האם גורלה של מדינת האיים השלווה ניו זילנד נתונה בידי מפלגת הימין הקיצוני "ניו זילנד תחילה"? בבחירות שנערכו במדינה היום (שבת), זכתה מפלגת השלטון השמרנית בראשות ביל אינגליש, ב-58 מ-120 המושבים בפרלמנט, ויריבתה העיקרית, מפלגת הלייבור ב-45 מנדטים, כמות שלא מספיקה לאף אחת מהן להקים ממשלה ללא צורך בהקמת קואליציה, והן ייאלצו לחזר אחרי המפלגה השלישית, "ניו זילנד תחילה", שזכתה בתשעה מושבים, כאשר הלייבור יצטרכו לשתף פעולה יחד עם מפלגת הירוקים, שזכתה בשבעה מנדטים, בנוסף למפלגה השמרנית.



מנהיג המפלגה הימנית קיצונית, וינסטון פיטרס אמר לאחר פרסום התוצאות כי אין בכוונתו למהר ולחתום על הסכם קואליציוני עם מי מהצדדים. "כפי שאני רואה את המצב, אנחנו משמשים כרגע כלשון מאזניים, ואין בכוונתנו להיות נמהרים. אנחנו לא נגיע להחלטות לא היום ולא מחר", הוא אמר בפאב המרוחק מאות קילומטרים מהבירה אוקלנד, שם המפלגה התכנסה כדי לצפות בתוצאות הבחירות, והוסיף "אני אדבר עם כל חברי המפלגה, וזה ייקח זמן. אנחנו מזמינים את העיתונות להתאזר בסבלנות ולא לשאול אותנו עם מי אנחנו מתכננים לשלב ידיים". 



קרא "לסיים את הפלישה האסייתית"



במהלך הנאומים של שתי המפלגות הגדולות, לאחר שנודעו תוצאות הבחירות, החלו לחזר אחרי המפלגה הפופוליסטית. מפלגת הלייבור הדגישה את הדמיון במצע הכלכלי בין שני הצדדים ואף התחייבה לצמצם את ההגירה למדינה. פיטרס, ששיתף בעבר פעולה עם שתי המפלגות הגדולות, נחשב לדמות שנויה במחלוקת בניו זילנד לאחר שבעבר התבטא באופן שנתפש כגזעני וקרא "לסיים את הפלישה האסייתית", לדבריו, לניו זילנד.



הבחירות שנערכו היום היו מהצמודות שנערכו בשנים האחרונות במדינת האי ואחוזי ההצבעב היו גבוהים מהרגיל, וזאת כאשר לפני חודשיים הן נראו כסגורות מראש. מנהיגה של מפלגת הלייבור אנדרו ליטל היה מאוד לא פופולרי במהלך הקמפיין, עד שבראשון לאוגוסט התפטר, והוחלף על ידי ג'סינדה ארדרן, שעם כניסתה הכניסה רוח חדשה למפלגה, טיפסה ב-20% בסקרים מאז כניסתה, ואף הובילה בהם בשלבים מסויימים, אך כאמור, בסקר הקובע, הבחירות, היא עדיין הגיעה למקום השני.