האם הקבלנים מתחילים למצמץ בכל הנוגע למחירי הדיור? ל"מעריב" הגיעו דיווחים על קבלנים שהיו מוכנים לשדרג את הדירות שמכרו ולו רק כדי שלא להוריד את המחיר. חברת שיכון ובינוי נדל”ן יצאה לאחרונה במספר מבצעים: תשלום דמי שכירות של 4,000 שקל לחודש בפרויקט חלומות גבעת שמואל עד למועד הכניסה לדירה. שכר הדירה ישולם לתקופה של 30 חודשים עד למועד האכלוס.
 
בפרויקטים של שיכון ובינוי, כמו חלומות ראש העין, לקוחות הקונים פנטהאוזים יזכו להנחה של 200 אלף שקל. שיכון ובינוי נדל”ן, ועמה חברות בנייה אחרות, לא מעוניינות להיתקע עם מלאי של דירות ולכן יוצאות במבצעים שלא משפיעים במישרין על מחירי הדירות.
 
במקרה נוסף, חברת תדהר שבבעלת איש העסקים גיל גבע מציעה לקונים בפרויקט דיור ברמת השרון הדורשים הנחה התקנת מטבח חלופי או החלפת הריצוף על פי טעמו של הלקוח. חברות אחרות מוכנות לשדרג את מיזוג האוויר.
 

הקבלנים מנהלים קרב מאסף בתוכניות האגרסיביות של מחיר למשתכן של משרד השיכון והאוצר. תוכניות אלה, כמו צעדים אחרים, כבר הביאו לירידה במכירת דירות חדשות. עם זאת, הירידה במחירים לא ניכרת עדיין אבל גם זו שאלה של זמן. זה עלול לקרות אם הבנקים יתחילו לאבד את הסבלנות וללחוץ על קבלנים לשפר את תזרים המזומנים. 
 
מנתונים שהציג בישיבת הממשלה דני פפרמן, הסטטיסטיקאי הראשי, נראה כי יש מגמה ברורה של ירידת מחירים. לפי הגרפים שהציג, מתחילת 2017 ניכרת לראשונה מאז 2008 בלימת מחירים ואי־עליית מחירים. ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לנתונים והחמיא לשר האוצר משה כחלון: “הצלחת לבלום את מחירי הדיור ואני מאמין שירידת המחירים הנוספת בדרך”, אמר נתניהו והוסיף: “אני מרוצה מאוד כי סוף־סוף רואים שינויים במגמה”.
 
חיזוק נוסף לקיפאון בשוק הדיור ניתן היה לקבל מנתוני הפעילות במשכנתאות שפורסמו אתמול על ידי בנק ישראל. באוגוסט 2017 ירד היקף לקיחת המשכנתאות ב־8.7% לעומת יולי והסתכם ב־4.67 מיליארד שקל. מדובר בירידה של 15% לעומת אוגוסט 2016. מספר ההלוואות הכולל שניתנו עמד על 6,573. נתונים אלה באים נוסף לנתוני הירידה בהיקף עסקאות הנדל”ן.
 
הריבית המדדית ירדה באוגוסט ל־3.51% בהשוואה ל־3.62% ביולי. הריבית השקלית הלא־צמודה ירדה ל־2.91% בהשוואה ל־3% ביולי. בתוך כך, ממשיכים באוצר ובמשרד השיכון במאמצי השיווק של דירות במסגרת מחיר למשתכן. במכרז שנסגר אתמול בשדרות שווקו 468 יחידות דיור באמצעות חברת ג.מ.נ שיווק לבנייה, הזוכה במכרז. הדירות הללו יוצעו במסגרת הגרלה שתתקיים בנובמבר.

דירת 85 מ”ר תימכר ב־463,376 שקל - הנחה של 28% ממחיר השוק. דירת 100 מ”ר תימכר ב־548,248 שקל - נמוך ב־27% ממחיר השוק. דירת 120 מ”ר תימכר ב־661,410 שקל, המחיר מבטא הנחה של 25%. הדירות כוללות מרפסת, מחסן וחניה.ראש עיריית שדרות אלון דוידי הביע שביעות רצון מתוצאות המכרז. בשיחה עם שר האוצר הוא הבהיר שמדובר בזריקת מרץ רצינית לתושבי העיר.