הרמטכ"ל, רב אלוף גדי איזנקוט, הודיע היום (רביעי) כי החליט לקצר את עונשו של החייל היורה, אלאור אזריה, לאחר שהתייעץ עם גורמים שונים בצה"ל, ובמיוחד עם הפרקליט הצבאי הראשי, שהתנגד להחלטה, וגורמים משפטיים. איזנקוט לא שינה את דעתו מהיום הראשון לפרשה, והתייחס לסוגיה תמיד בשני היבטיה: העניין הפיקודי והעניין המשמעתי. 



לאחר שבית המשפט אמר את דברו וקבע במפורש כי אזריה עבר עבירות קשות, פעל בניגוד לחוקי הצבא, ערכיו והנורמות שלו, כמו גם הוראות הפתיחה באש, ומשירד הנושא מסדר היום הציבורי שהסעיר את החברה הישראלית, החליט איזנקוט לשקול ברוגע אם אפשר לקצוב את עונשו, ובכמה חודשים, ולכמה זמן. איזנקוט הודיע כי עונשו יקוצר בארבעה חודשים. הוא צפוי להשתחרר בחודש מאי 2018, במידה ויקבל גם ניכוי שליש על התנהגות טובה.



בהודעה של הרמטכ"ל בתשובתו לאזריה נכתב: "בפתח הדברים יודגש, באופן ברור וחד משמעי, כי בראיית הרמטכ"ל התנהגותך היתה פסולה וסתרה את פקודות הצבא ואת ערכי צה"ל. הרמטכ"ל רואה בחומרה את הכשלים שנפלו במעשיך והסטייה שהיתה בהם מערכי צה"ל כפי שבאו לידי ביטוי גם בפסקי הדין, ורואה חשיבות רבה במסר הנחרץ שיצא מהם ומהטיפול הפיקודי באירוע. כמו כן עמדה לנגד עיניו של הרמטכ"ל העבודה שלא קיבלת אחריות על המעשה ועל כך שלא הבעת חרטה עליו". 


בתוך כך, מתברר כי הפצ"ר, תת אלוף שרון אפק, התנגד להחלטת הרמטכ"ל לקצר את עונשו של אזריה. הרמטכ"ל התייעץ גם באלופי המטה הכללי וגם עם משפטנים מחוץ לצבא, שרובם תמכו בהצעה. יודגש כי אם אלאור אזריה ישוחרר לאחר שינוכה שליש מעונשו בשל התנהגות טובה בעתיד, הוא לא יחול על קיצור העונש, כך שהמועד המוקדם לשחרורו הוא עשירי במאי 2018. ובמלים אחרות, קיצור שליש מעונשו בעתיד לא יהיה מתוך 18 חודשים, אלא מ-14 בלבד.

החלטת הרמטכ"ל



"על פי סמכות הרמטכ"ל הקבועה בחוק השיפוט הצבאי להקלה בעונש, כאשר שקל את הבקשה להקלה בעונש, מצא הרמטכ"ל לנכון לשקול שיקולי חסד ורחמים. שיקולים המביאים בחשבון את עברך כחייל לוחם בזירה מבצעית. בהתחשב בשיקולים אלה החליט הרמטכ"ל שיש מקום להקל בעונש והחליט לקצר ארבעה חודשים מעונש המאסר שהוטל עליך, ולהעמידו על ארבעה עשר חודשי מאסר בפועל. כאמור אין בכך כדי להקהות את המסר החשוב שבא לידי ביטוי לאורך כל הדרך, בעמדה הפיקודית ובפסקי הדין שדנו בפסול החמור שבמעשיך".

בסביבתו של אלאור אזריה קיבלו באכזבה את החלטת הרמטכ"ל להפחית ארבעה חודשים מעונשו. "זה נראה בעיני יותר מאשר תמוה וההחלטה האומללה נראית לי יותר כמס שפתיים", טען רן כרמי בוזגלו, ממובילי המאבק למען שחרורו של אזריה, "קיצור ארבעה חודשים אינו מספק. אני רואה בזה החלטה אומללה שמנסה לחפות על המחדל הפיקודי. אמשיך במאבק עד ליציאת הצדק לאור ושובו של אלאור הביתה".
 
כזכור, כשבוע לפני הערעור על עונשו של החייל היורה, שלא התקבל, שהגיש בא כוחו עו"ד יורם שפטל, פנה אזריה לרמטכ"ל בבקשה להקל בעונשו. בפנייה הוא לא הביע חרטה על הריגת המחבל, אך הבהיר שלא היה יורה אילו היה יודע שעל גופו אין מטען חבלה. כמו כן, הוא הודיע שאין בכוונתו להגיש בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון על הרשעתו.

אלאור אזריה והוריו בבית הדין. צילום: משה כהן


מלבד זאת, ראוי להזכיר כי מיד לאחר החלטת בית הדין הצבאי איזנקוט אמר כי בקשת אזריה להקלה בעונשו תישקל בכובד ראש: "סמל אלאור אזריה הוא לוחם צה"ל ששירת כמו רבים מחיילינו בחוד החנית ולקח חלק באתגר המשותף שתכליתו מתן ביטחון לאזרחי מדינת ישראל. היום אמר בית הדין הצבאי את דברו באופן חד וברור. מערכת המשפט הצבאית קיימה הליך ערכי, מקצועי ונטול פניות ופסקה באופן עצמאי וללא כל התערבות פנימית וחיצונית. צה"ל תחת פיקודי עסק בלמידת האירוע, הפיק ממנו לקחים וכך יוסיף לעשות גם לנוכח פסק הדין שניתן היום".

"ההליך המשפטי בבית הדין הצבאי הסתיים. באם יבחר סמל אזריה להגיש בקשה להקלה בעונש, היא תישקל בכובד ראש, תוך בחינת מכלול השיקולים הנוגעים בדבר ומתוך מחויבותי אך ורק לערכי צה"ל, ללוחמיו ולמשרתיו", הוסיף אז הרמטכ"ל.