כאחת היחידות בעולם שלא נופלת מהכס בכל הנוגע לסדרה המהוללת "משחקי הכס", הוקל לי כששמעתי שבניגוד לשנים האחרונות, הסדרה הכי אובר רייטד אבר, ששברה את כל שיאי האמי, לא מועמדת השנה באף קטגוריה. לכן טוב כי פינתה סוף־סוף מקום ל"ווסטוורלד", שבמרכזה חידה קיומית, תקווה לגילוי משמעות החיים ופערים שהולכים ונסגרים בין מה שהצופה יודע, לבין הגילויים שנכונים לו לפתור.



אך משום מה, המערבון האינטליגנטי, שסומן גם בארץ כיורש של "משחקי הכס" ומועמד ל־22 פרסי אמי ראויים, לא זכה לעודף פייבוריטיות בישראל, לעומת אחותו מימי הביניים. זאת למרות העובדה כי הוא מוסיף רובד שמפעיל את המוח קצת יותר מאשר סקס, כריתת ראשים ודרקונים.





מי שנושפת בעורפה של "ווסטוורלד" בקטגורית הסדרה הטובה ביותר, היא דווקא "סיפורה של שפחה" והכוכבת שלה, אליזבת מוס, שחקנית לא מאוד זוהרת שמאיימת לגזול מהכוכבת היפהפייה של "ווסטוורלד", אוון רייצ'ל ווד, את תואר השחקנית הטובה ביותר. מוס, שחקנית אמריקאית שבולטת דווקא בחוסר השלמות שלה, היא השחקנית הפורייה ביותר כרגע בהוליווד. תרתי משמע. בשלושת תפקידיה הטלוויזיוניים האחרונים, היא כמו שובצה בטבעיות להיות השמנמנה, המפלסת דרכה בעולם מוכה מיזוגניה ובכל זאת מביאה לעולם תינוקות, רובם בנסיבות לא אידיאליות, ולגברים לא מתפקדים. 


להזכירכם, את הפריצה שלה עשתה מוס בתפקיד פגי ב"מד מן", כמזכירה ביישנית וכעורה שנכנסת להריון כתוצאה מבגידה, מחליטה למסור את הילד ומפתחת קריירה של קופירייטרית מצליחה ופורצת דרך בעולם שרק דון דרייפר מבין. ב"קצה האגם", סדרה נוטפת נשיות מצוינת נוספת - שמשום מה עונתה השנייה לא נכללה במועמדויות - היא מגלמת שוטרת קשוחה, רדופה מאונס שהכניס אותה להריון בגיל 15.



ב"סיפורה של שפחה", מוס מגלמת את השלב הבא של רעיון ההחפצה, כשהיא נאלצת לשמש כבהמת הרבעה בדיקטטורה ניו־יורקית־תנ"כית, שסובלת ממשבר טינדר חריף, מה שמאלץ את ההגמוניה לקחת בשבי נשים פוריות ולהשתמש בהן כשפחות.

"סיפורה של שפחה" על הקשריה התנ"כיים־הלכתיים, וגם על היותה מעוגנת במציאות לא רחוקה ממה שאנו מכירים, הופכת אותה למועמדת הפייבוריטית ביותר בקטגוריית הסדרה והשחקנית, בניגוד ל"ווסטוורלד" הרחוקה יותר, ועל כן מטלטלת פחות - אם גברברי האקדמיה הצליחו לעמוד במשימה וגם להודות בכך. את זה נדע רק מחר בלילה.



עוד הימורים לסיום: בקטגוריית המיני־סדרה, "פארגו" ויואן מקגרגור המצוין עולים על "שקרים קטנים־גדולים" וריס ווית'רספון המעצבנת; בקטגוריה הסדרה הקומית Veep וג'וליה לואיס דרייפוס, שקטפו את הפרסים בשנים האחרונות, עלולה לעשות זאת גם השנה, למרות עונה פחות מוצלחת, שלא מצליחה להתחרות באבסורד של ניצחונו הממשי של דונלד טראמפ בבחירות. 

ולסיום, אם חשבתם כי מדובר באמי שמפרגן יותר ויותר לנשים, כדאי שתחשבו על זה שוב, כי בולטות בהיעדרן סדרות מעולות אך בלתי שגרתיות כ"לא בטוחה", "ברוד סיטי" ואפילו "כתום זה השחור החדש", שזכו להתעלמות (מלבד מועמדות שנייה לקרייזי אייז, שחקנית המשנה ב"כתום זה השחור החדש"). מנגד, גם "האפיפיור הצעיר" זכה להתעלמות גורפת. גיוון, אם כן, אין הרבה בטקס פרסי האמי ה־69. גם לאישה מותר להודות, "בנות" הכל כך צפויה ומרוכזת בעצמה, סוף־סוף בחוץ. 

טקס פרסי האמי ה־69, בהנחיית סטיבן קולבר ישודר ביום שני, 18 בספטמבר, החל מ־03:00 בשידור חי, ומתורגם ב־20:00, ב־yes Oh ו־yesVOD