מליאת הכנסת קיימה הבוקר (שני) דיון פגרה בנושא מחאת הנכים, לפי בקשת סיעות המחנה הציוני ומרצ. בדיון נכחו למעלה מ-30 חברי כנסת, כשליד שולחן הממשלה ישב רק שר אחד שר הבריאות יעקב ליצמן, שהשיב לדוברים בשם הממשלה ושאת עיקר זמנו על הדוכן הקדיש למתקפה על יושב ראש מפלגת יש עתיד, יאיר לפיד. במהלך הדיון נכחו באולם המליאה כ-30 נכים בכסאות גלגלים, שהיו כל העת תחת עינם הפקוחה של סדרנים ואנשי משמר הכנסת.

הכדור נמצא כעת במגרשה של הממשלה, וזו מדברת בינתיים בשני קולות סותרים. ראש הממשלה בנימין נתניהו, שחזר רק לפני שבועיים על מתווה ועדת שמחון, שמינה ואותו הציג ביוני, וסיעת כולנו שיו"ר ועדת הרווחה מטעמה ח"כ אלי אלאלוף, מתכוון לקדם חקיקה על בסיס מתווה ועדת זליכה שמינה השר כחלון, ונגנז על ידי ראש הממשלה במאי האחרון. 
 
נתניהו הבטיח להביא את מתווה שמחון לחקיקה אחרי החגים כהצעת חוק ממשלתית ואילו גורמים בכולנו אומרים למעריב כי הצעת החוק הממשלתית תובא על ידי משרד הרווחה ותהיה מבוססת על יוזמת אלאלוף על פי מתווה זליכה שנתניהו פסל. 
 
בשלב זה בשל הנתק בין כחלון ונתניהו לא ברור ידו של מי על העליונה. אחרי החג, כמה ממובילי המאבק צפויים להיוועד עם פרופסור אבי שמחון במשרד ראש הממשלה. כלל לא ברור אם שמחון הוא האיש שיכול לנהל מו"מ עם הנכים בשם הממשלה כולה או רק בשמו של ראש הממשלה. בתם הדיון בו זכו להרבה אמפתיה מצד הדוברים, נציגי המחאה עזבו את אולם המליאה מאוכזבים. אחד מהם אמר: "אנחנו לא מאמינים לאף מילה שלהם, הכל דיבורים". 

שמולי בדיון במליאה: "הדרישה של הנכים פשוטה ותאפשר בסה"כ קיום מינימלי"

חבר הכנסת איציק שמולי אמר במהלך הדיון שקיימו היום (שני) בכנסת בנושא מאבק הנכים כי "הדרישה של הנכים פשוטה. להצמיד את הקצבה לשכר המינימום. המהלך הזה לא יאפשר לאף אחד ממי שיושב כאן ביציע רווחה גדולה מדי. בטח לא עושר מופלג. הדבר יאפשר בסך הכל קיום מינימלי". הוא הסביר: הדרישה הלגיטימית הזאת נתקלת בשבועות האחרונים פעם אחר פעם בחומה בצורה של אטימות ורוע מצד הממשלה המתעללת בנכים כבר שלושה חודשים.

לדברי חבר הכנסת שמולי, הממשלה מטרטרת משפילה מבזה ובעיקר משקרת להם כשמניחה מתווה אחר מתווה על השולחן ובסוף נסוגה מכל ההצעות. "בוא נגיד את האמת. הממשלה הזאת רואה בנכים נטל", טען, "היא נוהגת בנכים כמו סמרטוטי רצפה ברחוב בלי טיפת רגש".

יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי אמר בישיבת המחנה הציוני כי "הדרך שלנו לשנות את המציאות במדינת ישראל זה לנצח בחירות. כשננצח בחירות, אני אומר לך נעמי, אני אומר לך עידית ואני אומר לך שלומי. אני מסתכל לך בעיניים. בחודש הראשון לאחר שנחליף את הממשלה הזו, נחוקק חוק שהנכים יקבלו קצבת שכר מינימום". הוא התחייב: "עד שזה יקרה, בחודש הראשון של הממשלה שלנו, נעשה הכל על מנת שהממשלה הזו תקבל את ההחלטה הזו".ח"כ משה גפני אמר כי "אם לא יקודם מתווה הנכים לא אקדם שום דבר בוועדת הכספים". הנכים שישבו ביציע מחאו כפיים.

אבי גבאי, ארכיון. צילום: אבשלום ששוני


לפיד: "נהוג לשקר פחות לפני ראש השנה" ; ליצמן: "אתה אנטישמי וגזען"

חבר הכנסת יאיר לפיד אמר בדיון: "עלי הם לא יכולים לעבוד, יש כסף אבל הם מעדיפים לתת אותו לעצמם ולא לנכים". הוא הסביר כי "במקום להשתמש בו לאנשים שהכי צריכים אותו החליטה לבזבז אותו ועל עצמה. זה הכסף שלנו של העבודוה שלנו - שישאלו אותנו מה אנו מעדיפים". הוא הסביר כי "מיליארדים נשפכו על הסכמים קואליציונים. כשהנכים םשואלים מה אתנו אין כסף, אומרים להם 'אין כסף, הוא נגמר בזבזנו אותו על עצמנו. וראש הממשלה המציא שיטה כל מה שמצליח זה בזכותו. הוא לא מפסיק להתבכיין על זה שלא נותנים לו קרדיט על כל הצלחוותיו. אתה רורצה קרדיט כך אותוו וגם על מה שנכשל ולא עובד".
 
לפיד הוסיף: "אם לנכים היתה מפלגה של שמונה מנדטים בקואליציה והיו באים לנתניהו היום כרגע אתה שם ארבעה מיליארד שקל או שנפיל לך את הממשלה. כמה זמן היה עובר עד שהיה אומר כן? במהירות האור יש לכם ספק". הוא סיכם: "מי שיודע לסחוט מקבל ומי שצריך לא נשאר לו. מה זה אומר על הממשלה ועל הערכים של האנשים שיושבים בקואליציה?"
 
שר הבריאות יעקב ליצמן אמר: "אני רוצה להגיד כמה דברים אני רוצה להתייחס שחבר הכנסת לפיד אמר שיש כסף. כשהיית שר אוצר היו לך שלושה מילארד שקל שרצית לתת לתוכנית מע"מ אפס, ולא חשבת להעביר אותם לנכים. אם היית עושה את זה - הבלאגן לא היה קורה".

לפיד לא נשאר חייב וענה: לפני ראש השנה נהוג לשפר פחות, אתה יודע שלא היה כסף.
ליצמן: מי שצריך לחזור בתשובה זה אתה.
לפיד: היה בור תקציבי כשהיית בממשלה, יש לך כיפה על הראש, תשקר פחות.
ליצמן: מה שאתה אומר על החרדים זה אנטישמיות, מי שרוצה להטיף מוסר שיסתכל קודם על עצמו".

שר הבריאות סיכם את הדיון כשהוא מקריא את הדברים מהכתב: "הביצועים הטובים של המשק יצרו הזמנות לשיפור מצבם של בעלי המוגבלויות. שר האוצר ביקש מפרופ' זליכה להגיש המלצות. הצוות הממשלתי בראשות פרופ' שמחון ונציגים החליטו על עקרונות הבאים שהוצגו בישיבת הממשלה ב-3.9:
1. לאחר החגים תובא לממשלה הצעה לשיפור דרמטי של בעלי המוגבלויות
2. תוך 4 שנים תהיה תוספת של 4 מיליארד ₪ לתקצוב בעלי המוגבלויות
3. הכנסתם של נכים שלא יוכלו לעבוד תועלה ל  3200 ₪ 
4. קצבתם של נכים קשים תעלה ל – 4000 ₪ 
5. לא תקוזז קבצת נכה עובד עד להכנסה של  ₪ 4200 
6. יהיו הקלות נוספות
 
התכנית תיתן מענה מידי לנזקקים ביותר, תשפר את מצבם של בעלי מוגבלויות ותסייע בשביל שיוכלו להשתלב מעגל העבודה. התכנית תאושר בחקיקה כנדרש.

נציגי מאבק הנכים בישיבת המחנה הציוני. צילום: מרק ישראל סלם

נציגת מאבק הנכים: "פוחדת למות ולהשאיר את הבת שלי לבד, נמאס מישיבות ללא תכלית"

לקראת הדיון המיוחד שיתקיים בכנסת, סיעת המחנה הציוני קיימה הבוקר דיון עם נציגי מאבק הנכים. במהלכו, כמה מהנכים פרצו בבכי והציגו במונולוגים קורעי לב את כאבם ומצקותם. אף עין באולם הסיעה לא נשארה יבשה בשעה שעילית שמואלי, מעפולה, פרצה בבכי ואמרה: "אני חולה עם טרשת ואני פוחדת למות ולהשאיר את הבת שלי לבד בעולם. נמאס לי מישיבות ללא תכלית. עוד ישיבה ועוד ישיבה ואף אחד בממשלה לא מתכוון לעזור לנו באמת".

נעמי מורביה, יו"ר "מטה מאבק הנכים", אמרה כי "יש רבע מיליון איש שבעוד שלושה ימים לא בטוח שיש להם מה להניח על השולחן. זו אחת הפעמים הראשונות שהקצבה לא הוקדמה, אפילו לא מפרעה על חשבון". היא הסבירה כי היא לא הופתעה מכך. "אותי זה לא הפתיע, אין מנהיג ואין מנהיגות. רואים בנו ג'וקים על הקיר. אני מודיעה - אי אפשר להשמיד אותנו עם K300", ציינה, "אתה לא יכול להעלים אותנו, אנחנו לא ג'וקים על הקיר. אנחנו רוצים התייחסות". מורביה הוסיפה כי "אני שומעת קיטורים על זה שהכבישים חסומים. לפעמים הקיצוניות היא הכלי. הצעדים החריפים - זו הדרך הנכונה והראויה".
 
שלומי מולכו, פעיל במאבק הנכים אמר: "אנחנו חיים על זמן שאול. הפכנו את שעון החול ואנחנו מנסים להבין כמה זמן נשאר לנו. אין בושה בלחסום כבישים, זה הכלי היחיד שנשאר". הוא ציין כי "ביום שישי נפטר עוד בחור שהיה חלק מאיתנו. אדם שחי בדלות טוטאלית וככל שניסינו לעזור לו היד הייתה קצרה מאוד".

נציגי מאבק הנכים בכנסת. צילום: מרק ישראל סלם



עשרות נכים  חסמו הבוקר את כביש 1 באזור לטרון למשך זמן קצר. מאוחר יותר הם הפגינו מול הכנסת, בזמן שבתוך המשכן התקיימה פגישה של נציגיהם עם סיעת "המחנה הציוני". אלכס פרידמן, יוזם המאבק ויו''ר ''נכה לא חצי בן אדם'' אמר כי "לאחר תשובת הכנסת לבג''ץ שהגשנו, אשר טענה כי הנכים לא הוכיחו שאי אפשר להתקיים מ-2,342 ש'ח, זה בהחלט מפגן תמיכה חשוב ביותר". הוא הסביר: "יחד עם זאת, היחיד שיכול לסיים את ההתעללות בנכים הוא ראש הממשלה והגיע הזמן שיעשה זאת". פרידמן ציין כי בעוד מספר ימים רבע מיליון נכים 'יחגגו' את ראש השנה עם שולחן ריק. "אני לא יודע איך ראש הממשלה חי עם זה בשלום", אמר. 


יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אמר לפני הדיון כי "חייבים להתכנס לפתרון שישים סוף לבושה. לא ייתכן שאחת האוכלוסיות הכי רגישות בישראל תופקר על ידי המדינה - אם המדינה לא מצליחה להבטיח קיום בסיסי בכבוד לאנשים עם מוגבלות, סימן שסדר העדיפויות לקוי". לדבריו, העובדה כי נכים נאלצים לחסום כבישים, רק כדי שהזעקה שלהם תחדור את חומות האטימות, היא לא רק תעודת עניות חברתית אלא תזכורת כואבת לכך שחלקם נאלצים לוותר מדי יום על דברים כמו אוכל ותרופות, פשוט כי אין להם מאיפה.

יו"ר ההסתדרות הסביר כי "הפתרונות נמצאים על השולחן ולא ניתן לדחות יותר את ההחלטות בנושא. קיים צורך דחוף לקדם מתווה אשר שומר על האיזונים הראויים ומצמצם את העוול הקשה שנגרם לציבור זה. אי אפשר לחכות יותר. ההסתדרות תמשיך לפעול בנחישות לשיפור מעמד הנכים".