד נאמן, היומון החרדי ליטאי המזוהה עם דגל התורה, יצא הבוקר בכותרת זועקת "בג"ץ נגד עולם התורה- דיקטטורה שיפוטית: חוק הגיוס נפסל באופן שרירותי על ידי בית המשפט העליון". העיתון מצטט את מרכז ועדת הישיבות בארץ ישראל המצהיר "נמשיך ונעמוד במלוא התוקף על משמר עולם התורה והישיבות הקדושות בהכוונתם של מר"ן ורבנן שליט"א ללא ויתור כלשהו על אף אחד מהחוסים בצילם".



יו"ר ועדת הכספים משה גפני מצוטט באמירה לוחמנית: “לומדי התורה ימשיכו בתלמודם עם בג"ץ או בלי בג"ץ. במהלך השנה הקרובה נתקן את החוק על אפם וחמתם של השופטים". ואילו ח"כ ישראל אייכלר מבטיח: “נשלב ידיים עם חוגים נוספים בכנסת להעברת חוק שיצמצם את יכולתו של בג"ץ לפגוע ביהדות ולסלף את חוקי הכנסת".



את הכותרת המלחמתית ביותר ניפק "השבוע", מקומון המופיע בבני ברק ובביתר עילית שכתב: “בעקבות החלטת בג"ץ. הערכה – הולכים לבחירות". הדרישה: הוספת פסקת התגברות שתמנע מבג"ץ להתערב בעתיד בחוק הגיוס. המכשול: כחלון שצפוי להתנגד ולהוביל לפירוק הקואליציה בשם ההגנה על בג"ץ".