לאחר שחסמו אתמול את נתיבי איילון באזור מחלף קק"ל במשך שעות ארוכות, כחלק מחידוש מאבקם לאחר החגים, המשיכו הבוקר (שני) ארגוני הנכים במחאתם, תוך בלימת התנועה בציר תנועה ראשי נוסף. למעשה, שלושה כלי רכב, ובהם מפגינים, הגיעו לכביש 1 וחסמו את התנועה בו באזור לטרון לכיוון ירושלים.



בעקבות ההתרחשויות הגיעו ניידות של אגף התנועה של משטרת ישראל למחלף לטרון, ופינו את התנועה לכיוון כביש 3. במשטרה ביקשו מציבור הנהגים מתבקש לנסוע בדרכים חלופיות. בתוך כך, בצעד יוצא דופן חילקו השוטרים דוחות, לראשונה במהלך המחאה עד כה, למפגינים בגין חסימת התנועה. 



מחאת הנכים בכביש 1. צילום: אליס היימן
מחאת הנכים בכביש 1. צילום: אליס היימן



מארגון "הנכים הופכים לפנתרים" נמסר כי "מחר תתקיים ישיבה עם משטרת ישראל בנושא חסימות הכבישים. עד אז אנו לא נצא לחסימות כבישים ולאחר מכן יוחלטו צעדי המשך המאבק ובאיזו צורה. המפגינים בכביש 1 קיבלו דוחות אך אנו מבקשים להדגיש: החסימה לא מתבצעת על ידנו".

יו"ר ארגון הנכים: "לאנשים לא היה מה לאכול במהלך החג"

בעקבות חסימות הכבישים אמש בנתיבי איילון, שוחחו הבוקר דרור רפאל וניסים משעל, בתכניתם ברדיו 103FM עם נעמי מורביה, יו"ר מטה מאבק הנכים, שתקפה את הממשלה על התנהלותה: "כשהרופאים בצעו שביתה בשנת 82 במשך 80 יום הציבור נורא כעס, אך בסוף הם קיבלו מה שמגיע להם, כנ"ל בנוגע לאחיות, חברת חשמל ונתב"ג. לנו אין כלים אחרים ומשהו אחר להשתמש בו. באמצעותה מחאה ישנה התעוררות, קיימו עבורנו לפתע יום מיוחד בכנסת, נפגשו איתנו פעם ראשונה ודברים אולי יתחילו לזוז. מנגד, לא נפתח משא ומתן. אמנם התקבלה ההחלטה להעביר את נושא הנכים לוועדת העבודה והרווחה אך היא זו שכבר שמונה חודשים מייבשת את הצעת החוק של אילן גלאון שעברה בקריאה ראשונה. הם דוחים אותנו כי הם יכולים".

כשנשאלה האם מחאת הנכים תחדל לחסום כבישים לאחר קריאת המשטרה כי אזל לה הסבלנות כלפי הנכים, השיבה: "המשטרה פועלת כלפינו בצורה הטובה ביותר, אך הממשלה היא זו שמשתמשת בה על מנת לכבות את אש המרי האזרחי. המשטרה קיבלה הוראה והם חייבים לבצע אותה, הם הזרוע המבצעת. אני ממליצה לממשלת ישראל לחשוב שנית על ההנחיה שלה, נכים מוכים שנגררים על הרצפה לא מצטלמים טוב".

 

היא הוסיפה כי "ממשלת ישראל לא רוצה לצייר את התמונה הזו. קיים חוסר רצון של הממשלה לפתור את הבעיה מהשורש. הם דוחים את הבעיה כי הם יכולים למרות שיש כסף. עד סוף השנה יהיו עודפי תקציב בגלל גביית יתר של 12 מיליארד שקל אך לא רוצים לתת לנו את התקציב, אם היו רוצים החוק היה נפתר ונחקק. עברנו כבר את ראש השנה, כשרוצים - פותרים, את נושא התאגיד פתרו תוך 24 שעות. קו העוני הוא 3,166 שקלים וקצבת הנכות היא 2,342 שקלים, לא צריך להוסיף לנתון הזה אף מילה נוספת".

מלבד זאת, היא טענה כי רבים מהמוחים נמצאים במצב אובדני. "אתם יודעים כמה טלפונים בצעתי בערב החג כדי למנוע ממספר נכים להתאבד?", שאלה. לטענתה, "אנשים שלחו לי תמונות של שולחן עם מפה לבנה, אך לא היה מה לשים על השולחן. תכף מגיע יום כיפור, הקצבאות אמורות להיכנס רק ביום חמישי אחרי הצהרים כשהבנקים סגורים, בשישי כבר יום כיפור, איך אנשים אמורים לרכוש מוצרים לארוחה מפסקת? כל שנותר להם זה לאכול את הנעל אחרי שהורידו להם את המחיר. תנו לנו לעשות קניות לחג! אני אפגש היום עם שר הרווחה חיים כץ בבקשה להקדים את הקצבאות. כמה השפלות הנכים צרכים לעבור בגלל אטימות ובגלל כלכלה ניאו-ליברלית? מגילת העצמאות שלנו מבוססת על ערכים ועל הדדיות, איפה כל זה נמצא כמתייחסים לנכים?".
  
דוח שקיבל אחד המפגינים. צילום: אבשלום ששוני
דוח שקיבל אחד המפגינים. צילום: אבשלום ששוני

כזכור, לפני כיממה הגיעו פעילי הארגון "הנכים הופכים לפנתרים" לכביש 20 וחסמו את התנועה בו באזור מחלף קק"ל לכיוון דרום, זאת לאחר שאיימו להחריף את מאבקם. שוטרי משטרת ישראל הכווינו את התנועה במקום, כאשר נחסמו לתנועה הירידות לאיילון דרום במחלף גלילות, כמו גם הירידה לאיילון דרום במחלף שבעת הכוכבים. לאחר מכן, המשיכו ארגוני הנכים וחסמו את מחלף השלום בתל אביב על הגשר לשני הכיוונים מול תחנת הרכבת, סמוך למרכז עזריאלי.


על רקע ההתרחשויות שאירעו אז אמר חבר הכנסת איציק שמולי (המחנה הציוני) כי "הממשלה מנסה להתיש ולשבור את מאבק הנכים ולכן החלטתם להחריף את המאבק היא מוצדקת מאין כמותה. את התסכול והכעס המוצדקים צריכים הנהגים להפנות לממשלה שלא עושה כלום כדי לפתור את המשבר בזמן שיש עודפי מיליארדים בקופת האוצר".

עריכה מטעם 103FM: איתמר זיגלמן