הקצין הסובייטי שהציל את העולם ממלחמה גרעינית בין ארצות הברית לברית המועצות הלך לעולמו במאי האחרון כשהוא בן 77, כך התגלה ביממה האחרונה. סטניסלב פטרוב שמר על קור רוח לפני 34 שנה כאשר מערכת המכ"ם עליה פיקד בבונקר ליד מוסקבה זיהתה שיגור לכאורה של חמישה טילים גרעיניים אל עבר רוסיה. 



האירוע התרחש קצת לאחר חצות ב-26 בספטמבר 1983, כאשר הפרוטוקול של הצבא הסובייטי מורה במצב מסוג זה להורות על פתיחת מתקפת מנע גרעינית בתגובה, אך פטרוב החליט שלא להתריע בפני הממונים עליו. "היו לי את כל הנתונים כדי לטעון שיש התקפת טילים", אמר ל-BBC בשנת 2013, " אם הייתי שולח את הדיווח למעלה בשרשרת הפיקוד אף אחד לא היה אומר נגדי מילה".



אבל פטרוב חשד כי מדובר בטעות מחשב והחליט להימנע מלדווח למפקדיו, כאשר הוא מתקשה להאמין כי ארה"ב תשגר כמות כה גדולה של טילים גרעיניים על ברית המועצות. "כל מה שהייתי צריך לעשות הוא להגיע אל הטלפון ולהעלות על הקו הישיר למפקדים הראשיים שלנו, אבל לא יכולתי לזוז, הרגשתי כאילו אני יושב על מחבת חמה", אמר ל- BBC.

הקצין התורן החליט לפנות למפקדת הצבא הסובייטי כדי לדווח על תקלה במערכת. "כעבור עשרים ושלוש דקות הבנתי ששום דבר לא קרה, אילו היה באמת מתבצע ירי אז כבר הייתי יודע על זה, זאת הייתה הקלה". למרות קבלת שבחים על החלטתו, פטרוב גם ננזף רשמית על כך שלא תיאר את האירוע ביומן.