דוח חריף שפרסמה היום (שני) ועדת משנה של ועדת חוץ והביטחון קובע כי הדרג המדיני לא הנחה את הצבא ולא סימן עבורו יעדים אסטרטגיים לקראת מלחמות עתידיות. בדוח, שבדק את התכנית הרב שנתית של צה"ל המכונה "גדעון", נאמר כי "הוועדה מייחסת כשל זה, בחלקו הגדול, לכך שהתכנית הרב שנתית של צה"ל מעוצבת כמעט כולה "מלמטה למעלה", כלומר בעבודת מטה של הצבא עצמו וללא תפיסת ביטחון מאושרת וידועה למדינת ישראל ותפיסת הפעלה שניסח ואישר הדרג המדיני לפעולתו של הצבא".



תר"ש גדעון היא תכנית חומש של צה"ל הקובעת את יעדי הצבא ואת בניית כוח האדם, תכניות הרכש וההצטיידות הנובעות מכך.



"צבא המתכנן לעצמו, נוטה להתמקד בפרויקטים וטכנולוגיה ולא מעצב אותם לאור תפיסה ברורה, שהדרג המדיני חתום עליה, מה יש להשיג וכיצד. הוועדה סבורה שיש לתקן כשל זה", נכתב בדוח. לדברי הוועדה "תהליך זה אינו תקין ומשקף את אמירתה הכללית על מעורבותו החסרה של הדרג המדיני במתן הנחיות ומעקב אחרי מימושן בכל הנוגע לעיצוב התר"ש (התכנית הרב שנתית). התהליך כולו צריך להיות הפוך: הנחיות דרג מדיני ומימושן בעבודת מטה של צה"ל בפיקוח ומעורבות עמוקים של המל"ל".



כך למשל מתייחסת הוועדה בדוח לכניסת רוסיה לזירה המזרח תיכונית והשלכותיה על תפיסת ההפעלה ובניין הכוח של צה"ל. "חזרתה של רוסיה לזירה משנה את המצב מעיקרו. לישראל יש היום מעצמה נוכחת מאוד קרוב לגבול שמשפיעה על השאלה מה אנו יכולים לעשות ואיך אנו רואים את המערכה הבאה", קובע הדוח, "כניסת רוסיה לא נכנסה למערכת העיצוב של התכנית הרב שנתית של צה"ל. זה רק דוגמה אחת למה שקורה כאשר לא מתקיים דיאלוג בין הדרג המדיני לצבאי".



"חזרתה של רוסיה לזירה המזרח תיכונית משנה את המצב מעיקרו". פגישת נתניהו ופוטין. צילום: רויטרס
"חזרתה של רוסיה לזירה המזרח תיכונית משנה את המצב מעיקרו". פגישת נתניהו ופוטין. צילום: רויטרס



ביקורת על נתניהו והקבינט, שבחים לצה"ל


הביקורת בדוח מופנית למעשה כלפי ראש הממשלה בנימין נתניהו, כלפי הקבינט המדיני ביטחוני וכלפי המטה לביטחון לאומי. לעומת זאת הרמטכ"ל גדי איזנקוט וצה"ל זוכים לתשבוחות מחברי הוועדה על התכנית הרב שנתית שגיבשו. בדוח נמתחת גם ביקורת על שר הביטחון לשעבר משה בוגי יעלון. על פי הדוח, יעלון אישר את התכנית הרב שנתית בפעם הראשונה רק בסיומו של תהליך, בנובמבר 2015, תשעה חודשים לאחר שצה"ל החל בעיצוב התכנית והרבה לאחר שרוב פרטיה כבר סוכמו. עוד נכתב כי הקבינט התכנס כדי לאשר אותה רק ב-27 למארס 2016, הרב לאחר שכבר יצאה מעשית לדרך ותכנית העבודה לשנת "גדעון הראשונה" כבר בוצעה.



את הדוח חיברה ועדת משנה בראשות חבר הכנסת עפר שלח (יש עתיד) וחתומים עליו גם יו"ר ועדת החוץ והביטחון, אבי דיכטר (הליכוד), וחברי הכנסת מהמחנה הציוני אייל בן ראובן , עמר בר-לב ומרב מיכאלי. לעומתם, חברי הכנסת יואב קיש (ליכוד) ומוטי יוגב (הבית היהודי) סירבו לחתום על חלקו הגלוי של הדוח, בין היתר בשל הטענה כי הוא מוטה פוליטית. בשבוע שעבר דיווחנו כי הקואליציה ניסתה למנוע את פרסום הדוח. הטענה של יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן, היתה שמדובר בהתנגחות פוליטית של חברי האופוזיציה בממשלה תוך ניצול דיון בנושאים ביטחוניים וצבאיים. אולם חברי האופוזיציה בוועדה טוענים כי מי שעושה פוליטיזציה של דיון מקצועי שהושג בקונצנזוס הם דווקא אנשי הליכוד, שמנסים למנוע בכל דרך אפשרית ביקורת על ראש הממשלה והדרג המדיני, גם אם היא מוצדקת.



הוועדה קוראת "להתחיל מיד בתהליך של עיצוב, תיקוף ואישור תפיסת ביטחון לאומי שממנה ייגזרו חלקו של צה"ל במימושה ותפיסת ההפעלה הצה"לית. תהליך זה צריך להתבצע בהובלת ראש הממשלה ושר הביטחון והוא תנאי מוקדם לעיצובן של תכניות אופרטיביות שעל פיהן פועל הצבא".



"מדובר בדוח מקצועי ולא בדו"ח פוליטי, נקודה"


בעת הצגת הדוח היום אמר יו"ר ועדת המשנה, ח"כ שלח, כי "הפרת האחריות של הדרג המדיני מסכנת את יכולתו של צה"ל לעמוד במשימותיו. כל הליקויים באשר לתפקוד הדרג המדיני בצוק איתן עדיין קיימים ושום לקח לא יושם בהקשר הזה, להבדיל מתהליך התחקור הכן והמועיל בצבא".



לדבריו, "תוכנית העבודה הרב שנתית של צה"ל עוסקת במאות מיליארדים מכספי המסים שלנו ובדרך לשמירה על ביטחוננו אבל הדרג המדיני התחמק הן ממימוש אחריות, כמפקד העליון של צה"ל, לתת הוראות ברורות ולוודא שהן מתבצעות, והן מהשיח הנדרש בינו לבי הצבא כדי שבעת הצורך הצבא יופעל לדברים שהוא מוכן להם ולמטרה שיש לה ערך".



"מאות מיליארדים מכספי המסים שלנו". ח"כ שלח. צילום: פלאש 90
"מאות מיליארדים מכספי המסים שלנו". ח"כ שלח. צילום: פלאש 90



יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ דיכטר, הדגיש כי "מדובר בדוח מקצועי ולא בדו"ח פוליטי, נקודה". לדבריו, לא הופעלו עליו לחצים פוליטיים מצד גורם כלשהו שלא לפרסם את הדוח. "אני משוכנע שראש הממשלה ושר הביטחון יקראו את הדוח לפרטי פרטים. ומקווה שהתוכנית הרב שנתית תמצה את ימיה ותיתן תאבון לעבוד על תכניות רב שנתיות נוספות".