ראש הממשלה בנימין נתניהו ייפגש הערב (שני) עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, וידון עמו בנושא הסכם הגרעין עם איראן, שנתניהו מבקש לבטל או לתקן. בן כספית ואריה אלדד שאלו הערב ב-103FM את האלוף במיל' יעקב עמידרור, לשעבר ראש המטה לביטחון לאומי, אם יש אפשרות לדרוש מטראמפ הקפאה או השעיה של ההסכם.




"ישראל לא קובעת לארה"ב האם לקיים או לבטל הסכמים", ענה עמידרור, "יש מפגש שבו גם אנשי המקצוע וגם המנהיגים משוחחים על הנושא ודנים על האלטרנטיבות ובסוף מדינת ישראל היא מדינה ריבונית שמכריעה לבד ותאמינו או לא גם ארה"ב". לדברי האלוף במיל', "זה לא שרה"מ מייעץ ואומר לטראמפ 'תבטל את ההסכם'. הם דנים ביניהם ובסוף כל אחד מהם וחוזר לאנשיו ושם מתקבלת ההכרעה". 

יצירת אזור חיץ משמעותי בסוריה זה נושא שארה"ב ויתרה עליו מזמן.
"אין שום קשר בין הדברים. זה לא חברת ביטוח. אלה שני נושאים שונים לגמרי שבסוף מתאחדים בזה שהם יוצרים בעיה למדינת ישראל. קו ה-30 ק"מ (הטווח ישראל דורשת שכוחות איראניים לא יחצו) הוא לא בעיה ציבורית בארצות הברית. הבעיה היא שבסוריה, בשביל שיהיה לך משקל בקבלת החלטות אתה צריך להשקיע וארה"ב נמצאת היום במצב שבהיא לא רוצה להשקיע בסוריה ולעומתה רוסיה ואיראן משקיעות שם. יש שם חיילים איראנים ויש חיל אוויר רוסי ולכן יש להם משקל רחב בהכרעה לאן זה הולך".
מה האמריקאים יכולים לעשות בנושא הסכם הגרעין שיכול לרצות אותנו?
"זה לא הסכם חתום אלא הסכמה. יש שם קטע שלם שהרוסים ואיראנים אומרים שהוא התווסף להסכם אבל היה ברור שאף אחד לא מתכוון לבצע אותו. בין השאר זה חשוב שהחלק הזה יבוצע כי זה חשוב לחלק מהבדיקות המעמיקות שצריכות להתבצע באיראן בקשר לגרעין. הקונגרס האמריקאי לא אישר את ההסכם הזה מחר בבוקר אמריקה יכולה לא להכיר בהסכם הזה". 
עוד אמר עמידרור, כי להסכמה עם איראן היו שותפות עוד חמש מדינות ולהביא אותם בחזרה למצב בו הם יטילו סנקציות מחודשות על איראן קשה עד בלתי אפשרי. "צריך לשאול מה ארה"ב רוצה ויכולה לעשות לבדה. לכן זו החלטה אמריקאית קודם כל. ישראל יכולה להביע את דאגתה ולומר מה ניתן לבצע בתוך ההסכם כדי שהוא יהיה יותר רציני". 
"אף אחד לא מעניש את איראן על דברים שהם עושים - נושאים שהם מחוץ להסכם, כמו התמיכה האיראנית בטרור, המשך הניסויים בטילים בליסטיים, על זה שהם הופכים להיות בעלי הבית בסוריה. צריך לראות אם ארה"ב מוכנה לעשות פה משהו".

לטענת עמידרור, הדרך של וושינגטון לפעול נגד איראן היא בעקיפין: "מול איראן אין היום שום משהו אמריקאי רציני, אבל תיקח בנק באירופה ותגיד לו להלוות 5 מיליארד דולר לאיראן ואז האמריקאים אומרים לך שלעבודה עם איראן יש מחיר ואז כל מדינה תשקול האם כדאי להשקיע באיראן".