על רקע חסימת נתיבי איילון על ידי ארגוני הנכים הבוקר (ראשון), תקף יו"ר הקואליציה, חבר הכנסת דוד ביטן, את לאה גולדין, אמו של החייל החטוף הדר גולדין שנפל בשבי חמאס בעת מבצע צוק איתן. ביטן טען בתכניתם של דרור רפאל, ספי עובדיה וגולדין ב-103FM כי האחרונה "מסיתה נגדי אנשים שאני עובד עבורם כבר שנים". כזכור, בעבר התעמתו השניים בוועדה לביקורת המדינה בכנסת.



העימות בין השניים החל כשהח"כ התייחס לדרישתם של ארגוני הנכים להעלאת קצבתם, כשאמר "לא יהיה שכר מינימום לנכים כרגע, אך אנחנו נעשה שינוי דרמטי בקצבאות ובשילוב הנכים בשוק העבודה. אני טוען שאם יש תקציב יש לתת אותו לקשישים ולא רק לנכים. אם יש תוספת אני מעדיף להעבירה לקשישים שזקוקים באותה מידה לכסף".



לאה גולדין בעימות הקודם בין השניים. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
לאה גולדין בעימות הקודם בין השניים. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



"אני חושבת שמדובר בספין נוסף של הממשלה", קבעה אמו של החייל הנעדר, שהוסיפה: "מה הקשר לקשישים? לקשישים יש תקציבים אחרים שהם לא מקבלים. אנחנו יודעים שקצבאות הנכים תלויות בהרבה גורמים, שכל אוסף הפרמטרים גורם לשכר להיות בלתי אפשרי. אתה טוען שאין תקציב, האם החוק שקובע שכר מינימום לכל תושב במדינת ישראל אינו כולל את נכי ישראל?".



השיב לה ח"כ ביטן: "את מטעה בדברייך. התקשורת מסייעת למאבק הזה למרות שמתקיים שינוי משמעותי בנושא. לא ניתנה תוספת לנכים משנת 2002 עד היום. עכשיו מבצעים שינוי ותופסת של כמעט 100%. שכר המינימום מיועד לאנשים עובדים, הבעיה המרכזית של הנכים היא שכיום אם נכה עובד הגמלה שלו מופחתת. כל הרעיון הוא שלא תופחת הגמלה לנכים שעובדים". 




הוא הוסיף כי "ישנה קבוצה שמבצעת מאבק ולא מוכנה לקבל את השינוי הדרמטי הזה ורוצה שינוי דרמטי יותר. האוצר טוען שהוא לא יוכל לעמוד בדרישות הנכים ללא העלאת מסים, ואני טוען שבמידה והוא יוכל לעמוד בכך, את הכסף צריך להעביר לקשישים בישראל ולא לנכים. זו קבוצה שגם אותה צריך לתגמל. יש סדרי עדיפויות. ברגע שאנחנו נעלה לנכים את התקציב נצטרך להוריד ממשהו אחר - מהחינוך, הבריאות ועוד. האוצר הקצה ארבעה מיליארד שקלים לשנה, זה המצב".

גולדין לא נותרה אדישה לדבריו וענתה: "הקשישים לא רלוונטיים לדיון ודבריך מטעים את הציבור. יש בדבריך ניסיון לשסות קבוצה מוחלשת אחת נגד קבוצה מוחלשת אחרת. אולי עדיף להוריד כסף מתקציב הצוללות. זו הטכניקה של הממשלה, לסבך את הדברים בכדי שהנכים לא יוכלו לקבל את מה שהם רוצים, זה חבל מאוד. הם לא רק סובלים מבעיה פיזית, אלא מההתעללות שלך".

"אני היחיד שעובד עבור הנכים ואת צריכה להתבייש במה שאת אומרת", ירה ביטן, והאשים: "את מסיתה נגדי אנשים שאני עובד עבורם כבר שנים". מנגד, גולדין הפצירה בו: "אל תכניס לי מילות הסתה לפה, תתבייש לך, תשמור זאת למפגנים של הליכוד. הובא לידי נתון שכחלון תכנן להעביר כספים, אך הייתה בעיה של קרדיט ולכן הוחלט למנות עוד ועדה".

עריכת תוכן 103FM: איתמר זיגלמן