אבלה יותר זמן עם הילדים, אתחיל ללמוד ספרדית, אפסיק לעשן, לא אכעס יותר על אמי, אהיה סלחן לכעסים של ילדי. ההתרגשות מהשנה החדשה ומשב הרוח הסתווי מעוררים את הרצון בשינוי. רבים מאיתנו מבטיחים הבטחות, והמחמירים אף נודרים נדרים. לפניכם כמה "הבטחות מומלצות" - וגם כאלו שכדאי לא לקיים. אנחנו לא מצפות שתאמצו את כולן, אפילו לא שתיים מהן. בחירה של אחת מהן והקפדה על הביצוע הן בהחלט התחלה טובה לשנה החדשה. 


להתחדש (1): בלי קשר למשקל הגוף, רצוי להתחדש בבגד לחג. לא לדחות את הקנייה ליום ש"אגיע למשקל שבו אוכל לרכוש בגד מתאים". תשומת לב לפרטי לבוש, לאביזרים ולעיצוב השיער משפרת את ההרגשה ואת מצב הרוח. חבל להזניח את המראה עד לתוצאות המיוחלות של הירידה במשקל.

להתחדש (2): לשלב משהו אחד חדש בתפריט. אין הכוונה למזון אקזוטי שאינו מוכר אלא דווקא למזונות איכותיים ובסיסיים שנוטים לשכוח, כגון קטניות (עדשים, שעועית, גרגירי חומוס ואפונה) או ירקות בצבעים שונים, לא רק אדומים וירוקים, אלא גם סגולים (סלק, כרוב) או לבנים (פטריות, כרובית, קולרבי). גם אגוזים ושקדים הם דוגמאות ראויות לרכיבים חדשים בארוחה.

מזל מאזניים: מסגרת לירידה במשקל מסייעת להגיע לתוצאות המקוות ולהתמיד בהן לאורך זמן. יש מי שדין וחשבון שבועי או יומי מסייע לו לפעולה ולהתמדה. מי שאינו במסגרת כלשהי ונשקל בבית לצורך הבקרה, צריך לשים לב: יש להישקל באותה השעה בכל שבוע (או יום), ללא בגדים או באותם הבגדים ועל אותו מד משקל. יש להביא בחשבון שהמשקל מושפע גם מתפריט היום הקודם (ארוחת ערב עתירת נתרן עלולה לגרום לצבירת נוזלים ולהשפיע על המשקל בבוקר; תפריט עשיר בסיבים תזונתיים הכולל דגנים מלאים וקטניות השוהים זמן רב יותר במערכת העיכול), מזג האוויר (איבוד נוזלים בזיעה) או שתייה מרובה. אלה משפיעים על המשקל, אך אינם מעידים על הרכב הגוף, כלומר על אחוז רקמת השומן מכלל המשקל.

מכנסיים: כיוון שהירידה במשקל אינה בקצב קבוע לאורך זמן, שקילה שבועית או יומית עלולה לתסכל. "אפילו שהקפדתי השבוע על תפריט מאוזן, לא ירדתי גרם". למרות ההשקעה בתפריט כזה, לפעמים תירשם עלייה קלה, למשל במקרים של נשים כשבוע לפני המחזור החודשי, או במקרה של עצירות שאורכת יום–יומיים (ולפעמים אפילו לא מודעים לה). מדידת היקף המותניים יכולה להיות פתרון מועיל, וכמוה גם מדידה של מכנסיים ותיקים שעם הזמן נדרש להצר אותם או להיעזר בחגורה.

.
להתחדש בבגד לחג. צילום: איג'אימג'
להתחדש בבגד לחג. צילום: איג'אימג'


10 דקות לפחות: קצב החיים המהיר גורר לעתים אכילה חפוזה (לא לועסים מספיק את האוכל), ארוחות בזמנים לא קבועים, דילוג על ארוחות ועוד. כדאי להקדיש זמן לארוחה מסודרת אחת ביום לפחות, והיא לא צריכה להיות ארוחה בת ארבע מנות. גם הפסקה של 10 דקות לטובת כריך טעים ומזין, עם שתייה בצדו, היא ארוחה מסודרת. זו התחלה המשלבת איכות והנאה.

20 דקות יחסית לאפס הן המון: כשמדברים על פגיעה בבריאות, לא פעם האסוציאציות הראשונות הן מזון מהיר, משקאות אלכוהוליים וסיגריות. אבל לא פחות מזיק מאלה הוא הכיסא. כמעט כל היום אנחנו יושבים: בבית, בעבודה, בלימודים, בדרך לשם ובחזרה. חשוב להזיז את הגוף, לפחות פעמיים–שלוש בשבוע.

לטובת העניין פותחו אפליקציות רבות. אחת מהן בטוח תתאים לכם: לאימון ארוך, קצר או קצרצר (שבע דקות), אימון המשפר סבולת לב–ריאה או כזה המפתח את שרירי הבטן. העוסק בפעילות גופנית ויש לו עודף משקל קטן מחזיק בסטטוס בריאותי טוב ממי שאין לו עודף משקל והוא אינו עוסק בפעילות זו כלל.

ועוד הבטחה אחת, חד–פעמית: בדיקת דם שנתית. דקירה קטנה בבוקר, לאחר צום של 12 שעות, גם לצעירים בשנות ה–30. תוצאות הבדיקה חשובות לאבחון בעיות רפואיות, בייחוד אם בהיסטוריה המשפחתית יש רמות גבוהות של שומנים בדם וסוכרת.

אכילה בעמידה: אכילה אגבית היא לרוב לא מודעת. אנחנו לא שמים לב למה שאוכלים ולכמויות שצורכים. בעמידה אנחנו עלולים לאכול גם מזונות לא טעימים ולא ראויים כמו מאפים שאיבדו את טריותם, או אוכל מבושל קר מהסיר שנשאר על הכיריים. אם נבטל את האכילה החטופה, נצליח בוודאות להפחית קלוריות רבות ומיותרות מהתפריט היומי.

אימוץ דפוסי התנהגות חדשים ושינוי ההרגלים הקיימים הם אתגרים לא פשוטים, ויש להתאזר בסבלנות ובהתמדה. נראה כי ככל שמציבים יותר יעדים חדשים, כך מצטמצם הסיכוי להצליח בכולם. אנחנו מאמינות בהדרגתיות ובמתינות, בבחירה בדפוס התנהגות טוב מצד אחד, ומצד שני בהתמקדות בהוצאת הרגל לא רצוי מן השורש. זה מספק בהחלט בשלב הראשון ויביא אותנו למטרה - קידום הבריאות בכלל ובמישור התזונתי בפרט.